موسسه ادیب 24

موسسه ادیب 24

وبلاگی برای معرفی خدمات موسسه ادیب 24
موسسه ادیب 24

موسسه ادیب 24

وبلاگی برای معرفی خدمات موسسه ادیب 24

آموزش انجام پایان نامه تخصیص کانال در شبکه مش

آموزش انجام پایان نامه تخصیص کانال در شبکه مش با NS2

در این مقاله سعی داریم تا نحوه انجام پایان نامه در حوزه شبکه های حسگر بیسیم و شبکه های کامپیوتری را توضیح دهیم. در ادامه فصل اول پایان نامه ای با موضوع "تخصیص کانال در شبکه مش" به صورت رایگان آورده شده است.

 

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1.1 مقدمه

در این قسمت توضیح و توصیف شبکه ­های حسگر بی­سیم و تعاریف و توضیحات آن، برای ورود به موضوع و آشنایی خواننده با حوزه تحقیق، ارائه خواهد شد.

پیشرفت‌های اخیر در زمینه الکترونیک و مخابرات بی‌سیم توانایی طراحی و ساخت حسگرهایی را با توان مصرفی پایین، اندازه کوچک، قیمت مناسب و کاربری‌های گوناگون داده است. این حسگرهای کوچک که توانایی انجام اعمالی چون دریافت اطلاعات مختلف محیطی بر اساس نوع حسگر، پردازش و ارسال آن اطلاعات را دارند، موجب پیدایش ایده‌ای برای ایجاد و گسترش شبکه‌های موسوم به شبکه‌های بی‌سیم حسگر WSN شده‌اند.

یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگری است که در یک محیط به‌طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند. لزوماً مکان قرار گرفتن گره‌های حسگری، از ‌قبل تعیین‌شده و مشخص نیست. چنین خصوصیتی این امکان را فراهم می‌آورد که بتوانیم آن­ها را در مکان‌های خطرناک و یا غیرقابل‌دسترس رها کنیم.

1.1.1 ساختار کلی شبکه ­های حسگر بی­سیم

شبکه‌های حسگر از تعدادی حسگر کوچک در اندازه‌های یک تا دو میلی‌متر و یا بزرگ‌تر ساخته شده است که به همراه یک دستگاه فرستنده و گیرنده بی‌سیم، اطلاعات را به دستگاه مرکزی به­عنوان کاربر نهایی می‌فرستد. کار بر روی شبکه‌های حسگر در ابتدا با اهداف و کاربردهای نظامی و دفاعی آغاز شد ولی به‌سرعت کاربردهای بسیار دیگری نیز پیدا کرد که برخی از کاربردهای این فناوری در کاربردهای نظامی و امنیتی (کنترل نیروها و تجهیزات نظامی، تشخیص نفوذ و تجسس در محیط‌های جنگی)، نظارت بر محیط‌های داخلی و خارجی (کاربرد در ساختمان‌های هوشمند، کنترل ترافیک، تشخیص حوادث طبیعی، کشاورزی و نظارت‌های زیست‌محیطی)، کاربردهای صنعتی (کنترل دقیق نیروی انسانی، پیگیری کالاهای تولیدی، نظارت بر خط تولید و حفاظت و کنترل ایمنی محیط) و کاربردهای پزشکی (مراقبت از سلامت انسان و جراحی) است. در بیانی جامع­تر کاربردها را به سه دسته نظامی، تجاری و پزشکی تقسیم می­کنیم که سامانه‌های ارتباطی، فرماندهی، شناسایی، دیده‌بانی و میدان مین هوشمند از کاربردهای نظامی می­باشند. در کاربردهای مراقبت پزشکی، می­توان به سامانه‌های مراقبت از بیماران ناتوان که مراقبی ندارند اشاره نمود و محیط­های هوشمند برای افراد سالخورده و شبکه ارتباطی بین مجموعه پزشکان با یکدیگر و پرسنل بیمارستان و نظارت بر بیماران ازجمله کاربرد­های پزشکی است [1].

کاربردهای تجاری طیف وسیعی از کاربردها را شامل می‌شوند مانند سامانه‌های امنیتی تشخیص و مقابله با سرقت، آتش‌سوزی(در جنگل)، تشخیص آلودگی­های زیست‌محیطی از قبیل آلودگی­های شیمیایی، میکروبی، هسته­ای، سامانه‌های ردگیری، نظارت و کنترل وسایل نقلیه و ترافیک، کنترل کیفیت تولیدات صنعتی، مطالعه در مورد پدیده­های طبیعی مثل گردباد، زلزله، سیل، تحقیق در مورد زندگی گونه­های خاص از گیاهان و جانوران و ... .

در برخی از کاربردها نیز شبکه حسگر به­عنوان گروهی از ربات­های کوچک که با همکاری هم فعالیت خاصی را انجام می‌دهند استفاده می­شود. دیگر خصوصیت‌های منحصربه‌فرد شبکه‌های حسگر، توانایی همکاری و هماهنگی بین گره‌های حسگری است. هر گره حسگر روی برد خود دارای یک پردازشگر است و به‌جای فرستادن تمامی اطلاعات خام به مرکز یا به گرهی که مسئول پردازش و نتیجه‌گیری اطلاعات است، ابتدا خود یک سری پردازش‌های اولیه و ساده را روی اطلاعاتی که به دست آورده است، انجام می‌دهد و سپس داده‌های نیمه پردازش‌شده را ارسال می‌کند. بااینکه هر حسگر به‌تنهایی توانایی ناچیزی دارد، ترکیب صدها حسگر کوچک امکانات جدیدی را عرضه می‌کند. ‌درواقع قدرت شبکه‌های بی‌سیم حسگر در توانایی به‌کارگیری تعداد زیادی گره کوچک است که خود قادرند سرهم و سازمان‌دهی شوند و در موارد متعددی چون مسیریابی هم‌زمان، نظارت بر شرایط محیطی، نظارت بر سلامت ساختارها یا تجهیزات یک سیستم به کار گرفته شوند.

گستره کاربری شبکه‌های بی‌سیم حسگر بسیار وسیع بوده و از کاربردهای کشاورزی، پزشکی ‌و صنعتی تا کاربردهای نظامی را شامل می‌شود. به‌عنوان‌مثال یکی از متداول‌ترین کاربردهای این فنّاوری، نظارت بر یک محیط دور از دسترس است. مثلاً نشتی یک کارخانه شیمیایی در محیط وسیع کارخانه می‌تواند توسط صدها حسگر که به­طور خودکار یک شبکه بی‌سیم را تشکیل می‌دهند، نظارت‌شده و در هنگام بروز نشت شیمیایی به‌سرعت به مرکز اطلاع داده شود.

