موسسه ادیب 24

موسسه ادیب 24

وبلاگی برای معرفی خدمات موسسه ادیب 24
موسسه ادیب 24

موسسه ادیب 24

وبلاگی برای معرفی خدمات موسسه ادیب 24

آموزش انجام پایان نامه های داده های حجیم

آموزش انجام پایان نامه های داده های حجیم

برای آشنایی بیشتر با حوزه کلان داده و داده های حجیم ابتدا تعریف آن را می آوریم و سپس موضوعاتی که برای انجام پایان نامه در این حوزه مفید هستند، معرفی می شوند.

 

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

تعریف گارتنر از 3V همچنان در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و در توافقات یک تعریف پذیرفته شده وجود دارد که بیانگر این است که کلان‌داده بیانگر دارایی‌های اطلاعاتی است که دارای خصوصیاتی از قبیل حجم بالا، فناوری و سرعت و تنوع نیاز به روش‌های آناکاوی‌ی مخصوص برای اطلاعات مربوط به ارزش، می‌باشد.

کلان‌داده معمولاً دربردارندهٔ مجموعه اطلاعاتی است که به‌طور معمول فراتر از حدی است که بتواند در ابزارهای تصویر، مدیریتی و فرایند اطلاعات در زمان قابل قابل تحمل که تمام می‌شود، استفاده شود. اندازه کلان‌داده به‌طور ثابت به مقدار هدف نزدیک می‌شود، از سال ۲۰۱۲ که در حد چند ترابایت بوده به پتا بایت رسیده‌است. کلان‌داده مجموعه‌ای تکنیک‌ها و فناوریهایی است که که به فرم جدیدی از دسته‌بندی به منظور روشن کردن ارزشهای پنهانی از پایگاه کلان‌داده که تغییر کرده، پیچیده شده و دارای مقیاس بالایی است، مورد نیاز می‌باشد.

در سال ۲۰۰۱ گزارش پژوهشی و ادبیات مربوطه، گروه متا (الان گارتنر)، داگ لنی به این نتیجه رسید که چالش‌ها و فرصتهای توسعه اطلاعات دارای سه بعد می‌باشد، به معنای حجم افزایشی (مقدار اطلاعات)، سرعت (سرعت اطلاعات خروجی و ورودی)، و تنوع (دامنه نوع اطلاعات و منابع). گراتنر، و تعداد بیشتری از صنایع، به استفاده از این مدل 3V برای توصیف کلان‌داده استفاده کردند. در ۲۰۱۲، گارتنر تعریف خود را به صورت زیر بروز کرد: کلان‌داده دارای حجم زیاد، سرعت بالا، و/یا تنوع بالای دارایی‌های اطلاعاتی است که به فرم جدیدی از ترفیع فرایند توانایی تصمیم‌گیری، اکتشافات درونی، و فرایند بهینه‌سازی، نیاز دارد.

3V در خصوصیات تکمیلی مربوط به کلان‌داده توسعه یافته‌است:

  • اندازه: اندازه اطلاعات نمونه ندارد. این فقط اتفاقات را مشاهده و ثبت می‌کند
  • تندای: کلان‌داده بیش‌تر در زمان واقعی در دسترس است
  • گوناگونی: کلان‌داده از متن، تصاویر، صدا، ویدئو بدست می‌آید، به علاوه از طریق اتصال داده‌ها قیمت‌های جامانده را کامل می‌کند.
  • یادگیری ماشین:کلان‌داده بیش‌تر چرایی را نمی‌پرسند و فقط الگوها را پیدا می‌کنند
  • جایگاه دیجیتالی: کلان‌داده بیش‌تر محصولات بدون هزینه از تعاملات دیجیتالی می‌باشد

دانشمندان و پژوهشگران معتقدند که امروزه موضوع داده ­های حجیم، مهم­ترین چالش پیش رو در علوم کامپیوتر می­ باشد. در سالیان گذشته بعد از اینکه چالش ­های مربوط به جمع ­آوری داده به نحوی مرتفع گشتند، اکنون سوال اصلی به چگونگی پردازش بر روی این حجم عظیم داده ­ها تبدیل شده است. داده های حجیم امروزه به یکی از موضوع های اصلی و محبوب برای انجام پایان نامه تبدیل شده است.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

موضوعات مختلفی تاکنون در حوزه انجام پایان نامه های داده های حجیم انجام شده است که در ادامه فهرستی از این موضوعات آورده شده است:

برای بهره مندی از مشاوره رایگان در حوزه انجام پایان نامه های داده های حجیم، همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه ارشد

یکی از مهمترین وظایف دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام پایان نامه می باشد. کمبود اساتید متبحر در زمینه های مختلف علمی تحقیقاتی در برخی دانشگاه های داخلی و خارجی موجب سردرگمی دانشجویان عزیز گردیده است، موسسه ادیب 24 مفتخر است که در پاسخ به این نیاز طی ده سال فعالیت به تعداد بیشماری از دانشجویان ارشد و دکتری خدمات مشاوره تخصصی ارایه داده است.

ه طور کلی انجام پایان نامه کاری زمان بر است که دانش و تجربه زیادی نیازمند است. موسسه ادیب 24 با چندین سال تجربه در عرصه مشاوره و با در اختیار داشتن متخصصین و اساتیدی با تجربه آماده مشاوره و آموزش پایان نامه در کلیه رشته های دانشگاهی می باشد.

علاوه بر این موسسه ادیب 24، در زمینه شبیه سازی مقالات، پایان نامه ها و انجام پروژه های برنامه نویسی نیز به دانشجویان کشور عزیزمان خدمات لازم را ارائه می کند. این خدمات شامل تحلیل آماری، پیاده سازی با انواع نرم افزارهای مهندسی، برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی و تهیه پرسش نامه می شود.

به طور کلی سر فصل های خدمات موسسه ادیب 24 عبارتند از:

مشاوره پروپوزال در تمامی رشته ها

مشاوره پایان نامه در تمامی رشته ها

استخراج مقاله از پایان نامه در تمامی رشته ها

شبیه سازی انواع مقالات مهندسی

تحلیل آماری پایان نامه های آماری

تهیه پرسش نامه در رشته های مختلف دانشگاهی

تهیه پرسش نامه آنلاین در بستر اینترنت

مشاوره رایگان در انتخاب موضوع پایان نامه های مهندسی و سایر رشته ها

انجام پروژه های برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی از قبیل پایتون، متلب و آموزش کامل پروژه انجام شده در قالب فیلم آموزشی

انجام پروژه های شبیه سازی شبکه یا پایان نامه های مرتبط با شبکه با نرم افزارهای NS2 و NS3

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و استخراج مقاله

موسسه ادیب 24 در زمینه نگارش مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس به یکی از صورت های زیر به شما عزیزان خدمات ارائه می دهد:

تعریف موضوع از سوی ما، ارائه لیست موضوعات به شما و انتخاب یکی از آن ها توسط شما، مشاوره به شما جهت تدوین مقاله، نگارش مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر مرتبط، اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

مشاوره جهت استخراج مقاله، نگارش مقاله از پایان نامه انجام شده شما و به روز رسانی و تقویت آن در حد پذیرش و چاپ در ژورنال های معتبر مورد نظر شما.

انجام کار میدانی و پژوهش آزمایشگاهی توسط شما و مشاوره جهت تدوین مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر توسط ما جهت اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

ارائه مقاله فارسی از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله جهت ترجمه، مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

ارائه مقاله تدوین شده و ترجمه شده از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله و مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

مقالات ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس

موسسه ادیب 24 مفتخر است تا تنها گروهی باشد که خدمات مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI با ضریب تاثیر (Impact Factor) بالای یک و در نشریات معتبر رایگان را در اختیار شما قرار دهد.

ما به شما ژورنال های مورد تائید وزارت علوم، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی می کنیم.

امکان جستجوی مرتبه علمی و سایر مشخصات ژورنال ها در سایت تامسون برای شما وجود دارد.

ژورنال مقصد برای پذیرش و چاپ مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس، پس از نهایی شدن با متقاضیان هماهنگ می شود.

تا حد امکان مقالات به ژورنال های تخصصی موضوع مربوطه و دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) ارسال می گردند.

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و شبیه سازی آن

موسسه ادیب 24 با داشتن اساتیدی مجرب در حوزه کلیه تحلیل های آماری پرسشنامه ای، و انواع آزمون‌های آماری در تکمیل فصل چهار پایان نامه، به دانشجویان در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات مشاوره و آموزش حرفه ای ارائه می دهد. هدف موسسه ادیب این است که دانشجویان کشور عزیزمان را در نگارش با کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد یاری دهد.

خدمات ما شامل مشاوره و آموزش تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزارهای زیر می باشد:

نرم افزار SPSS

با استفاده از این نرم افزار می توانیم آمار توصیفی و آمار استنباطی در پایان نامه ها را محاسبه کنیم. برای سنجش جمعیت شناختی، از آمار توصیفی در SPSS استفاده می شود. همچنین برای سنجش روابط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون یا اسپیرمن (بر اساس نوع توزیع آماری داده ها) استفاده می گردد، و در نهایت برای سنجش تاثیرات از آزمون رگرسیون خطی یا چندگانه استفاده می شود.

نرم افزار Vensim

از این نرم افزار برای سنجش طول زمان استفاده می گردد. به طور مثال وقتی می خواهیم برای مدت ۱۰ ساله تخمین بزنیم که روند فروش در ۱۰ سال آینده چقدر خواهد بود؟ با استفاده از این نرم افزار می توانیم به رشد یا نزول فروش در پایان نامه های مربوط به این حوزه پی ببریم.