در این سامانه‌ها برخلاف سامانه‌های سیمی قدیمی، از یک‌سو هزینه‌های پیکربندی و آرایش شبکه کاسته می‌شود از سوی دیگر به‌جای نصب هزاران متر سیم فقط باید دستگاه‌های کوچکی را که تقریباً به‌اندازه یک سکه هستند، را در نقاط موردنظر قرار داد. شبکه به‌سادگی با اضافه کردن چند گره گسترش می‌یابد و نیازی به طراحی پیکربندی پیچیده نیست.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

2.1.1 ویژگی ­های شبکه

وجود برخی ویژگی­ها در شبکه حسگر، آن را از سایر شبکه­های سنتی و بی­سیم متمایز می­کند. از آن جمله عبارت‌اند از:

  • تنگناهای سخت­افزاری شامل محدودیت­های انداز فیزیکی، منبع انرژی، قدرت پردازش، ظرفیت حافظه.
  • تعداد بسیار زیاد گره­ها .
  • چگالی بالا در توزیع گره­ها در ناحیه عملیاتی.
  • وجود استعداد خرابی در گره­ها.
  • تغییرات توپولوژی به­صورت پویا و احیاناً متناوب.
  • استفاده از روش پخش همگانی در ارتباط بین گره­ها در مقابل ارتباط نقطه‌به‌نقطه.
  • داده محور بودن شبکه به این معنی که گره­ها کد شناسایی ندارند.

البته این شبکه‌ها دارای یک سری ویژگی‌های عمومی نیز هستند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت است از:

برخلاف شبکه‌های بی‌سیم سنتی، همه گره‌ها در شبکه‌های بی‌سیم حسگر نیازی به برقراری ارتباط مستقیم با نزدیک‌ترین برج کنترل قدرت یا ایستگاه پایه ندارند، بلکه حسگرها به خوشه‌هایی (سلول‌هایی) تقسیم می‌شوند که هر خوشه (سلول) یک سرگروه خوشه موسوم به Parent انتخاب می‌کند.

  • این سرگروه‌ها وظیفه جمع‌آوری اطلاعات را بر عهده دارند. جمع‌آوری اطلاعات به­منظور کاهش اطلاعات ارسالی از گره‌ها به ایستگاه پایه و در نتیجه بهبود بازده انرژی شبکه انجام می‌شود. ‌البته چگونگی انتخاب سرگروه خود بحثی تخصصی است که در تئوری شبکه‌های بی‌سیم حسگر مفصلاً مورد بحث قرار می‌گیرد.

پروتکل‌های شبکه‌ای همتا­به­همتا یک‌سری ارتباطات مش مانند را جهت انتقال اطلاعات بین هزاران دستگاه کوچک با استفاده از روش چند جهشی ایجاد می‌کنند. معماری انطباق پذیر مش، قابلیت تطبیق با گره‌های جدید جهت پوشش دادن یک ناحیه جغرافیایی بزرگ‌تر را دارا است. علاوه بر این، سیستم می‌تواند به‌طور خودکار از دست دادن یک گره یا حتی چند گره را جبران کند.

  • هر حسگر موجود در شبکه دارای یک دامنه حسگری است که به نقاط موجود در آن دامنه احاطه کامل دارد. یکی از اهداف شبکه‌های حسگری این است که هر محل در فضای موردنظر بایستی حداقل در رنج حسگری یک گره قرار گیرد تا شبکه قابلیت پوشش همه منطقه موردنظر را داشته باشد.
  • یک حسگر با شعاع حسگری r را می‌توان با یک دیسک با شعاع r مدل کرد. این دیسک نقاطی را که درون این شعاع قرار می‌گیرند، تحت پوشش قرار می‌دهد. بدیهی است که برای تحت پوشش قرار دادن کل منطقه این دیسک‌ها باید کل نقاط منطقه را بپوشانند.

بااینکه توجه زیادی به پوشش کامل منطقه توسط حسگرها می‌شود، احتمال دارد نقاطی تحت پوشش هیچ حسگری قرار نگیرد. این نقاط تحت عنوان حفره‌های پوششی نامیده می‌شوند. اگر تعدادی حسگر به‌علاوه یک منطقه هدف داشته باشیم، هر نقطه در منطقه باید طوری توسط حداقل n حسگر پوشش داده شود که هیچ حفره پوششی ایجاد نشود. این موضوع لازم به ذکر است که مسئله حفره پوششی بسته به نوع کاربرد مطرح می‌گردد. در برخی کاربردها احتیاج است که درجه بالایی از پوشش جهت داشتن دقت بیشتر داشته باشیم.

3.1.1 کاربردهای شبکه

در ابتدای به وجود آمدن شبکه‌های حسگر کاربرد آن­ها به سامانه‌های تشخیص پرتوافکنی و هسته­ای، حسگر سلاح­ها برای کشتی­های جنگی، بررسی محیط زندگی و تشخیص زمین‌لرزه محدود می­شد. اخیراً تمرکز بر روی شبکه کردن حسگرهای بیولوژیکی و شیمیایی برای کاربردهای امنیت ملی است گرچه مستقیماً کاربردهای مصرف­کننده در نظر گرفته می­شود. در کل کاربرد­های شبکه­های حسگر بی­سیم شامل، مشاهدات نظامی، امنیت فیزیکی، کنترل ترافیک هوایی، مراقبت ترافیک، مدیریت خط تولید، ربات­های توزیع‌شده، خودکارسازی کارخانه، کنترل فرآیند­ها، مشاهدات آب و هوایی، مشاهدات محیطی، مانیتورینگ مرزها و بررسی ساختمان­ها می­باشد.

در زیر لیست کوتاهی از چند کاربرد متداول را مشاهده می­نمایید:

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

کاربردهای نظامی

  • نظارت نیروهای دشمن
  • نظارت بر نیروها و تجهیزات خودی
  • تجسس میدان جنگ
  • هدف‌گیری
  • تعیین خسارت جنگ
  • تشخیص حملات هسته­ای، بیولوژیکی و شیمیایی

کاربردهای محیطی

  • تشخیص آتش­سوزی جنگل
  • تشخیص سیل و طوفان
  • کشاورزی دقیق

کاربردهای بهداشت و درمان

  • بررسی اطلاعات فیزیولوژیکی انسان از راه دور
  • ردیابی و مانیتورینگ پرستاران و دکترها درون بیمارستان
  • مدیریت دارو خوراندن
  • دستیاری افراد سالخورده

کاربردهای خانگی

  • خودکارسازی خانه
  • محیط‌های هوشمند

کاربردهای تجاری:

  • کنترل محیطی در کارخانه و ساختمان­های اداری
  • کنترل خط تولید
  • تشخیص و ردیابی وسایل نقلیه
  • بررسی جریان ترافیک

حسگرهای مبتنی بر تصویر، صوت، فیزیک و شیمی می­توانند برای مطالعه اکوسیستم­ها مورداستفاده قرار بگیرند. کاربردهای دفاعی تحقیق و پژوهش را در مورد شبکه­های حسگر در نیم‌قرن گذشته توسعه داده است. در میدان جنگ، حس‌گرها برای تشخیص نیروها، اشیا، ماشین­ها، هواپیماها و افراد خودی و یا دشمن به کار می­روند. بدین‌صورت یک شبکه شامل گره­های حسگر می­تواند یک هدف را نشانه­گیری کرده و از فعالیت دشمن در منطقه­ای ممانعت کند. این حسگرهای ریز می­توانند در هوا، درون آب‌وخاک، روی/درون بدن انسان و درون ماشین و ساختمان­ها گسترش بیابند. ساختمان­ها و خانه­ها و مناطق مجهز به این فنّاوری در اصطلاح محیط‌های هوشمند یا Smart Spaces نامیده می­شوند. حسگرهای بی­سیم می­توانند در محیط­هایی که یک شبکه سیمی قادر به انجام عملی نیست، به­راحتی کار کنند (مانند منطقه­ای در معرض خطر، یا منطقه‌ای که آلوده به سم شده است و یا در معرض آلوده شدن قرار دارد).

ویژگی­هایی از شبکه­های حسگر بی­سیم مانند آرایش سریع، سازمان‌دهی خودکار، تحمل خطا، باعث فراگیر شدن این نوع شبکه در عملیات نظامی مانند کنترل، ارتباطات، تجسس، شناسایی و سامانه‌های هدف­گیری شده است. بسیاری از این ویژگی­ها نیز، این شبکه را برای ایجاد امنیت ملی معتدل می­سازند.

4.1.1 اجزای شبکه

اجزای یک شبکه حسگر بسته به نیاز و کاربردهای آن می­تواند متفاوت باشد اما به‌طورکلی اجزای آن همان­طور که در شکل هم می­بینید، به شرح زیر می­باشد:

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-1 اجزای شبکه حسگر

1.4.1.1 شبکه‌ای از گره‌های بی‌سیم (Sensor Network)

شبکه­ای متشکل از گره­های حسگر است که حالت کلی شبکه­های مورد بحث می­باشد. به­عبارت­دیگر شبکه حسگر شبکه­ای است با تعداد زیادی گره که هر گره می­تواند در حالت کلی دارای تعدادی حسگر و تعدادی کارانداز باشد. در حالت خاص یک گره ممکن است فقط حسگر یا فقط کارانداز باشد. گره­ها در ناحیه­ای که میدان حسگر نامیده می­شود با چگالی زیاد پراکنده می­شوند. یک چاهک، پایش کل شبکه را بر عهده دارد. اطلاعات به‌وسیله چاهک جمع­آوری می­شود و فرمان‌ها از طریق چاهک منتشر می­شود. مدیریت وظایف می­تواند متمرکز یا توزیع‌شده باشد. بسته به این­که تصمیم­گیری برای انجام واکنش در چه سطحی انجام شود دو ساختار مختلف خودکار و نیمه‌خودکار وجود دارد. که ترکیب آن نیز قابل استفاده است.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-2  شبکه‌ای با گره‌های بی‌سیم

2.4.1.1 گره حسگر (Sensor Node)

هر گره شامل واحد حسگر، واحد پردازش داده­ها، فرستنده/گیرنده بی­سیم و منبع تغذیه می­باشد، بخش­های اضافی واحد متحرک ساز، سیستم مکان­یاب و تولید توان نیز ممکن است بسته به کاربرد در گره­ها وجود داشته باشد. واحد پردازش داده شامل یک پردازنده کوچک و یک حافظه با ظرفیت محدود است داده­ها را از حسگرها گرفته بسته به کاربرد پردازش محدودی روی آن­ها انجام داده و از طریق فرستنده ارسال می­کند. واحد پردازش مدیریت هماهنگی و مشارکت با سایر گره­ها در شبکه را انجام می­دهد. واحد فرستنده/گیرنده ارتباط گره با شبکه را برقرار می­کند. واحد حسگر شامل یک سری حسگر و مبدل آنالوگ به دیجیتال است که اطلاعات آنالوگ را از حسگر گرفته و به­صورت دیجیتال به پردازنده تحویل می­دهد. واحد کارانداز شامل کارانداز و مبدل دیجیتال به آنالوگ است که فرمان‌ها دیجیتال را از پردازنده گرفته و به کارانداز تحویل می­دهد. واحد تأمین انرژی، توان مصرفی تمام بخش­ها را تأمین می­کند که اغلب یک باطری با انرژی محدود است. محدودیت منبع انرژی یکی از تنگناهای اساسی است که در طراحی شبکه­های حسگر همه چیز را تحت تأثیر قرار می­دهد. در کنار این بخش ممکن است واحدی برای تولید انرژی مثل سلول­های خورشیدی وجود داشته باشد. در گره­های متحرک واحدی برای متحرک­سازی وجود دارد. مکان‌یاب موقعیت فیزیکی گره را تشخیص می­دهد. فن‌های مسیردهی و وظایف حسگری به اطلاعات مکان با دقت بالا نیاز دارند. یکی از مهم­ترین مزایای شبکه­های حسگر، توانایی مدیریت ارتباط بین گره­های در حال حرکت می­باشد.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-3  معماری سخت‌افزاری گره‌ها در شبکه حسگر

همان‌طور که در شکل 1-3 مشاهده می‌شود، یک گره حسگری از 4 بخش عمده تشکیل شده است:

  1. واحد حسگر. 2. واحد پردازش. 3. واحد دریافت و ارسال.    4. واحد توان.

البته بسته به کاربرد، شبکه‌های حسگر می‌توانند شامل اجزای دیگری چون: سیستم پیداکردن مکان جغرافیایی، مولد توان و بخش مربوط به حرکت در گره‌های متحرک نیز باشند. در زیر اندکی درباره بخش‌های اصلی هر حسگر توضیح می‌دهیم.

  • واحد‌های حسگری معمولاً از دو بخش حسگرها و مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال تشکیل می‌شوند. حسگرها بر اساس دریافت‌هایشان از پدیده موردمطالعه، سیگنال‌های آنالوگ را تولید می‌کنند. سپس این سیگنال‌ها توسط مبدل آنالوگ به دیجیتال به سیگنال دیجیتال تبدیل شده و به بخش پردازش سپرده می‌شوند.
  • بخش پردازش که معمولاً با یک حافظه کوچک همراه است، همکاری گره با گره‌های دیگر را در جهت انجام وظایف محول شده به هر حسگر مدیریت می‌کند.
  • بخش فرستنده و گیرنده، گره را به شبکه متصل می‌کند. بخش توان نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گره حسگری است. توان موردنیاز ممکن است با بخش‌های جمع‌آوری توان، مانند سلول‌های خورشیدی تأمین شود. به موازات تولید توان، تلاش برای کاهش مصرف توان در شبکه بسیار مهم است. صرفه‌جویی در مصرف توان در حالت کلی از دو طریق ممکن است. یک راه ساخت حسگرهایی با مصرف انرژی کمتر و راه دیگر به کار بردن روش‌های مدیریت توان در طراحی نرم‌افزاری شبکه است. مثلاً ارسال TDMA ازنظر مصرف توان مناسب است؛ زیرا در فاصله هر شیار زمانی که اطلاعات هر حسگر ارسال نمی‌شود، حسگر در حالت انتظار که مصرف انرژی بسیار کمی دارد، قرار می‌گیرد.