نرم افزار LINGO

روش تحلیل پوششی داده ها DEA توسط این نرم افزار قابل مدلسازی و انجام است. در این روش ما با چند واحد تصمیم گیرنده (DMU) مواجه هستیم که هر یک با مصرف برخی ورودی ها، خروجی هایی را تولید می کند. در نهایت هدف اصلی این روش محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده و ارائه راهکار برای افزایش کارایی واحدهای ناکاراست.

نرم افزار Lisrel

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است و برای داده های نرمال استفاده می شود. مدل‌های مرسوم در مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) درواقع متشکل از دو بخش هستند. مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید و مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف) روابط چندگانه  را می تواند برآورد کند ب) قابلیت سنجش متغیرهای مشاهده نشده  ج) خطای اندازه‌گیری را می تواند محاسبه کند د) قابلیت بررسی تأثیر هم خطی ه) آزمون روابط جعلی و غیرواقعی.

نرم افزار Smart PLS

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است. و برای داده های غیرنرمال استفاده می گردد.  تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا فقط از طریق این نرم افزار میسر است. لذا امکان انجام تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا از طریق نرم افزار هایی مثل Amos و Lisrel مقدور نیست و فقط از طریق نرم افزار Smart PLS امکان پذیر می باشد.

نرم افزار Amos

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است برای داده های نرمال استفاده می شود. مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اموس در محیطی با قابلیت گرافیکی بالاتر و برای نمونه هایی با حجم بزرگ صورت می پذیرد. مدل‌های مرسوم در مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در واقع متشکل از دو بخش هستند:

مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید.

مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نرم افزار MATLAB

نرم افزار متلب را می توان به مانند یک ماشین حساب بسیار پیشرفته دانست. این نرم افزار دارای مجموعه ی عظیمی از توابع آماده است که شما را در فرآیند محاسبات یاری می کند. امکان طراحی رابط کاربری و دریافت خروجی ها در قالب نمودارها و جداول مختلف یکی دیگر از قابلیت های مهم این نرم افزار می باشد. این نرم افزار دارای کاربردهای زیادی است که از مهم ترین آن­ها می توان به بهینه سازی سبد سهام و پیش بینی قیمت سهام اشاره کرد.

نرم افزار  GIS

در دهه اخیر به سبب گسترش فناوری های رایانه ای، سیستم اطلاعات جغرافیایی امکان نگهداری به روز داده‌های زمین مرجع و نیز امکان ترکیب مجموعه داده‌های مختلف را به طور موثر فراهم ساخته است. امروزه (GIS) برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت خدمات شهری، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ‏ریزی های توسعه ای به کار گرفته می‏ شود. فناوری (GIS) با جمع آوری و تلفیق اطلاعات، بوسیله تصویر سازی و استفاده ازآنالیزهای جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه فراهم می سازد. گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG) کلیه پروژه های دانشجویی و راهنمایی در مورد پایان نامه های دانشجویی در زمینه های سیستم اطلاعات جغرافیایی، وب GIS، موبایل GIS و … را انجام می دهد.

مشاوره و انجام  پروژه های GIS  در تمام زمینه ها از جمله:

  • طراحی و ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) سازمانی
  • توسعه نرم افزاری Desktop و Mobile و سامانه تحت وب (WebGIS)
  • طراحی و پیاده سازی بانک های اطلاعات مکانی
  • اجرا و پیاده سازی تحلیل های مکانی مربوط به پروژه های منابع طبیعی و برنامه ریزی شهری مانند مکانیابی، مسیریابی
  • انجام کلیه پروژه‌های مکان یابی و درون یابی و تهیه نقشه های مرتبط
  • تهیه نقشه ها در زمینه های مختلف از جمله: محیط زیست، جغرافیا (شهری و روستایی)، باستان شناسی و …
  • اجرای مدل در GISدر AHP, ANP, VIKOR, TOPSIS, ELECTER, SAW
  • تبدیل نقشه های CAD به لایه های GIS  دارای مختصات
  • و…

نرم افزار Excel و SuperDecision:

تکنینک های مختلف تصمیم گیری با معیارها و گزینه های چندگانه (MCDM & MADM) توسط این نرم افزارها قابل انجام است که از جمله این تکنیک ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

روش فرآیند تحلیل شبکه (ANP)

روش تاپسیس (TOPSIS) که مبتنی بر محاسبه فاصله ریاضی گزینه ها از نقاط مطلوب مثبت و منفی می باشد.

روش دیماتل (DEMATEL): در این روش تأثیر و تأثر شاخص ها بر همدیگر محاسبه شده و درنهایت شاخص های پژوهش در دو گروه علی و معلول دسته بندی می شوند.

نکته: تمامی روش های تصمیم گیری چند معیاره فوق در محیط های قطعی و فازی قابل انجام می باشند. معمولاً در مورد موضوعاتی که قطعیت آنها به مراتب کمتر است از فواصل و اعداد فازی جهت محاسبات استفاده می شود.

نرم افزار STATA

تخصص اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است اما در رشته های مالی و حسابداری نیز قابلیت استفاده دارد. مدلهای مختلف رگرسیون و تخمین مدل های اقتصادسنجی سری زمانی، پانل و مقطعی از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار Eviews

تخصص و کاربرد اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است ولی به طور گسترده ای در رشته های حسابداری و مالی نیز وارد شده است. تحلیل های آماری پانل دیتا، انواع مدل رگرسیون، سری زمانی، آزمون های هاسمن چاو، تحلیل سری زمانی های اقتصادی و … از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار R

نرم­ افزار آماری است که در رشته­ های مختلفی کاربرد دارد و قابل استفاده در رشته­ های مالی، اقتصاد و حسابداری است. از جمله کاربردهای این نرم افزار بهینه سازی سرمایه­ گذاری و تخمین مدل های اقتصاد سنجی است.

نرم افزار MINITAP

از جمله کاربردهای این نرم افزار آزمون های آماری نرمال سازی متغیرها، رگرسیون، انواع نمودارهای آماری می باشد.

نرم افزار Microfit

نرم افزار EQS

نرم افزار COMFAR

نرم افزار OXMETRICS

نرم افزار GAMS

نرم افزار SAS

نرم افزار STATISTICA

نرم افزار Splus

نرم افزار Microfit

نرم افزار Mapple

نرم افزار Axume

نرم افزار PHStat

نرم افزار SigmaPlot

نرم افزار DE

نرم افزار PQ Method

نرم افزار GeoDa

نرم افزار FX Equation 4.004.5

نرم افزار Nonlinear Regression Analysis CurveFitter 4.5.3

نرم افزار ProKalc 7.9f

نرم افزار GA Solver

نرم افزار Fuzzy Topsis Solver

نرم افزار Gretl

نرم افزار RATS

نرم افزار CATS

نرم افزار Algebra Equation Solver

نرم افزار WINQSB

نرم افزار SHAZAM 14

نرم افزار Algebrator 4.2 Build

نرم افزار Aptech GAUSS 10.0.0.1276

نرم افزار Basic Math Solved! 2008

نرم افزار Golden Software Grapher 9.1.536

نرم افزار MathMagic Personal Edition 3.64.41

و …

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی آموزش انجام پایان نامه

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و انجام رساله دکتری یکی از مهم ترین مراحل تحصیلات تکمیلی است. مسلما انجام باکیفیت پایان نامه ارشد یا دکتری به طور مستقیم می تواند آینده تحصیلی و شغلی دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد. در آزمون دکتری، مصاحبه تخصصی و حتی مصاحبه های شغلی معمولا به موضوع پایان نامه و نحوه انجام آن و روش تحلیل آماری یا شبیه سازی توجه ویژه ای می شود. کاربردی ترین دوره روش تحقیق و پایان نامه نویسی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری همراه با پشتیبانی خودتان را توانمند کنید. مقاله و پایان نامه خود را به بالاترین کیفیت انجام دهید.

این دوره برای دانشجویان رشته های حسابداری، مدیریت، مکانیک، عمران، جغرافیا ، روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت ، پزشکی و فنی و… توصیه می گردد.

در موسسه ادیب 24 چه چیز هایی خواهید آموخت ؟

  • آموزش نحوه نگارش پروپوزال‌ به صورت کاملاً حرفه ای و کاربردی
  • آشنایی با انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز در نگارش پروپوزال و طرح تحقیقاتی
  • آشنایی با انواع روش‌های پژوهشی و روش های گردآوری داده
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • محاسبات و تحلیلی های آماری
  • ارائه تکنیک های لازم برای ارائه موفق در جلسه دفاع
  • پایان نامه، معرفی و پروپوزال
  • پیدا کردن موضوع پایان نامه، روش نوشتن پروپوزال
  • ساختار پایان نامه نکات لازم برای نوشتن فصل اول
  • نکات لازم برای نوشتن فصل دوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل سوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل چهارم و پنجم
  • اصول و نکات دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه
  • ارائه مدل نظری تحقیق
  • نمونه‌های موردی داخلی و خارجیانواع روش‌های گردآوری داده‌هاجامعه آماری، نمونه و نمونه‌گیری
  • محاسبات آماری و تحلیل داده‌ها
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • جداول مربوطه به طرح پژوهشی مانند هزینه و زمان بندی

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

اگر برای هریک از موارد فوق نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین الان با ما تماس بگیرید.


همراهان گرامی موسسه ادیب 24، می توانید تمامی سفارشات ترجمه خود را به سامانه آنلاین مترجم فوری، فوری ترین و سریعترین سامانه ترجمه کشور ارسال نمائید.


سامانه ترجمه مترجم فوری

مترجم فوری

ترجمه تخصصی

ترجمه فوری

ترجمه مقاله


انجام پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

انجام پایان نامه دکتری

انجام رساله دکتری

انجام پایان نامه در مشهد

انجام پایان نامه در کرمان

انجام پایان نامه در شیراز

انجام پایان نامه در تبریز

انجام پایان نامه در اصفهان


ترجمه فوری

ترجمه سریع

ترجمه ارزان

ترجمه خیلی فوری

مترجم فوری

مترجم ارزان

ترجمه مقاله

ترجمه کتاب

ترجمه تخصصی

آموزش انجام پایان نامه تخصیص کانال در شبکه مش

آموزش انجام پایان نامه تخصیص کانال در شبکه مش با NS2

در این مقاله سعی داریم تا نحوه انجام پایان نامه در حوزه شبکه های حسگر بیسیم و شبکه های کامپیوتری را توضیح دهیم. در ادامه فصل اول پایان نامه ای با موضوع "تخصیص کانال در شبکه مش" به صورت رایگان آورده شده است.

 

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1.1 مقدمه

در این قسمت توضیح و توصیف شبکه ­های حسگر بی­سیم و تعاریف و توضیحات آن، برای ورود به موضوع و آشنایی خواننده با حوزه تحقیق، ارائه خواهد شد.

پیشرفت‌های اخیر در زمینه الکترونیک و مخابرات بی‌سیم توانایی طراحی و ساخت حسگرهایی را با توان مصرفی پایین، اندازه کوچک، قیمت مناسب و کاربری‌های گوناگون داده است. این حسگرهای کوچک که توانایی انجام اعمالی چون دریافت اطلاعات مختلف محیطی بر اساس نوع حسگر، پردازش و ارسال آن اطلاعات را دارند، موجب پیدایش ایده‌ای برای ایجاد و گسترش شبکه‌های موسوم به شبکه‌های بی‌سیم حسگر WSN شده‌اند.

یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگری است که در یک محیط به‌طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند. لزوماً مکان قرار گرفتن گره‌های حسگری، از ‌قبل تعیین‌شده و مشخص نیست. چنین خصوصیتی این امکان را فراهم می‌آورد که بتوانیم آن­ها را در مکان‌های خطرناک و یا غیرقابل‌دسترس رها کنیم.

1.1.1 ساختار کلی شبکه ­های حسگر بی­سیم

شبکه‌های حسگر از تعدادی حسگر کوچک در اندازه‌های یک تا دو میلی‌متر و یا بزرگ‌تر ساخته شده است که به همراه یک دستگاه فرستنده و گیرنده بی‌سیم، اطلاعات را به دستگاه مرکزی به­عنوان کاربر نهایی می‌فرستد. کار بر روی شبکه‌های حسگر در ابتدا با اهداف و کاربردهای نظامی و دفاعی آغاز شد ولی به‌سرعت کاربردهای بسیار دیگری نیز پیدا کرد که برخی از کاربردهای این فناوری در کاربردهای نظامی و امنیتی (کنترل نیروها و تجهیزات نظامی، تشخیص نفوذ و تجسس در محیط‌های جنگی)، نظارت بر محیط‌های داخلی و خارجی (کاربرد در ساختمان‌های هوشمند، کنترل ترافیک، تشخیص حوادث طبیعی، کشاورزی و نظارت‌های زیست‌محیطی)، کاربردهای صنعتی (کنترل دقیق نیروی انسانی، پیگیری کالاهای تولیدی، نظارت بر خط تولید و حفاظت و کنترل ایمنی محیط) و کاربردهای پزشکی (مراقبت از سلامت انسان و جراحی) است. در بیانی جامع­تر کاربردها را به سه دسته نظامی، تجاری و پزشکی تقسیم می­کنیم که سامانه‌های ارتباطی، فرماندهی، شناسایی، دیده‌بانی و میدان مین هوشمند از کاربردهای نظامی می­باشند. در کاربردهای مراقبت پزشکی، می­توان به سامانه‌های مراقبت از بیماران ناتوان که مراقبی ندارند اشاره نمود و محیط­های هوشمند برای افراد سالخورده و شبکه ارتباطی بین مجموعه پزشکان با یکدیگر و پرسنل بیمارستان و نظارت بر بیماران ازجمله کاربرد­های پزشکی است [1].

کاربردهای تجاری طیف وسیعی از کاربردها را شامل می‌شوند مانند سامانه‌های امنیتی تشخیص و مقابله با سرقت، آتش‌سوزی(در جنگل)، تشخیص آلودگی­های زیست‌محیطی از قبیل آلودگی­های شیمیایی، میکروبی، هسته­ای، سامانه‌های ردگیری، نظارت و کنترل وسایل نقلیه و ترافیک، کنترل کیفیت تولیدات صنعتی، مطالعه در مورد پدیده­های طبیعی مثل گردباد، زلزله، سیل، تحقیق در مورد زندگی گونه­های خاص از گیاهان و جانوران و ... .

در برخی از کاربردها نیز شبکه حسگر به­عنوان گروهی از ربات­های کوچک که با همکاری هم فعالیت خاصی را انجام می‌دهند استفاده می­شود. دیگر خصوصیت‌های منحصربه‌فرد شبکه‌های حسگر، توانایی همکاری و هماهنگی بین گره‌های حسگری است. هر گره حسگر روی برد خود دارای یک پردازشگر است و به‌جای فرستادن تمامی اطلاعات خام به مرکز یا به گرهی که مسئول پردازش و نتیجه‌گیری اطلاعات است، ابتدا خود یک سری پردازش‌های اولیه و ساده را روی اطلاعاتی که به دست آورده است، انجام می‌دهد و سپس داده‌های نیمه پردازش‌شده را ارسال می‌کند. بااینکه هر حسگر به‌تنهایی توانایی ناچیزی دارد، ترکیب صدها حسگر کوچک امکانات جدیدی را عرضه می‌کند. ‌درواقع قدرت شبکه‌های بی‌سیم حسگر در توانایی به‌کارگیری تعداد زیادی گره کوچک است که خود قادرند سرهم و سازمان‌دهی شوند و در موارد متعددی چون مسیریابی هم‌زمان، نظارت بر شرایط محیطی، نظارت بر سلامت ساختارها یا تجهیزات یک سیستم به کار گرفته شوند.

گستره کاربری شبکه‌های بی‌سیم حسگر بسیار وسیع بوده و از کاربردهای کشاورزی، پزشکی ‌و صنعتی تا کاربردهای نظامی را شامل می‌شود. به‌عنوان‌مثال یکی از متداول‌ترین کاربردهای این فنّاوری، نظارت بر یک محیط دور از دسترس است. مثلاً نشتی یک کارخانه شیمیایی در محیط وسیع کارخانه می‌تواند توسط صدها حسگر که به­طور خودکار یک شبکه بی‌سیم را تشکیل می‌دهند، نظارت‌شده و در هنگام بروز نشت شیمیایی به‌سرعت به مرکز اطلاع داده شود.

در این سامانه‌ها برخلاف سامانه‌های سیمی قدیمی، از یک‌سو هزینه‌های پیکربندی و آرایش شبکه کاسته می‌شود از سوی دیگر به‌جای نصب هزاران متر سیم فقط باید دستگاه‌های کوچکی را که تقریباً به‌اندازه یک سکه هستند، را در نقاط موردنظر قرار داد. شبکه به‌سادگی با اضافه کردن چند گره گسترش می‌یابد و نیازی به طراحی پیکربندی پیچیده نیست.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

2.1.1 ویژگی ­های شبکه

وجود برخی ویژگی­ها در شبکه حسگر، آن را از سایر شبکه­های سنتی و بی­سیم متمایز می­کند. از آن جمله عبارت‌اند از:

  • تنگناهای سخت­افزاری شامل محدودیت­های انداز فیزیکی، منبع انرژی، قدرت پردازش، ظرفیت حافظه.
  • تعداد بسیار زیاد گره­ها .
  • چگالی بالا در توزیع گره­ها در ناحیه عملیاتی.
  • وجود استعداد خرابی در گره­ها.
  • تغییرات توپولوژی به­صورت پویا و احیاناً متناوب.
  • استفاده از روش پخش همگانی در ارتباط بین گره­ها در مقابل ارتباط نقطه‌به‌نقطه.
  • داده محور بودن شبکه به این معنی که گره­ها کد شناسایی ندارند.

البته این شبکه‌ها دارای یک سری ویژگی‌های عمومی نیز هستند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت است از:

برخلاف شبکه‌های بی‌سیم سنتی، همه گره‌ها در شبکه‌های بی‌سیم حسگر نیازی به برقراری ارتباط مستقیم با نزدیک‌ترین برج کنترل قدرت یا ایستگاه پایه ندارند، بلکه حسگرها به خوشه‌هایی (سلول‌هایی) تقسیم می‌شوند که هر خوشه (سلول) یک سرگروه خوشه موسوم به Parent انتخاب می‌کند.

  • این سرگروه‌ها وظیفه جمع‌آوری اطلاعات را بر عهده دارند. جمع‌آوری اطلاعات به­منظور کاهش اطلاعات ارسالی از گره‌ها به ایستگاه پایه و در نتیجه بهبود بازده انرژی شبکه انجام می‌شود. ‌البته چگونگی انتخاب سرگروه خود بحثی تخصصی است که در تئوری شبکه‌های بی‌سیم حسگر مفصلاً مورد بحث قرار می‌گیرد.

پروتکل‌های شبکه‌ای همتا­به­همتا یک‌سری ارتباطات مش مانند را جهت انتقال اطلاعات بین هزاران دستگاه کوچک با استفاده از روش چند جهشی ایجاد می‌کنند. معماری انطباق پذیر مش، قابلیت تطبیق با گره‌های جدید جهت پوشش دادن یک ناحیه جغرافیایی بزرگ‌تر را دارا است. علاوه بر این، سیستم می‌تواند به‌طور خودکار از دست دادن یک گره یا حتی چند گره را جبران کند.