روش‌های مناسب پیکربندی هندسی شبکه و یا انتخاب Parent می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد. همان‌طور که گفتیم هر حسگر ممکن است بخش‌های دیگری را نیز که به کاربرد خاص شبکه مربوط است دارا باشد. به­عنوان نمونه، اکثر فن‌های مسیریابی و وظایف حسگری نیازمند دانش دقیقی از مکان‌یابی جغرافیایی است. درنتیجه متداول است که گره‌های حسگری دارای سیستم موقعیت‌یابی نیز باشند. علاوه بر این در برخی موارد گره حسگری لازم است که متحرک باشد، لذا در مواقع لزوم بخشی نیز برای حرکت در نظر گرفته می‌شود.

تمام این زیر‌‌بخش‌ها باید در یک قالب کوچک قرار بگیرند. اندازه موردنیاز ممکن است حتی کوچک‌تر از یک سانتی‌متر مکعب باشد. علاوه بر اندازه، محدودیت‌های فراوان دیگری نیز برای گره‌های حسگری وجود دارد؛ این گره‌ها باید توان بسیار کمی مصرف کنند، در یک محیط با چگالی بالا (ازنظر تعداد گره‌ها) کار کنند، قیمت تمام‌شده آن‌ها ارزان باشد، قابل رها کردن در محیط و همچنین خودکار باشند. بدون وقفه کار کنند و قابلیت سازگاری با محیط داشته باشند.

به نظر می‌رسد که شبکه‌های WSN کلاس جدیدی از شبکه‌های مخابراتی را به ما معرفی کرده‌اند. این شبکه‌ها به ما این قدرت را می‌دهند که بفهمیم در یک محیط فیزیکی که حتی حضور انسانی ممکن نیست؛ چه می‌گذرد. این توانمندی مهم و منحصربه‌فرد با ترکیب قابلیت‌های حسگرهای الکترونیکی و فناوری‌های پیشرفته شبکه‌های مخابراتی حاصل‌شده است. البته پیشرفت‌های بیشتر در این حوزه منوط به انجام تحقیقات بیشتر مخصوصاً در حوزه استانداردسازی و مباحث اقتصادی است. هرچند امروزه تولید انبوه و ارزان‌قیمت تراشه‌های الکترونیکی ممکن شده است؛ اما در حال حاضر برای تولید و ایجاد شبکه‌ای کم‌هزینه برای کاربرد‌های صنعتی کشاورزی و نیز توسعه بازار تجاری آن به تلاش‌های بیشتری نیاز است.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

3.4.1.1 دروازه شبکه (Gateway)

وظیفه این جز از شبکه برقراری ارتباط شبکه بی­سیم با یک سرور می­باشد. این قسمت تنها بخش در شبکه حسگر است که دارای یک IP آدرس می‌باشد.

4.4.1.1 سرویس­دهنده

اطلاعاتی که توسط حسگر­ها حس می­شود از طریق چاهک و درنهایت دروازه به سرور مربوطه می­رسد. این اطلاعات به­صورت صفحات وب و یا پایگاه­داده نگه­داری می­شوند. ارتباط بین سرور و دروازه شبکه هم می‌تواند از طریق بی‌سیم و هم از طریق سیم باشد.

5.4.1.1 کاربران نهایی (End Users)

کاربران نهایی با استفاده از دستگاه‌های PDA یا کامپیوترهای رومیزی و نیز تلفن همراه خود می­توانند از اطلاعات ذخیره‌شده در روی سرور آگاهی پیدا نمایند.

آنچه در بالا گفته شد، مرور کلی بر شبکه­های حسگر بی­سیم، انواع آن، کاربردهای آن و ویژگی­های آن بود. یکی از مهم­ترین مسائل در شبکه­های حسگر بی­سیم ارتباط میان حس­گرها با استفاده از امواج رادیویی است. چگونگی انتقال اطلاعات از کانال­های رادیویی و چالش­های مطرح در این حوزه، یکی از زمینه­های تحقیقاتی جدید و نو در دنیای فناوری، پژوهش و تحقیقات است. از همین رو در این تحقیق، تمرکز بر حل یکی از چالش­های این حوزه می­باشد.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

2.1 بیان مسئله

شبکه مش بی‌سیم، عامل اصلی در شبکه‌های بی‌سیم چندعاملی با ترکیب دیگر شبکه­های بی­سیم از قبیل شبکه­های سلولی، شبکه­های اقتضایی و تک­کاره و شبکه­های حسگر می­باشد. این نوع شبکه نه‌تنها م­ تواند محدوده تحت پوشش شبکه­ای را افزایش دهد، بلکه توان خروجی سیستم را نیز افزایش می­دهد. اگرچه طرز کار شبکه­های مش بسیار مشابه شبکه­های اقتضایی است، اما گره­ها در شبکه­های مش عموماً ثابت هستند و بدون تغییر است. شاخص­های پخش رادیویی ارتباطات بی­سیم منجر به تداخل کانال مشترک روی اتصالات مجاور در شبکه بی­سیم چندگانه می­شود. برای مثال، در مسئله پایانه مخفی که دو اتصال درصورتی‌که به‌اندازه کافی نزدیک به هم باشند، نمی‌توانند بسته‌ها را به‌طور همزمان انتقال دهند. تداخل کانال مشترک یک فاکتور اصلی است که توان خروجی شبکه را در مقایسه با توان خروجی در شبکه‌های سیمی کاهش داده است. یک روش پیشنهادی این است که علاوه بر کانال‌های متعدد از رادیوهای چندگانه نیز در شبکه‌های مش جهت کاهش تداخل کانال مشترک استفاده کنیم و ازاین‌رو توان خروجی شبکه بهبود می‌یابد. هر مسیریابی در شبکه مش به چند کارت واسط شبکه بی‌سیم تجهیز می‌شود و هر رادیو می‌تواند به یک کانال متعامد اختصاص داده شود. دو رادیو درصورتی‌که کانال یکسانی به آن‌ها تخصیص داده شده باشد می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و بین یکدیگر اطلاعات انتقال دهند [6].

هدف از تخصیص کانال، اطمینان در استفاده مؤثر از کانال‌های متعامد در دسترس است. تضمین اتصال عموماً به‌عنوان یک موضوع کلیدی در نظر گرفته می‌شود درحالی‌که ایجاد مسیریابی و ارسال پایا و قوی و تداخل کمتر کانال مشترک به معنی توان خروجی بالاتر شبکه است. با فرض اینکه تمامی گره‌ها در شبکه مش تعداد یکسانی رادیو به آن‌ها تخصیص داده‌شده باشد اتصال شبکه به حداکثر خود می‌رسد. بااین‌حال، چنین طرح تخصیص کانالی منجر به بیشترین تداخل‌های کانال مشترک می‌شود. بنابراین ارائه روش‌های تخصیص کانال مناسب برای شبکه‌های بی‌سیم مش یک مسئله کلیدی در این شبکه‌هاست.

تخصیص کانال در یک محیط مش بی‌سیم چند رادیویی شامل کانال‌های تخصیص داده‌شده به‌واسطه های رادیویی به‌منظور رسیدن به استفاده بهینه از کانال و به حداقل رساندن تداخل‌ها می باشد. مشکل تخصیص کانال در توپولوژی مش تحت یک مسئله NP-complement بر اساس نگاشت به یک گراف رنگی اثبات‌شده است. بنابراین روش‌های تخصیص کانال به‌عنوان فن‌هایی برای تخصیص کانال به گره‌ها در این شبکه‌ها به کار می‌رود. مسئله تخصیص کانال در شبکه‌های محلی بی‌سیم  در بسیاری از تحقیقات مطالعه شده است.

یک گره مش بی‌سیم نیاز دارد یک کانال مشترک را با هر یک از همسایگان که در رنج ارتباطی خودش هستند به اشتراک بگذارد به‌هرحال برای کاهش تداخل یک گره باید تعداد همسایگانی که با آن‌ها کانال مشترکی را به اشتراک گذاشته را به حداقل برساند.

اصولاً سرور تخصیص کانال برآوردهای تداخل را از مسیریاب‌های مش به دست می‌آورد. سپس یک کانال را برای رادیوهای پیش‌فرض انتخاب می‌کند. کانال پیش‌فرض به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که استفاده از آن در شبکه مش، تداخل بین شبکه مش و شبکه بی‌سیم در دسترس مشترک را به حداقل برساند سپس سرور تخصیص کانال برای رادیوهای غیر پیش‌فرض گراف تداخل چند رادیویی را ایجاد می‌کند.

برای مدل کردن تداخل بین روترهای چند رادیویی از مش استفاده می‌شود. درواقع گراف تداخل چند رادیویی در رابطه با برآورد تداخل برای تعیین کانال به رادیو استفاده می‌شود. گراف تداخل چند رادیویی با استفاده از اطلاعات مجاور ارسالی به‌وسیله هریک از مسیریاب‌های مش به سرور تخصیص کانال ایجاد می‌شود. بعد از ایجاد گراف تداخل چند رادیویی، سرور تخصیص کانال از الگوریتم مورچگان برای انتخاب کانال برای رادیوهای غیرپیش فرض استفاده می‌کند. با انتخاب کانال‌ها برای رادیوهای مش، سرور تخصیص کانال به مسیریاب‌ها فرمان می‌دهد تا رادیوهای خود را به کانال‌های جدید انتخابی پیکربندی کنند.

برای به‌کارگیری تغییر خصوصیات تداخل، سرور تخصیص کانال به‌طور متناوب کانال‌ها را مجدداً تخصیص یابی می‌کند. درنهایت، دوره‌ی تناوب بستگی به آن دارد که سطوح تداخلی در شبکه مش، چگونه و هرچند وقت یک‌بار تغییر می‌کنند. اگر مشخص شود که تعداد زیادی از دستگاه‌های تداخل کننده در مجاورت شبکه مش دارای عمر کوتاه هستند، نرخ درخواست می‌تواند افزایش یابد. از سوی دیگر، اگر اکثر دستگاه‌های تداخل به‌احتمال‌زیاد دارای عمر طولانی باشند، نرخ درخواست را می‌توان کاهش داد.

در این پژوهش یک الگوریتم مسیریابی جدید در شبکه مش بی‌سیم برای کاهش اثرات تداخل در شرایط چند کاناله، با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی مورچگان ارائه می‌شود.

3.1 اهمیت، نوآوری و ضرورت انجام تحقیق

شبکه­های مش برای رفع مشکل عدم توانایی در پوشش مکانی گسترده ارائه شده­اند. لذا این شبکه­ها قادر هستند که مکان گسترده را پوشش داده درعین‌حال یک ارتباط اینترنتی کم‌هزینه و چند گامی به وجود آورند.  به همین منظور شد که مش­ها کاربرد پیدا کرده‌اند. اما به دلیل استفاده چند مسیریاب از یک کانال تصادم بسته­ها و پهنای باند کاهش پیدا می­کند. تخفیف کانال یعنی اختصاص دادن یک طیف خاص و یک فرکانس خاص به یک مسیریاب مشخص برای ارسال و دریافت داده است که به یک مسئله کلیدی در شبکه‌های مش شد. روش تخصیص کانال بتوانند میان سادگی، کیفیت و ظرفیت که همه این عوامل از جوانب ناسازگاری است، یک توازن برقرار کنند. روش تخصیص کانال نیز دارای محدودیت­هایی می­باشد. پیشرفت­های انجام‌شده اخیر درزمینهٔ ی مخابرات بی‌سیم امکان ساخت گره‌های کوچک، کم‌مصرف کم‌هزینه را که توانایی برقراری ارتباط به‌صورت بی‌سیم را دارند  فراهم می‌سازد.  این شبکه‌ها کاملاً بی‌سیم و خود­سازمانده هستند و به‌صورت چندگانه و موردی ترافیک روی اینترنت از اینترنت به داخل هدایت می‌کنند. شبکه‌های مش بی‌سیم از گره­هایی تشکیل شده­اند که این گره‌ها ثابت هستند تحرک ندارند یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین  مسئله‌های شبکه مش بی­سیم، مسئله گذردهی شبکه درنتیجه تصادم‌های  ناشی از ارسال‌های همزمان و محدودیت‌های فرکانسی است.  هدف از تخصیص کانال این است که تصادف در کل شبکه حداقل شود و درنتیجه ظرفیت کل شبکه افزایش یابد.  مسئله تخصیص کانال یک مسئله پیچیدگی np-complement است.