  • هر حسگر موجود در شبکه دارای یک دامنه حسگری است که به نقاط موجود در آن دامنه احاطه کامل دارد. یکی از اهداف شبکه‌های حسگری این است که هر محل در فضای موردنظر بایستی حداقل در رنج حسگری یک گره قرار گیرد تا شبکه قابلیت پوشش همه منطقه موردنظر را داشته باشد.
  • یک حسگر با شعاع حسگری r را می‌توان با یک دیسک با شعاع r مدل کرد. این دیسک نقاطی را که درون این شعاع قرار می‌گیرند، تحت پوشش قرار می‌دهد. بدیهی است که برای تحت پوشش قرار دادن کل منطقه این دیسک‌ها باید کل نقاط منطقه را بپوشانند.

بااینکه توجه زیادی به پوشش کامل منطقه توسط حسگرها می‌شود، احتمال دارد نقاطی تحت پوشش هیچ حسگری قرار نگیرد. این نقاط تحت عنوان حفره‌های پوششی نامیده می‌شوند. اگر تعدادی حسگر به‌علاوه یک منطقه هدف داشته باشیم، هر نقطه در منطقه باید طوری توسط حداقل n حسگر پوشش داده شود که هیچ حفره پوششی ایجاد نشود. این موضوع لازم به ذکر است که مسئله حفره پوششی بسته به نوع کاربرد مطرح می‌گردد. در برخی کاربردها احتیاج است که درجه بالایی از پوشش جهت داشتن دقت بیشتر داشته باشیم.

3.1.1 کاربردهای شبکه

در ابتدای به وجود آمدن شبکه‌های حسگر کاربرد آن­ها به سامانه‌های تشخیص پرتوافکنی و هسته­ای، حسگر سلاح­ها برای کشتی­های جنگی، بررسی محیط زندگی و تشخیص زمین‌لرزه محدود می­شد. اخیراً تمرکز بر روی شبکه کردن حسگرهای بیولوژیکی و شیمیایی برای کاربردهای امنیت ملی است گرچه مستقیماً کاربردهای مصرف­کننده در نظر گرفته می­شود. در کل کاربرد­های شبکه­های حسگر بی­سیم شامل، مشاهدات نظامی، امنیت فیزیکی، کنترل ترافیک هوایی، مراقبت ترافیک، مدیریت خط تولید، ربات­های توزیع‌شده، خودکارسازی کارخانه، کنترل فرآیند­ها، مشاهدات آب و هوایی، مشاهدات محیطی، مانیتورینگ مرزها و بررسی ساختمان­ها می­باشد.

در زیر لیست کوتاهی از چند کاربرد متداول را مشاهده می­نمایید:

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

کاربردهای نظامی

  • نظارت نیروهای دشمن
  • نظارت بر نیروها و تجهیزات خودی
  • تجسس میدان جنگ
  • هدف‌گیری
  • تعیین خسارت جنگ
  • تشخیص حملات هسته­ای، بیولوژیکی و شیمیایی

کاربردهای محیطی

  • تشخیص آتش­سوزی جنگل
  • تشخیص سیل و طوفان
  • کشاورزی دقیق

کاربردهای بهداشت و درمان

  • بررسی اطلاعات فیزیولوژیکی انسان از راه دور
  • ردیابی و مانیتورینگ پرستاران و دکترها درون بیمارستان
  • مدیریت دارو خوراندن
  • دستیاری افراد سالخورده

کاربردهای خانگی

  • خودکارسازی خانه
  • محیط‌های هوشمند

کاربردهای تجاری:

  • کنترل محیطی در کارخانه و ساختمان­های اداری
  • کنترل خط تولید
  • تشخیص و ردیابی وسایل نقلیه
  • بررسی جریان ترافیک

حسگرهای مبتنی بر تصویر، صوت، فیزیک و شیمی می­توانند برای مطالعه اکوسیستم­ها مورداستفاده قرار بگیرند. کاربردهای دفاعی تحقیق و پژوهش را در مورد شبکه­های حسگر در نیم‌قرن گذشته توسعه داده است. در میدان جنگ، حس‌گرها برای تشخیص نیروها، اشیا، ماشین­ها، هواپیماها و افراد خودی و یا دشمن به کار می­روند. بدین‌صورت یک شبکه شامل گره­های حسگر می­تواند یک هدف را نشانه­گیری کرده و از فعالیت دشمن در منطقه­ای ممانعت کند. این حسگرهای ریز می­توانند در هوا، درون آب‌وخاک، روی/درون بدن انسان و درون ماشین و ساختمان­ها گسترش بیابند. ساختمان­ها و خانه­ها و مناطق مجهز به این فنّاوری در اصطلاح محیط‌های هوشمند یا Smart Spaces نامیده می­شوند. حسگرهای بی­سیم می­توانند در محیط­هایی که یک شبکه سیمی قادر به انجام عملی نیست، به­راحتی کار کنند (مانند منطقه­ای در معرض خطر، یا منطقه‌ای که آلوده به سم شده است و یا در معرض آلوده شدن قرار دارد).

ویژگی­هایی از شبکه­های حسگر بی­سیم مانند آرایش سریع، سازمان‌دهی خودکار، تحمل خطا، باعث فراگیر شدن این نوع شبکه در عملیات نظامی مانند کنترل، ارتباطات، تجسس، شناسایی و سامانه‌های هدف­گیری شده است. بسیاری از این ویژگی­ها نیز، این شبکه را برای ایجاد امنیت ملی معتدل می­سازند.

4.1.1 اجزای شبکه

اجزای یک شبکه حسگر بسته به نیاز و کاربردهای آن می­تواند متفاوت باشد اما به‌طورکلی اجزای آن همان­طور که در شکل هم می­بینید، به شرح زیر می­باشد:

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-1 اجزای شبکه حسگر

1.4.1.1 شبکه‌ای از گره‌های بی‌سیم (Sensor Network)

شبکه­ای متشکل از گره­های حسگر است که حالت کلی شبکه­های مورد بحث می­باشد. به­عبارت­دیگر شبکه حسگر شبکه­ای است با تعداد زیادی گره که هر گره می­تواند در حالت کلی دارای تعدادی حسگر و تعدادی کارانداز باشد. در حالت خاص یک گره ممکن است فقط حسگر یا فقط کارانداز باشد. گره­ها در ناحیه­ای که میدان حسگر نامیده می­شود با چگالی زیاد پراکنده می­شوند. یک چاهک، پایش کل شبکه را بر عهده دارد. اطلاعات به‌وسیله چاهک جمع­آوری می­شود و فرمان‌ها از طریق چاهک منتشر می­شود. مدیریت وظایف می­تواند متمرکز یا توزیع‌شده باشد. بسته به این­که تصمیم­گیری برای انجام واکنش در چه سطحی انجام شود دو ساختار مختلف خودکار و نیمه‌خودکار وجود دارد. که ترکیب آن نیز قابل استفاده است.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-2  شبکه‌ای با گره‌های بی‌سیم

2.4.1.1 گره حسگر (Sensor Node)

هر گره شامل واحد حسگر، واحد پردازش داده­ها، فرستنده/گیرنده بی­سیم و منبع تغذیه می­باشد، بخش­های اضافی واحد متحرک ساز، سیستم مکان­یاب و تولید توان نیز ممکن است بسته به کاربرد در گره­ها وجود داشته باشد. واحد پردازش داده شامل یک پردازنده کوچک و یک حافظه با ظرفیت محدود است داده­ها را از حسگرها گرفته بسته به کاربرد پردازش محدودی روی آن­ها انجام داده و از طریق فرستنده ارسال می­کند. واحد پردازش مدیریت هماهنگی و مشارکت با سایر گره­ها در شبکه را انجام می­دهد. واحد فرستنده/گیرنده ارتباط گره با شبکه را برقرار می­کند. واحد حسگر شامل یک سری حسگر و مبدل آنالوگ به دیجیتال است که اطلاعات آنالوگ را از حسگر گرفته و به­صورت دیجیتال به پردازنده تحویل می­دهد. واحد کارانداز شامل کارانداز و مبدل دیجیتال به آنالوگ است که فرمان‌ها دیجیتال را از پردازنده گرفته و به کارانداز تحویل می­دهد. واحد تأمین انرژی، توان مصرفی تمام بخش­ها را تأمین می­کند که اغلب یک باطری با انرژی محدود است. محدودیت منبع انرژی یکی از تنگناهای اساسی است که در طراحی شبکه­های حسگر همه چیز را تحت تأثیر قرار می­دهد. در کنار این بخش ممکن است واحدی برای تولید انرژی مثل سلول­های خورشیدی وجود داشته باشد. در گره­های متحرک واحدی برای متحرک­سازی وجود دارد. مکان‌یاب موقعیت فیزیکی گره را تشخیص می­دهد. فن‌های مسیردهی و وظایف حسگری به اطلاعات مکان با دقت بالا نیاز دارند. یکی از مهم­ترین مزایای شبکه­های حسگر، توانایی مدیریت ارتباط بین گره­های در حال حرکت می­باشد.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-3  معماری سخت‌افزاری گره‌ها در شبکه حسگر

همان‌طور که در شکل 1-3 مشاهده می‌شود، یک گره حسگری از 4 بخش عمده تشکیل شده است:

  1. واحد حسگر. 2. واحد پردازش. 3. واحد دریافت و ارسال.    4. واحد توان.

البته بسته به کاربرد، شبکه‌های حسگر می‌توانند شامل اجزای دیگری چون: سیستم پیداکردن مکان جغرافیایی، مولد توان و بخش مربوط به حرکت در گره‌های متحرک نیز باشند. در زیر اندکی درباره بخش‌های اصلی هر حسگر توضیح می‌دهیم.