از چالش‌های اصلی در مسئله تخصیص کانال می‌توان به تعداد کانال‌ها اشاره کرد.  تعداد کل کانال‌های موجود در یک شبکه ثابت هستند یعنی نمی‌توان در مواقعی که حجم ترافیک بالا بوده و یا احتیاج به وجود کانال‌های کمکی در شبکه وجود دارند به این شبکه‌ها کانال‌هایی را اضافه کرد  این می‌تواند برای زمان‌هایی که ترافیک زیاد بوده یا پس از گذشت مدت‌زمانی مشکل‌ساز شود.  از دیگر چالش‌های این زمینه تعداد کانال‌های مختص به هر مسیریاب است.

یعنی تعداد کانال‌های مختلف هر مسیریاب رابطه مستقیمی با کارت‌های رادیوی موجود در آن مسیریاب به این صورت که برای هر مسیریاب به تعداد کانال‌هایی که برای آن در نظر داریم رادیو اختصاص دهیم این درحالی‌که بار ترافیکی شبکه نیاز کارت رادیویی برای انتقال بار ترافیکی از قبل مشخص نیست و قابل پیش‌بینی هم نمی‌باشد به همین خاطر است که باید دقت کرد.

در این پژوهش یک الگوریتم مسیریابی جدید کارآمد برای شبکه مش بی­سیم مبتنی بر مسیریابی مورچگان ارائه شده است، که در آن از کلونی مورچه از طریق شبکه گیرنده بی­سیم سفری را آغاز می­کند و به دنبال مسیری بین گره­های شبکه و یک گره مقصد در بین چندین کانال می­گردد، که هدف اصلی آن کاهش تداخل در شبکه می­باشد.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

4.1 اهداف پژوهش

هدف در این پایان‌نامه کاهش تصادم  توسط الگوریتم‌های تکاملی بتوان به یک حالت پایدار برای تخصیص و استفاده از کانال رسید. لذا در این پژوهش ایده اصلی برای کاهش تصادم این است که کانال‌ها را به‌گونه‌ای برای ارسال بسته‌ها به گره‌ها اختصاص دهیم که گره‌ها کمترین تعداد کانال مشترک بیشترین ارتباط را با هم داشته باشند یعنی بتوانیم از کانال‌ها بیشترین استفاده را برای ارسال حجم بالای داده داشته باشیم. از طرفی با استفاده از مکانیزم الگوریتم تکاملی مورچه‌ها می‌توان مسیریابی دقیقی  برای شبکه مش  بی‌سیم داشته باشیم تا بتوانیم میزان تصادف از طرف گره‌ها دربسته‌های ارسالی را کم کرده و ترافیک شبکه را به حداقل خود برسانیم. به‌علاوه اینکه برای جلوگیری از بروز تغییرات در هر مرحله به کمک الگوریتم تکاملی می‌شود پدیده انتشار اطلاعات جلوگیری شود که در این برتری این الگوریتم است.

5.1 روش اجرا

هدف این پژوهش ارائه یک الگوریتم مسیریابی جدید کارآمد برای شبکه مش بی­سیم مبتنی بر مسیریابی مورچگان است، که در آن از کلونی مورچه از طریق شبکه گیرنده بی­سیم سفری را آغاز می­کند و به دنبال مسیری بین گره­های شبکه و یک گره مقصد در بین چندین کانال می­گردد، که هدف اصلی آن کاهش تداخل در شبکه می­باشد.

برای شناسایی کانال مناسب برای مسیریابی میان فرستنده و گیرنده ابتدا مورچه­های منطقی در نظر گرفته‌شده در الگوریتم مورچگان مقداردهی اولیه می­شوند. سپس با توجه به اینکه هدف شناسایی کانال با کمترین تداخل است، مورچه­ها به سمت جواب یا همان کانال بهینه حرکت می‌کنند تا با توجه به مقدار تابع هزینه بهترین کامل شناسایی شود.

6.1 نتیجه­ گیری

در این فصل به معرفی حوزه تحقیق، ارائه مقدمه ­ای از شبکه­ های حسگر بی­سیم، مسئله تحقیق، ضرورت حل آن، اهداف تحقیق و جنبه نوآوری آن پرداخته شد. در فصل بعد مرور ادبیات تحقیق و مقالات مربوطه ارائه می­شود. در فصل سوم روش اصلی تحقیق و ایده و نوآوری تحقیق پیش­رو ارائه خواهد شد. در فصل چهارم نیز نتایج و آزمایش ­های ایده ارائه­ شده بیان خواهد شد و در فصل انتهایی نیز به نتیجه­ گیری، جمع­ بندی و پیشنهادات کارهای آتی پرداخته می ­شود.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

برای دریافت مشاوره رایگان و انجام پایان نامه در حوزه شبکه حسگر بیسیم، همین الان با ما تماس بگیرید.

[fvplayer src="http://adib24.com/blog/wp-content/uploads/2018/07/انجام-پایان-نامه،-انجام-رساله-دکتری-در-موسسه-ادیب-24،-http-__adib24.com-YouTube.mp4" splash="http://adib24.com/blog/wp-content/uploads/2018/07/cover-min.jpg" width="1280" height="662"]

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه ارشد

یکی از مهمترین وظایف دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام پایان نامه می باشد. کمبود اساتید متبحر در زمینه های مختلف علمی تحقیقاتی در برخی دانشگاه های داخلی و خارجی موجب سردرگمی دانشجویان عزیز گردیده است، موسسه ادیب 24 مفتخر است که در پاسخ به این نیاز طی ده سال فعالیت به تعداد بیشماری از دانشجویان ارشد و دکتری خدمات مشاوره تخصصی ارایه داده است.

ه طور کلی انجام پایان نامه کاری زمان بر است که دانش و تجربه زیادی نیازمند است. موسسه ادیب 24 با چندین سال تجربه در عرصه مشاوره و با در اختیار داشتن متخصصین و اساتیدی با تجربه آماده مشاوره و آموزش پایان نامه در کلیه رشته های دانشگاهی می باشد.

علاوه بر این موسسه ادیب 24، در زمینه شبیه سازی مقالات، پایان نامه ها و انجام پروژه های برنامه نویسی نیز به دانشجویان کشور عزیزمان خدمات لازم را ارائه می کند. این خدمات شامل تحلیل آماری، پیاده سازی با انواع نرم افزارهای مهندسی، برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی و تهیه پرسش نامه می شود.