  • واحد‌های حسگری معمولاً از دو بخش حسگرها و مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال تشکیل می‌شوند. حسگرها بر اساس دریافت‌هایشان از پدیده موردمطالعه، سیگنال‌های آنالوگ را تولید می‌کنند. سپس این سیگنال‌ها توسط مبدل آنالوگ به دیجیتال به سیگنال دیجیتال تبدیل شده و به بخش پردازش سپرده می‌شوند.
  • بخش پردازش که معمولاً با یک حافظه کوچک همراه است، همکاری گره با گره‌های دیگر را در جهت انجام وظایف محول شده به هر حسگر مدیریت می‌کند.
  • بخش فرستنده و گیرنده، گره را به شبکه متصل می‌کند. بخش توان نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گره حسگری است. توان موردنیاز ممکن است با بخش‌های جمع‌آوری توان، مانند سلول‌های خورشیدی تأمین شود. به موازات تولید توان، تلاش برای کاهش مصرف توان در شبکه بسیار مهم است. صرفه‌جویی در مصرف توان در حالت کلی از دو طریق ممکن است. یک راه ساخت حسگرهایی با مصرف انرژی کمتر و راه دیگر به کار بردن روش‌های مدیریت توان در طراحی نرم‌افزاری شبکه است. مثلاً ارسال TDMA ازنظر مصرف توان مناسب است؛ زیرا در فاصله هر شیار زمانی که اطلاعات هر حسگر ارسال نمی‌شود، حسگر در حالت انتظار که مصرف انرژی بسیار کمی دارد، قرار می‌گیرد.

روش‌های مناسب پیکربندی هندسی شبکه و یا انتخاب Parent می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد. همان‌طور که گفتیم هر حسگر ممکن است بخش‌های دیگری را نیز که به کاربرد خاص شبکه مربوط است دارا باشد. به­عنوان نمونه، اکثر فن‌های مسیریابی و وظایف حسگری نیازمند دانش دقیقی از مکان‌یابی جغرافیایی است. درنتیجه متداول است که گره‌های حسگری دارای سیستم موقعیت‌یابی نیز باشند. علاوه بر این در برخی موارد گره حسگری لازم است که متحرک باشد، لذا در مواقع لزوم بخشی نیز برای حرکت در نظر گرفته می‌شود.

تمام این زیر‌‌بخش‌ها باید در یک قالب کوچک قرار بگیرند. اندازه موردنیاز ممکن است حتی کوچک‌تر از یک سانتی‌متر مکعب باشد. علاوه بر اندازه، محدودیت‌های فراوان دیگری نیز برای گره‌های حسگری وجود دارد؛ این گره‌ها باید توان بسیار کمی مصرف کنند، در یک محیط با چگالی بالا (ازنظر تعداد گره‌ها) کار کنند، قیمت تمام‌شده آن‌ها ارزان باشد، قابل رها کردن در محیط و همچنین خودکار باشند. بدون وقفه کار کنند و قابلیت سازگاری با محیط داشته باشند.

به نظر می‌رسد که شبکه‌های WSN کلاس جدیدی از شبکه‌های مخابراتی را به ما معرفی کرده‌اند. این شبکه‌ها به ما این قدرت را می‌دهند که بفهمیم در یک محیط فیزیکی که حتی حضور انسانی ممکن نیست؛ چه می‌گذرد. این توانمندی مهم و منحصربه‌فرد با ترکیب قابلیت‌های حسگرهای الکترونیکی و فناوری‌های پیشرفته شبکه‌های مخابراتی حاصل‌شده است. البته پیشرفت‌های بیشتر در این حوزه منوط به انجام تحقیقات بیشتر مخصوصاً در حوزه استانداردسازی و مباحث اقتصادی است. هرچند امروزه تولید انبوه و ارزان‌قیمت تراشه‌های الکترونیکی ممکن شده است؛ اما در حال حاضر برای تولید و ایجاد شبکه‌ای کم‌هزینه برای کاربرد‌های صنعتی کشاورزی و نیز توسعه بازار تجاری آن به تلاش‌های بیشتری نیاز است.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

3.4.1.1 دروازه شبکه (Gateway)

وظیفه این جز از شبکه برقراری ارتباط شبکه بی­سیم با یک سرور می­باشد. این قسمت تنها بخش در شبکه حسگر است که دارای یک IP آدرس می‌باشد.

4.4.1.1 سرویس­دهنده

اطلاعاتی که توسط حسگر­ها حس می­شود از طریق چاهک و درنهایت دروازه به سرور مربوطه می­رسد. این اطلاعات به­صورت صفحات وب و یا پایگاه­داده نگه­داری می­شوند. ارتباط بین سرور و دروازه شبکه هم می‌تواند از طریق بی‌سیم و هم از طریق سیم باشد.

5.4.1.1 کاربران نهایی (End Users)

کاربران نهایی با استفاده از دستگاه‌های PDA یا کامپیوترهای رومیزی و نیز تلفن همراه خود می­توانند از اطلاعات ذخیره‌شده در روی سرور آگاهی پیدا نمایند.

آنچه در بالا گفته شد، مرور کلی بر شبکه­های حسگر بی­سیم، انواع آن، کاربردهای آن و ویژگی­های آن بود. یکی از مهم­ترین مسائل در شبکه­های حسگر بی­سیم ارتباط میان حس­گرها با استفاده از امواج رادیویی است. چگونگی انتقال اطلاعات از کانال­های رادیویی و چالش­های مطرح در این حوزه، یکی از زمینه­های تحقیقاتی جدید و نو در دنیای فناوری، پژوهش و تحقیقات است. از همین رو در این تحقیق، تمرکز بر حل یکی از چالش­های این حوزه می­باشد.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

2.1 بیان مسئله

شبکه مش بی‌سیم، عامل اصلی در شبکه‌های بی‌سیم چندعاملی با ترکیب دیگر شبکه­های بی­سیم از قبیل شبکه­های سلولی، شبکه­های اقتضایی و تک­کاره و شبکه­های حسگر می­باشد. این نوع شبکه نه‌تنها م­ تواند محدوده تحت پوشش شبکه­ای را افزایش دهد، بلکه توان خروجی سیستم را نیز افزایش می­دهد. اگرچه طرز کار شبکه­های مش بسیار مشابه شبکه­های اقتضایی است، اما گره­ها در شبکه­های مش عموماً ثابت هستند و بدون تغییر است. شاخص­های پخش رادیویی ارتباطات بی­سیم منجر به تداخل کانال مشترک روی اتصالات مجاور در شبکه بی­سیم چندگانه می­شود. برای مثال، در مسئله پایانه مخفی که دو اتصال درصورتی‌که به‌اندازه کافی نزدیک به هم باشند، نمی‌توانند بسته‌ها را به‌طور همزمان انتقال دهند. تداخل کانال مشترک یک فاکتور اصلی است که توان خروجی شبکه را در مقایسه با توان خروجی در شبکه‌های سیمی کاهش داده است. یک روش پیشنهادی این است که علاوه بر کانال‌های متعدد از رادیوهای چندگانه نیز در شبکه‌های مش جهت کاهش تداخل کانال مشترک استفاده کنیم و ازاین‌رو توان خروجی شبکه بهبود می‌یابد. هر مسیریابی در شبکه مش به چند کارت واسط شبکه بی‌سیم تجهیز می‌شود و هر رادیو می‌تواند به یک کانال متعامد اختصاص داده شود. دو رادیو درصورتی‌که کانال یکسانی به آن‌ها تخصیص داده شده باشد می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و بین یکدیگر اطلاعات انتقال دهند [6].

هدف از تخصیص کانال، اطمینان در استفاده مؤثر از کانال‌های متعامد در دسترس است. تضمین اتصال عموماً به‌عنوان یک موضوع کلیدی در نظر گرفته می‌شود درحالی‌که ایجاد مسیریابی و ارسال پایا و قوی و تداخل کمتر کانال مشترک به معنی توان خروجی بالاتر شبکه است. با فرض اینکه تمامی گره‌ها در شبکه مش تعداد یکسانی رادیو به آن‌ها تخصیص داده‌شده باشد اتصال شبکه به حداکثر خود می‌رسد. بااین‌حال، چنین طرح تخصیص کانالی منجر به بیشترین تداخل‌های کانال مشترک می‌شود. بنابراین ارائه روش‌های تخصیص کانال مناسب برای شبکه‌های بی‌سیم مش یک مسئله کلیدی در این شبکه‌هاست.

تخصیص کانال در یک محیط مش بی‌سیم چند رادیویی شامل کانال‌های تخصیص داده‌شده به‌واسطه های رادیویی به‌منظور رسیدن به استفاده بهینه از کانال و به حداقل رساندن تداخل‌ها می باشد. مشکل تخصیص کانال در توپولوژی مش تحت یک مسئله NP-complement بر اساس نگاشت به یک گراف رنگی اثبات‌شده است. بنابراین روش‌های تخصیص کانال به‌عنوان فن‌هایی برای تخصیص کانال به گره‌ها در این شبکه‌ها به کار می‌رود. مسئله تخصیص کانال در شبکه‌های محلی بی‌سیم  در بسیاری از تحقیقات مطالعه شده است.

یک گره مش بی‌سیم نیاز دارد یک کانال مشترک را با هر یک از همسایگان که در رنج ارتباطی خودش هستند به اشتراک بگذارد به‌هرحال برای کاهش تداخل یک گره باید تعداد همسایگانی که با آن‌ها کانال مشترکی را به اشتراک گذاشته را به حداقل برساند.

اصولاً سرور تخصیص کانال برآوردهای تداخل را از مسیریاب‌های مش به دست می‌آورد. سپس یک کانال را برای رادیوهای پیش‌فرض انتخاب می‌کند. کانال پیش‌فرض به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که استفاده از آن در شبکه مش، تداخل بین شبکه مش و شبکه بی‌سیم در دسترس مشترک را به حداقل برساند سپس سرور تخصیص کانال برای رادیوهای غیر پیش‌فرض گراف تداخل چند رادیویی را ایجاد می‌کند.

برای مدل کردن تداخل بین روترهای چند رادیویی از مش استفاده می‌شود. درواقع گراف تداخل چند رادیویی در رابطه با برآورد تداخل برای تعیین کانال به رادیو استفاده می‌شود. گراف تداخل چند رادیویی با استفاده از اطلاعات مجاور ارسالی به‌وسیله هریک از مسیریاب‌های مش به سرور تخصیص کانال ایجاد می‌شود. بعد از ایجاد گراف تداخل چند رادیویی، سرور تخصیص کانال از الگوریتم مورچگان برای انتخاب کانال برای رادیوهای غیرپیش فرض استفاده می‌کند. با انتخاب کانال‌ها برای رادیوهای مش، سرور تخصیص کانال به مسیریاب‌ها فرمان می‌دهد تا رادیوهای خود را به کانال‌های جدید انتخابی پیکربندی کنند.

برای به‌کارگیری تغییر خصوصیات تداخل، سرور تخصیص کانال به‌طور متناوب کانال‌ها را مجدداً تخصیص یابی می‌کند. درنهایت، دوره‌ی تناوب بستگی به آن دارد که سطوح تداخلی در شبکه مش، چگونه و هرچند وقت یک‌بار تغییر می‌کنند. اگر مشخص شود که تعداد زیادی از دستگاه‌های تداخل کننده در مجاورت شبکه مش دارای عمر کوتاه هستند، نرخ درخواست می‌تواند افزایش یابد. از سوی دیگر، اگر اکثر دستگاه‌های تداخل به‌احتمال‌زیاد دارای عمر طولانی باشند، نرخ درخواست را می‌توان کاهش داد.

در این پژوهش یک الگوریتم مسیریابی جدید در شبکه مش بی‌سیم برای کاهش اثرات تداخل در شرایط چند کاناله، با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی مورچگان ارائه می‌شود.

3.1 اهمیت، نوآوری و ضرورت انجام تحقیق

شبکه­های مش برای رفع مشکل عدم توانایی در پوشش مکانی گسترده ارائه شده­اند. لذا این شبکه­ها قادر هستند که مکان گسترده را پوشش داده درعین‌حال یک ارتباط اینترنتی کم‌هزینه و چند گامی به وجود آورند.  به همین منظور شد که مش­ها کاربرد پیدا کرده‌اند. اما به دلیل استفاده چند مسیریاب از یک کانال تصادم بسته­ها و پهنای باند کاهش پیدا می­کند. تخفیف کانال یعنی اختصاص دادن یک طیف خاص و یک فرکانس خاص به یک مسیریاب مشخص برای ارسال و دریافت داده است که به یک مسئله کلیدی در شبکه‌های مش شد. روش تخصیص کانال بتوانند میان سادگی، کیفیت و ظرفیت که همه این عوامل از جوانب ناسازگاری است، یک توازن برقرار کنند. روش تخصیص کانال نیز دارای محدودیت­هایی می­باشد. پیشرفت­های انجام‌شده اخیر درزمینهٔ ی مخابرات بی‌سیم امکان ساخت گره‌های کوچک، کم‌مصرف کم‌هزینه را که توانایی برقراری ارتباط به‌صورت بی‌سیم را دارند  فراهم می‌سازد.  این شبکه‌ها کاملاً بی‌سیم و خود­سازمانده هستند و به‌صورت چندگانه و موردی ترافیک روی اینترنت از اینترنت به داخل هدایت می‌کنند. شبکه‌های مش بی‌سیم از گره­هایی تشکیل شده­اند که این گره‌ها ثابت هستند تحرک ندارند یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین  مسئله‌های شبکه مش بی­سیم، مسئله گذردهی شبکه درنتیجه تصادم‌های  ناشی از ارسال‌های همزمان و محدودیت‌های فرکانسی است.  هدف از تخصیص کانال این است که تصادف در کل شبکه حداقل شود و درنتیجه ظرفیت کل شبکه افزایش یابد.  مسئله تخصیص کانال یک مسئله پیچیدگی np-complement است.

از چالش‌های اصلی در مسئله تخصیص کانال می‌توان به تعداد کانال‌ها اشاره کرد.  تعداد کل کانال‌های موجود در یک شبکه ثابت هستند یعنی نمی‌توان در مواقعی که حجم ترافیک بالا بوده و یا احتیاج به وجود کانال‌های کمکی در شبکه وجود دارند به این شبکه‌ها کانال‌هایی را اضافه کرد  این می‌تواند برای زمان‌هایی که ترافیک زیاد بوده یا پس از گذشت مدت‌زمانی مشکل‌ساز شود.  از دیگر چالش‌های این زمینه تعداد کانال‌های مختص به هر مسیریاب است.

یعنی تعداد کانال‌های مختلف هر مسیریاب رابطه مستقیمی با کارت‌های رادیوی موجود در آن مسیریاب به این صورت که برای هر مسیریاب به تعداد کانال‌هایی که برای آن در نظر داریم رادیو اختصاص دهیم این درحالی‌که بار ترافیکی شبکه نیاز کارت رادیویی برای انتقال بار ترافیکی از قبل مشخص نیست و قابل پیش‌بینی هم نمی‌باشد به همین خاطر است که باید دقت کرد.

در این پژوهش یک الگوریتم مسیریابی جدید کارآمد برای شبکه مش بی­سیم مبتنی بر مسیریابی مورچگان ارائه شده است، که در آن از کلونی مورچه از طریق شبکه گیرنده بی­سیم سفری را آغاز می­کند و به دنبال مسیری بین گره­های شبکه و یک گره مقصد در بین چندین کانال می­گردد، که هدف اصلی آن کاهش تداخل در شبکه می­باشد.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

4.1 اهداف پژوهش

هدف در این پایان‌نامه کاهش تصادم  توسط الگوریتم‌های تکاملی بتوان به یک حالت پایدار برای تخصیص و استفاده از کانال رسید. لذا در این پژوهش ایده اصلی برای کاهش تصادم این است که کانال‌ها را به‌گونه‌ای برای ارسال بسته‌ها به گره‌ها اختصاص دهیم که گره‌ها کمترین تعداد کانال مشترک بیشترین ارتباط را با هم داشته باشند یعنی بتوانیم از کانال‌ها بیشترین استفاده را برای ارسال حجم بالای داده داشته باشیم. از طرفی با استفاده از مکانیزم الگوریتم تکاملی مورچه‌ها می‌توان مسیریابی دقیقی  برای شبکه مش  بی‌سیم داشته باشیم تا بتوانیم میزان تصادف از طرف گره‌ها دربسته‌های ارسالی را کم کرده و ترافیک شبکه را به حداقل خود برسانیم. به‌علاوه اینکه برای جلوگیری از بروز تغییرات در هر مرحله به کمک الگوریتم تکاملی می‌شود پدیده انتشار اطلاعات جلوگیری شود که در این برتری این الگوریتم است.

5.1 روش اجرا

هدف این پژوهش ارائه یک الگوریتم مسیریابی جدید کارآمد برای شبکه مش بی­سیم مبتنی بر مسیریابی مورچگان است، که در آن از کلونی مورچه از طریق شبکه گیرنده بی­سیم سفری را آغاز می­کند و به دنبال مسیری بین گره­های شبکه و یک گره مقصد در بین چندین کانال می­گردد، که هدف اصلی آن کاهش تداخل در شبکه می­باشد.

برای شناسایی کانال مناسب برای مسیریابی میان فرستنده و گیرنده ابتدا مورچه­های منطقی در نظر گرفته‌شده در الگوریتم مورچگان مقداردهی اولیه می­شوند. سپس با توجه به اینکه هدف شناسایی کانال با کمترین تداخل است، مورچه­ها به سمت جواب یا همان کانال بهینه حرکت می‌کنند تا با توجه به مقدار تابع هزینه بهترین کامل شناسایی شود.

6.1 نتیجه­ گیری

در این فصل به معرفی حوزه تحقیق، ارائه مقدمه ­ای از شبکه­ های حسگر بی­سیم، مسئله تحقیق، ضرورت حل آن، اهداف تحقیق و جنبه نوآوری آن پرداخته شد. در فصل بعد مرور ادبیات تحقیق و مقالات مربوطه ارائه می­شود. در فصل سوم روش اصلی تحقیق و ایده و نوآوری تحقیق پیش­رو ارائه خواهد شد. در فصل چهارم نیز نتایج و آزمایش ­های ایده ارائه­ شده بیان خواهد شد و در فصل انتهایی نیز به نتیجه­ گیری، جمع­ بندی و پیشنهادات کارهای آتی پرداخته می ­شود.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

برای دریافت مشاوره رایگان و انجام پایان نامه در حوزه شبکه حسگر بیسیم، همین الان با ما تماس بگیرید.

[fvplayer src="http://adib24.com/blog/wp-content/uploads/2018/07/انجام-پایان-نامه،-انجام-رساله-دکتری-در-موسسه-ادیب-24،-http-__adib24.com-YouTube.mp4" splash="http://adib24.com/blog/wp-content/uploads/2018/07/cover-min.jpg" width="1280" height="662"]

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه ارشد

یکی از مهمترین وظایف دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام پایان نامه می باشد. کمبود اساتید متبحر در زمینه های مختلف علمی تحقیقاتی در برخی دانشگاه های داخلی و خارجی موجب سردرگمی دانشجویان عزیز گردیده است، موسسه ادیب 24 مفتخر است که در پاسخ به این نیاز طی ده سال فعالیت به تعداد بیشماری از دانشجویان ارشد و دکتری خدمات مشاوره تخصصی ارایه داده است.