به طور کلی سر فصل های خدمات موسسه ادیب 24 عبارتند از:

مشاوره پروپوزال در تمامی رشته ها

مشاوره پایان نامه در تمامی رشته ها

استخراج مقاله از پایان نامه در تمامی رشته ها

شبیه سازی انواع مقالات مهندسی

تحلیل آماری پایان نامه های آماری

تهیه پرسش نامه در رشته های مختلف دانشگاهی

تهیه پرسش نامه آنلاین در بستر اینترنت

مشاوره رایگان در انتخاب موضوع پایان نامه های مهندسی و سایر رشته ها

انجام پروژه های برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی از قبیل پایتون، متلب و آموزش کامل پروژه انجام شده در قالب فیلم آموزشی

انجام پروژه های شبیه سازی شبکه یا پایان نامه های مرتبط با شبکه با نرم افزارهای NS2 و NS3

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و استخراج مقاله

موسسه ادیب 24 در زمینه نگارش مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس به یکی از صورت های زیر به شما عزیزان خدمات ارائه می دهد:

تعریف موضوع از سوی ما، ارائه لیست موضوعات به شما و انتخاب یکی از آن ها توسط شما، مشاوره به شما جهت تدوین مقاله، نگارش مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر مرتبط، اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

مشاوره جهت استخراج مقاله، نگارش مقاله از پایان نامه انجام شده شما و به روز رسانی و تقویت آن در حد پذیرش و چاپ در ژورنال های معتبر مورد نظر شما.

انجام کار میدانی و پژوهش آزمایشگاهی توسط شما و مشاوره جهت تدوین مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر توسط ما جهت اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

ارائه مقاله فارسی از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله جهت ترجمه، مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

ارائه مقاله تدوین شده و ترجمه شده از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله و مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

مقالات ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس

موسسه ادیب 24 مفتخر است تا تنها گروهی باشد که خدمات مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI با ضریب تاثیر (Impact Factor) بالای یک و در نشریات معتبر رایگان را در اختیار شما قرار دهد.

ما به شما ژورنال های مورد تائید وزارت علوم، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی می کنیم.

امکان جستجوی مرتبه علمی و سایر مشخصات ژورنال ها در سایت تامسون برای شما وجود دارد.

ژورنال مقصد برای پذیرش و چاپ مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس، پس از نهایی شدن با متقاضیان هماهنگ می شود.

تا حد امکان مقالات به ژورنال های تخصصی موضوع مربوطه و دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) ارسال می گردند.

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و شبیه سازی آن

موسسه ادیب 24 با داشتن اساتیدی مجرب در حوزه کلیه تحلیل های آماری پرسشنامه ای، و انواع آزمون‌های آماری در تکمیل فصل چهار پایان نامه، به دانشجویان در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات مشاوره و آموزش حرفه ای ارائه می دهد. هدف موسسه ادیب این است که دانشجویان کشور عزیزمان را در نگارش با کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد یاری دهد.

خدمات ما شامل مشاوره و آموزش تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزارهای زیر می باشد:

نرم افزار SPSS

با استفاده از این نرم افزار می توانیم آمار توصیفی و آمار استنباطی در پایان نامه ها را محاسبه کنیم. برای سنجش جمعیت شناختی، از آمار توصیفی در SPSS استفاده می شود. همچنین برای سنجش روابط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون یا اسپیرمن (بر اساس نوع توزیع آماری داده ها) استفاده می گردد، و در نهایت برای سنجش تاثیرات از آزمون رگرسیون خطی یا چندگانه استفاده می شود.

نرم افزار Vensim

از این نرم افزار برای سنجش طول زمان استفاده می گردد. به طور مثال وقتی می خواهیم برای مدت ۱۰ ساله تخمین بزنیم که روند فروش در ۱۰ سال آینده چقدر خواهد بود؟ با استفاده از این نرم افزار می توانیم به رشد یا نزول فروش در پایان نامه های مربوط به این حوزه پی ببریم.

نرم افزار LINGO

روش تحلیل پوششی داده ها DEA توسط این نرم افزار قابل مدلسازی و انجام است. در این روش ما با چند واحد تصمیم گیرنده (DMU) مواجه هستیم که هر یک با مصرف برخی ورودی ها، خروجی هایی را تولید می کند. در نهایت هدف اصلی این روش محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده و ارائه راهکار برای افزایش کارایی واحدهای ناکاراست.

نرم افزار Lisrel

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است و برای داده های نرمال استفاده می شود. مدل‌های مرسوم در مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) درواقع متشکل از دو بخش هستند. مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید و مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف) روابط چندگانه  را می تواند برآورد کند ب) قابلیت سنجش متغیرهای مشاهده نشده  ج) خطای اندازه‌گیری را می تواند محاسبه کند د) قابلیت بررسی تأثیر هم خطی ه) آزمون روابط جعلی و غیرواقعی.

نرم افزار Smart PLS

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است. و برای داده های غیرنرمال استفاده می گردد.  تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا فقط از طریق این نرم افزار میسر است. لذا امکان انجام تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا از طریق نرم افزار هایی مثل Amos و Lisrel مقدور نیست و فقط از طریق نرم افزار Smart PLS امکان پذیر می باشد.

نرم افزار Amos

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است برای داده های نرمال استفاده می شود. مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اموس در محیطی با قابلیت گرافیکی بالاتر و برای نمونه هایی با حجم بزرگ صورت می پذیرد. مدل‌های مرسوم در مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در واقع متشکل از دو بخش هستند:

مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید.

مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نرم افزار MATLAB

نرم افزار متلب را می توان به مانند یک ماشین حساب بسیار پیشرفته دانست. این نرم افزار دارای مجموعه ی عظیمی از توابع آماده است که شما را در فرآیند محاسبات یاری می کند. امکان طراحی رابط کاربری و دریافت خروجی ها در قالب نمودارها و جداول مختلف یکی دیگر از قابلیت های مهم این نرم افزار می باشد. این نرم افزار دارای کاربردهای زیادی است که از مهم ترین آن­ها می توان به بهینه سازی سبد سهام و پیش بینی قیمت سهام اشاره کرد.

نرم افزار  GIS

در دهه اخیر به سبب گسترش فناوری های رایانه ای، سیستم اطلاعات جغرافیایی امکان نگهداری به روز داده‌های زمین مرجع و نیز امکان ترکیب مجموعه داده‌های مختلف را به طور موثر فراهم ساخته است. امروزه (GIS) برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت خدمات شهری، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ‏ریزی های توسعه ای به کار گرفته می‏ شود. فناوری (GIS) با جمع آوری و تلفیق اطلاعات، بوسیله تصویر سازی و استفاده ازآنالیزهای جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه فراهم می سازد. گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG) کلیه پروژه های دانشجویی و راهنمایی در مورد پایان نامه های دانشجویی در زمینه های سیستم اطلاعات جغرافیایی، وب GIS، موبایل GIS و … را انجام می دهد.