ه طور کلی انجام پایان نامه کاری زمان بر است که دانش و تجربه زیادی نیازمند است. موسسه ادیب 24 با چندین سال تجربه در عرصه مشاوره و با در اختیار داشتن متخصصین و اساتیدی با تجربه آماده مشاوره و آموزش پایان نامه در کلیه رشته های دانشگاهی می باشد.

علاوه بر این موسسه ادیب 24، در زمینه شبیه سازی مقالات، پایان نامه ها و انجام پروژه های برنامه نویسی نیز به دانشجویان کشور عزیزمان خدمات لازم را ارائه می کند. این خدمات شامل تحلیل آماری، پیاده سازی با انواع نرم افزارهای مهندسی، برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی و تهیه پرسش نامه می شود.

به طور کلی سر فصل های خدمات موسسه ادیب 24 عبارتند از:

مشاوره پروپوزال در تمامی رشته ها

مشاوره پایان نامه در تمامی رشته ها

استخراج مقاله از پایان نامه در تمامی رشته ها

شبیه سازی انواع مقالات مهندسی

تحلیل آماری پایان نامه های آماری

تهیه پرسش نامه در رشته های مختلف دانشگاهی

تهیه پرسش نامه آنلاین در بستر اینترنت

مشاوره رایگان در انتخاب موضوع پایان نامه های مهندسی و سایر رشته ها

انجام پروژه های برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی از قبیل پایتون، متلب و آموزش کامل پروژه انجام شده در قالب فیلم آموزشی

انجام پروژه های شبیه سازی شبکه یا پایان نامه های مرتبط با شبکه با نرم افزارهای NS2 و NS3

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و استخراج مقاله

موسسه ادیب 24 در زمینه نگارش مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس به یکی از صورت های زیر به شما عزیزان خدمات ارائه می دهد:

تعریف موضوع از سوی ما، ارائه لیست موضوعات به شما و انتخاب یکی از آن ها توسط شما، مشاوره به شما جهت تدوین مقاله، نگارش مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر مرتبط، اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

مشاوره جهت استخراج مقاله، نگارش مقاله از پایان نامه انجام شده شما و به روز رسانی و تقویت آن در حد پذیرش و چاپ در ژورنال های معتبر مورد نظر شما.

انجام کار میدانی و پژوهش آزمایشگاهی توسط شما و مشاوره جهت تدوین مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر توسط ما جهت اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

ارائه مقاله فارسی از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله جهت ترجمه، مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

ارائه مقاله تدوین شده و ترجمه شده از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله و مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

مقالات ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس

موسسه ادیب 24 مفتخر است تا تنها گروهی باشد که خدمات مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI با ضریب تاثیر (Impact Factor) بالای یک و در نشریات معتبر رایگان را در اختیار شما قرار دهد.

ما به شما ژورنال های مورد تائید وزارت علوم، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی می کنیم.

امکان جستجوی مرتبه علمی و سایر مشخصات ژورنال ها در سایت تامسون برای شما وجود دارد.

ژورنال مقصد برای پذیرش و چاپ مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس، پس از نهایی شدن با متقاضیان هماهنگ می شود.

تا حد امکان مقالات به ژورنال های تخصصی موضوع مربوطه و دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) ارسال می گردند.

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و شبیه سازی آن

موسسه ادیب 24 با داشتن اساتیدی مجرب در حوزه کلیه تحلیل های آماری پرسشنامه ای، و انواع آزمون‌های آماری در تکمیل فصل چهار پایان نامه، به دانشجویان در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات مشاوره و آموزش حرفه ای ارائه می دهد. هدف موسسه ادیب این است که دانشجویان کشور عزیزمان را در نگارش با کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد یاری دهد.

خدمات ما شامل مشاوره و آموزش تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزارهای زیر می باشد:

نرم افزار SPSS

با استفاده از این نرم افزار می توانیم آمار توصیفی و آمار استنباطی در پایان نامه ها را محاسبه کنیم. برای سنجش جمعیت شناختی، از آمار توصیفی در SPSS استفاده می شود. همچنین برای سنجش روابط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون یا اسپیرمن (بر اساس نوع توزیع آماری داده ها) استفاده می گردد، و در نهایت برای سنجش تاثیرات از آزمون رگرسیون خطی یا چندگانه استفاده می شود.

نرم افزار Vensim

از این نرم افزار برای سنجش طول زمان استفاده می گردد. به طور مثال وقتی می خواهیم برای مدت ۱۰ ساله تخمین بزنیم که روند فروش در ۱۰ سال آینده چقدر خواهد بود؟ با استفاده از این نرم افزار می توانیم به رشد یا نزول فروش در پایان نامه های مربوط به این حوزه پی ببریم.

نرم افزار LINGO

روش تحلیل پوششی داده ها DEA توسط این نرم افزار قابل مدلسازی و انجام است. در این روش ما با چند واحد تصمیم گیرنده (DMU) مواجه هستیم که هر یک با مصرف برخی ورودی ها، خروجی هایی را تولید می کند. در نهایت هدف اصلی این روش محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده و ارائه راهکار برای افزایش کارایی واحدهای ناکاراست.

نرم افزار Lisrel

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است و برای داده های نرمال استفاده می شود. مدل‌های مرسوم در مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) درواقع متشکل از دو بخش هستند. مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید و مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف) روابط چندگانه  را می تواند برآورد کند ب) قابلیت سنجش متغیرهای مشاهده نشده  ج) خطای اندازه‌گیری را می تواند محاسبه کند د) قابلیت بررسی تأثیر هم خطی ه) آزمون روابط جعلی و غیرواقعی.

نرم افزار Smart PLS

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است. و برای داده های غیرنرمال استفاده می گردد.  تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا فقط از طریق این نرم افزار میسر است. لذا امکان انجام تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا از طریق نرم افزار هایی مثل Amos و Lisrel مقدور نیست و فقط از طریق نرم افزار Smart PLS امکان پذیر می باشد.

نرم افزار Amos

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است برای داده های نرمال استفاده می شود. مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اموس در محیطی با قابلیت گرافیکی بالاتر و برای نمونه هایی با حجم بزرگ صورت می پذیرد. مدل‌های مرسوم در مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در واقع متشکل از دو بخش هستند:

مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید.

مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نرم افزار MATLAB

نرم افزار متلب را می توان به مانند یک ماشین حساب بسیار پیشرفته دانست. این نرم افزار دارای مجموعه ی عظیمی از توابع آماده است که شما را در فرآیند محاسبات یاری می کند. امکان طراحی رابط کاربری و دریافت خروجی ها در قالب نمودارها و جداول مختلف یکی دیگر از قابلیت های مهم این نرم افزار می باشد. این نرم افزار دارای کاربردهای زیادی است که از مهم ترین آن­ها می توان به بهینه سازی سبد سهام و پیش بینی قیمت سهام اشاره کرد.

نرم افزار  GIS

در دهه اخیر به سبب گسترش فناوری های رایانه ای، سیستم اطلاعات جغرافیایی امکان نگهداری به روز داده‌های زمین مرجع و نیز امکان ترکیب مجموعه داده‌های مختلف را به طور موثر فراهم ساخته است. امروزه (GIS) برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت خدمات شهری، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ‏ریزی های توسعه ای به کار گرفته می‏ شود. فناوری (GIS) با جمع آوری و تلفیق اطلاعات، بوسیله تصویر سازی و استفاده ازآنالیزهای جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه فراهم می سازد. گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG) کلیه پروژه های دانشجویی و راهنمایی در مورد پایان نامه های دانشجویی در زمینه های سیستم اطلاعات جغرافیایی، وب GIS، موبایل GIS و … را انجام می دهد.

مشاوره و انجام  پروژه های GIS  در تمام زمینه ها از جمله:

  • طراحی و ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) سازمانی
  • توسعه نرم افزاری Desktop و Mobile و سامانه تحت وب (WebGIS)
  • طراحی و پیاده سازی بانک های اطلاعات مکانی
  • اجرا و پیاده سازی تحلیل های مکانی مربوط به پروژه های منابع طبیعی و برنامه ریزی شهری مانند مکانیابی، مسیریابی
  • انجام کلیه پروژه‌های مکان یابی و درون یابی و تهیه نقشه های مرتبط
  • تهیه نقشه ها در زمینه های مختلف از جمله: محیط زیست، جغرافیا (شهری و روستایی)، باستان شناسی و …
  • اجرای مدل در GISدر AHP, ANP, VIKOR, TOPSIS, ELECTER, SAW
  • تبدیل نقشه های CAD به لایه های GIS  دارای مختصات
  • و…

نرم افزار Excel و SuperDecision:

تکنینک های مختلف تصمیم گیری با معیارها و گزینه های چندگانه (MCDM & MADM) توسط این نرم افزارها قابل انجام است که از جمله این تکنیک ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

روش فرآیند تحلیل شبکه (ANP)

روش تاپسیس (TOPSIS) که مبتنی بر محاسبه فاصله ریاضی گزینه ها از نقاط مطلوب مثبت و منفی می باشد.

روش دیماتل (DEMATEL): در این روش تأثیر و تأثر شاخص ها بر همدیگر محاسبه شده و درنهایت شاخص های پژوهش در دو گروه علی و معلول دسته بندی می شوند.

نکته: تمامی روش های تصمیم گیری چند معیاره فوق در محیط های قطعی و فازی قابل انجام می باشند. معمولاً در مورد موضوعاتی که قطعیت آنها به مراتب کمتر است از فواصل و اعداد فازی جهت محاسبات استفاده می شود.