مشاوره و انجام  پروژه های GIS  در تمام زمینه ها از جمله:

  • طراحی و ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) سازمانی
  • توسعه نرم افزاری Desktop و Mobile و سامانه تحت وب (WebGIS)
  • طراحی و پیاده سازی بانک های اطلاعات مکانی
  • اجرا و پیاده سازی تحلیل های مکانی مربوط به پروژه های منابع طبیعی و برنامه ریزی شهری مانند مکانیابی، مسیریابی
  • انجام کلیه پروژه‌های مکان یابی و درون یابی و تهیه نقشه های مرتبط
  • تهیه نقشه ها در زمینه های مختلف از جمله: محیط زیست، جغرافیا (شهری و روستایی)، باستان شناسی و …
  • اجرای مدل در GISدر AHP, ANP, VIKOR, TOPSIS, ELECTER, SAW
  • تبدیل نقشه های CAD به لایه های GIS  دارای مختصات
  • و…

نرم افزار Excel و SuperDecision:

تکنینک های مختلف تصمیم گیری با معیارها و گزینه های چندگانه (MCDM & MADM) توسط این نرم افزارها قابل انجام است که از جمله این تکنیک ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

روش فرآیند تحلیل شبکه (ANP)

روش تاپسیس (TOPSIS) که مبتنی بر محاسبه فاصله ریاضی گزینه ها از نقاط مطلوب مثبت و منفی می باشد.

روش دیماتل (DEMATEL): در این روش تأثیر و تأثر شاخص ها بر همدیگر محاسبه شده و درنهایت شاخص های پژوهش در دو گروه علی و معلول دسته بندی می شوند.

نکته: تمامی روش های تصمیم گیری چند معیاره فوق در محیط های قطعی و فازی قابل انجام می باشند. معمولاً در مورد موضوعاتی که قطعیت آنها به مراتب کمتر است از فواصل و اعداد فازی جهت محاسبات استفاده می شود.

نرم افزار STATA

تخصص اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است اما در رشته های مالی و حسابداری نیز قابلیت استفاده دارد. مدلهای مختلف رگرسیون و تخمین مدل های اقتصادسنجی سری زمانی، پانل و مقطعی از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار Eviews

تخصص و کاربرد اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است ولی به طور گسترده ای در رشته های حسابداری و مالی نیز وارد شده است. تحلیل های آماری پانل دیتا، انواع مدل رگرسیون، سری زمانی، آزمون های هاسمن چاو، تحلیل سری زمانی های اقتصادی و … از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار R

نرم­ افزار آماری است که در رشته­ های مختلفی کاربرد دارد و قابل استفاده در رشته­ های مالی، اقتصاد و حسابداری است. از جمله کاربردهای این نرم افزار بهینه سازی سرمایه­ گذاری و تخمین مدل های اقتصاد سنجی است.

نرم افزار MINITAP

از جمله کاربردهای این نرم افزار آزمون های آماری نرمال سازی متغیرها، رگرسیون، انواع نمودارهای آماری می باشد.

نرم افزار Microfit

نرم افزار EQS

نرم افزار COMFAR

نرم افزار OXMETRICS

نرم افزار GAMS

نرم افزار SAS

نرم افزار STATISTICA

نرم افزار Splus

نرم افزار Microfit

نرم افزار Mapple

نرم افزار Axume

نرم افزار PHStat

نرم افزار SigmaPlot

نرم افزار DE

نرم افزار PQ Method

نرم افزار GeoDa

نرم افزار FX Equation 4.004.5

نرم افزار Nonlinear Regression Analysis CurveFitter 4.5.3

نرم افزار ProKalc 7.9f

نرم افزار GA Solver

نرم افزار Fuzzy Topsis Solver

نرم افزار Gretl

نرم افزار RATS

نرم افزار CATS

نرم افزار Algebra Equation Solver

نرم افزار WINQSB

نرم افزار SHAZAM 14

نرم افزار Algebrator 4.2 Build

نرم افزار Aptech GAUSS 10.0.0.1276

نرم افزار Basic Math Solved! 2008

نرم افزار Golden Software Grapher 9.1.536

نرم افزار MathMagic Personal Edition 3.64.41

و …

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی آموزش انجام پایان نامه

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و انجام رساله دکتری یکی از مهم ترین مراحل تحصیلات تکمیلی است. مسلما انجام باکیفیت پایان نامه ارشد یا دکتری به طور مستقیم می تواند آینده تحصیلی و شغلی دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد. در آزمون دکتری، مصاحبه تخصصی و حتی مصاحبه های شغلی معمولا به موضوع پایان نامه و نحوه انجام آن و روش تحلیل آماری یا شبیه سازی توجه ویژه ای می شود. کاربردی ترین دوره روش تحقیق و پایان نامه نویسی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری همراه با پشتیبانی خودتان را توانمند کنید. مقاله و پایان نامه خود را به بالاترین کیفیت انجام دهید.

این دوره برای دانشجویان رشته های حسابداری، مدیریت، مکانیک، عمران، جغرافیا ، روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت ، پزشکی و فنی و… توصیه می گردد.

در موسسه ادیب 24 چه چیز هایی خواهید آموخت ؟

  • آموزش نحوه نگارش پروپوزال‌ به صورت کاملاً حرفه ای و کاربردی
  • آشنایی با انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز در نگارش پروپوزال و طرح تحقیقاتی
  • آشنایی با انواع روش‌های پژوهشی و روش های گردآوری داده
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • محاسبات و تحلیلی های آماری
  • ارائه تکنیک های لازم برای ارائه موفق در جلسه دفاع
  • پایان نامه، معرفی و پروپوزال
  • پیدا کردن موضوع پایان نامه، روش نوشتن پروپوزال
  • ساختار پایان نامه نکات لازم برای نوشتن فصل اول
  • نکات لازم برای نوشتن فصل دوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل سوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل چهارم و پنجم
  • اصول و نکات دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه
  • ارائه مدل نظری تحقیق
  • نمونه‌های موردی داخلی و خارجیانواع روش‌های گردآوری داده‌هاجامعه آماری، نمونه و نمونه‌گیری
  • محاسبات آماری و تحلیل داده‌ها
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • جداول مربوطه به طرح پژوهشی مانند هزینه و زمان بندی

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

اگر برای هریک از موارد فوق نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین الان با ما تماس بگیرید.


همراهان گرامی موسسه ادیب 24، می توانید تمامی سفارشات ترجمه خود را به سامانه آنلاین مترجم فوری، فوری ترین و سریعترین سامانه ترجمه کشور ارسال نمائید.


سامانه ترجمه مترجم فوری

مترجم فوری

ترجمه تخصصی

ترجمه فوری

ترجمه مقاله


انجام پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

انجام پایان نامه دکتری

انجام رساله دکتری

انجام پایان نامه در مشهد

انجام پایان نامه در کرمان

انجام پایان نامه در شیراز

انجام پایان نامه در تبریز

انجام پایان نامه در اصفهان


ترجمه فوری

ترجمه سریع

ترجمه ارزان

ترجمه خیلی فوری

مترجم فوری

مترجم ارزان

ترجمه مقاله

ترجمه کتاب

ترجمه تخصصی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.