نرم افزار STATA

تخصص اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است اما در رشته های مالی و حسابداری نیز قابلیت استفاده دارد. مدلهای مختلف رگرسیون و تخمین مدل های اقتصادسنجی سری زمانی، پانل و مقطعی از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار Eviews

تخصص و کاربرد اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است ولی به طور گسترده ای در رشته های حسابداری و مالی نیز وارد شده است. تحلیل های آماری پانل دیتا، انواع مدل رگرسیون، سری زمانی، آزمون های هاسمن چاو، تحلیل سری زمانی های اقتصادی و … از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار R

نرم­ افزار آماری است که در رشته­ های مختلفی کاربرد دارد و قابل استفاده در رشته­ های مالی، اقتصاد و حسابداری است. از جمله کاربردهای این نرم افزار بهینه سازی سرمایه­ گذاری و تخمین مدل های اقتصاد سنجی است.

نرم افزار MINITAP

از جمله کاربردهای این نرم افزار آزمون های آماری نرمال سازی متغیرها، رگرسیون، انواع نمودارهای آماری می باشد.

نرم افزار Microfit

نرم افزار EQS

نرم افزار COMFAR

نرم افزار OXMETRICS

نرم افزار GAMS

نرم افزار SAS

نرم افزار STATISTICA

نرم افزار Splus

نرم افزار Microfit

نرم افزار Mapple

نرم افزار Axume

نرم افزار PHStat

نرم افزار SigmaPlot

نرم افزار DE

نرم افزار PQ Method

نرم افزار GeoDa

نرم افزار FX Equation 4.004.5

نرم افزار Nonlinear Regression Analysis CurveFitter 4.5.3

نرم افزار ProKalc 7.9f

نرم افزار GA Solver

نرم افزار Fuzzy Topsis Solver

نرم افزار Gretl

نرم افزار RATS

نرم افزار CATS

نرم افزار Algebra Equation Solver

نرم افزار WINQSB

نرم افزار SHAZAM 14

نرم افزار Algebrator 4.2 Build

نرم افزار Aptech GAUSS 10.0.0.1276

نرم افزار Basic Math Solved! 2008

نرم افزار Golden Software Grapher 9.1.536

نرم افزار MathMagic Personal Edition 3.64.41

و …

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی آموزش انجام پایان نامه

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و انجام رساله دکتری یکی از مهم ترین مراحل تحصیلات تکمیلی است. مسلما انجام باکیفیت پایان نامه ارشد یا دکتری به طور مستقیم می تواند آینده تحصیلی و شغلی دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد. در آزمون دکتری، مصاحبه تخصصی و حتی مصاحبه های شغلی معمولا به موضوع پایان نامه و نحوه انجام آن و روش تحلیل آماری یا شبیه سازی توجه ویژه ای می شود. کاربردی ترین دوره روش تحقیق و پایان نامه نویسی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری همراه با پشتیبانی خودتان را توانمند کنید. مقاله و پایان نامه خود را به بالاترین کیفیت انجام دهید.

این دوره برای دانشجویان رشته های حسابداری، مدیریت، مکانیک، عمران، جغرافیا ، روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت ، پزشکی و فنی و… توصیه می گردد.

در موسسه ادیب 24 چه چیز هایی خواهید آموخت ؟

  • آموزش نحوه نگارش پروپوزال‌ به صورت کاملاً حرفه ای و کاربردی
  • آشنایی با انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز در نگارش پروپوزال و طرح تحقیقاتی
  • آشنایی با انواع روش‌های پژوهشی و روش های گردآوری داده
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • محاسبات و تحلیلی های آماری
  • ارائه تکنیک های لازم برای ارائه موفق در جلسه دفاع
  • پایان نامه، معرفی و پروپوزال
  • پیدا کردن موضوع پایان نامه، روش نوشتن پروپوزال
  • ساختار پایان نامه نکات لازم برای نوشتن فصل اول
  • نکات لازم برای نوشتن فصل دوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل سوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل چهارم و پنجم
  • اصول و نکات دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه
  • ارائه مدل نظری تحقیق
  • نمونه‌های موردی داخلی و خارجیانواع روش‌های گردآوری داده‌هاجامعه آماری، نمونه و نمونه‌گیری
  • محاسبات آماری و تحلیل داده‌ها
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • جداول مربوطه به طرح پژوهشی مانند هزینه و زمان بندی

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

اگر برای هریک از موارد فوق نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین الان با ما تماس بگیرید.


همراهان گرامی موسسه ادیب 24، می توانید تمامی سفارشات ترجمه خود را به سامانه آنلاین مترجم فوری، فوری ترین و سریعترین سامانه ترجمه کشور ارسال نمائید.


سامانه ترجمه مترجم فوری

مترجم فوری

ترجمه تخصصی

ترجمه فوری

ترجمه مقاله


انجام پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

انجام پایان نامه دکتری

انجام رساله دکتری

انجام پایان نامه در مشهد

انجام پایان نامه در کرمان

انجام پایان نامه در شیراز

انجام پایان نامه در تبریز

انجام پایان نامه در اصفهان


ترجمه فوری

ترجمه سریع

ترجمه ارزان

ترجمه خیلی فوری

مترجم فوری

مترجم ارزان

ترجمه مقاله

ترجمه کتاب

ترجمه تخصصی

آموزش انجام پایان نامه معماری کامپیوتر

آموزش انجام پایان نامه معماری کامپیوتر

در این مقاله سعی داریم تا نمونه ای از انجام پایان نامه در حوزه معماری کامپیوتر را به صورت رایگان برای شما عزیزان قرار دهیم. در این مقاله فصل اول این نوع از پایان نامه ها آورده شده است.

 

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1-1 مقدمه

رایانه‌ها جوامع را دگرگون کرده و به­عنوان موتوری برای اقتصاد دنیا عمل می‌کنند. ببیشتر این دگرگون‌سازی را می‌توان به ظهور و پیشرفت باورنکردنی ریزپردازنده ارزان قیمت نسبت داد. پیشرفت‌ها در زمینه ریزپردازنده‌ها تا حدود زیادی حاصل قانون مور بوده است [1]، که پیش‌بینی می‌کند که هر 18 ماه، تعداد ترانزیستور‌ها در هر فضای سیلیکان دو برابر می‌شود. در همان حال که انتظار می‌رود قانون مور برای دهه بعدی نیز صدق کند، معماران رایانه‌ها شروع به تغییرجهتی اساسی در زمینه چگونگی استفاده از تعداد ترانزیستور‌ها برای افزایش عملکرد نموده‌اند.

از لحاظ تاریخی اصلاح عملکرد ریزپردازنده‌ها حاصل افزایش سرعت (فرکانس) کارکردن پردازنده‌ها، و نیز افزایش مقدار کار انجام شده در هر سیکل (برای مثال، با افزایش میزان موازی‌سازی) بوده است. افزایش تعداد ترانزیستور‌ها منجر به ایجاد راه‌های مختلفی برای افزایش موازی‌سازی بوده است. پیشرفت اولیه ریزپردازنده‌ها با گسترده ساختن درازی کلمه پایه ماشین‌ها از 4 بیت به 64 بیت امروزی، باعث افزایش موازی‌سازی شده است. پس از آن معماران به دنبال آن بودند که با اجرای همزمان چند دستور (موازی‌سازی سطح دستور یا [1]ILP) از طریق تکنیک‌های لوله‌ای[2] و معماری‌های ابراسکالر موازی‌سازی را افزایش داده و نهفتگی دسترسی به حافظه با کش‌های روی تراشه بزرگتر از قبل را کاهش دهند. ریزپردازنده‌ها به پیاده‌سازی موتورهای اجرایی از کار افتاده، که بجای ناتوانی در کنترل وابستگی‌ها و داده‌ها، کار مفیدی انجام می‌دادند، ILP را بیش از پیش افزایش دادند [2]. حال به نظر می‌رسد که تکنیک‌های موجود برای افزایش ILP، به دلیل مسائل مربوط به انرژی، گرما و تأخیر کابل، دیگر نمی‌توانند بهبود عملکرد مورد نظر قانون مور را حاصل کنند. بنابراین، تولید­کنندگان اصلی ریزپردازنده‌ها، از طریق طراحی تراشه‌هایی با چند پردازنده، که تحت عنوان چند‌هسته‌ای یا تراشه‌های چندپردازنده‌ای ([3]CMPها) نیز شناخته می‌شوند، توجه خود را به موازی‌سازی سطح نخی[4] (TLP) معطوف داشته‌اند. می‌توان با اعمال سطح بالاتری از TLP بر روی چندهسته‌ای‌ها، همچنان عملکرد را بهبود بخشیده و در عین­حال نیز مسائل تکنولوژیکی ناشی از افزایش سطح عملکرد طراحی‌های تک هسته‌ای سنتی (تک‌پردازنده‌ها) را مدیریت نمود [3].

صنایع نیز با افزایش سریع تعداد هسته‌های پردازنده در هر تراشه، در حال روی آوردن به چندهسته‌ای‌ها هستند. در سال 2005، شرکت‌های اینتل و AMD هر دو محصولات دوهسته‌ای x86 را معرفی کردند، و AMD نیز در سال 2007 اولین محصول چهارهسته‌ای خود را روانه بازار کرد. در همین حال، Sun نیز در سال 2005 یک CMP 32 نخی 8هسته‌ای روانه بازار کرده و در سال 2008 نسخه 16 هسته‌ای را به بازار روانه کرد. این­که در طول دهه بعدی، تعداد هسته در هر تراشه به صورت نمایی، و طبق با قانون مور، افزاش یابد، امری امکان‌پذیر است. در حقیقت شرکت اینتل در یکی از پروژه‌های تحقیقاتی خود در حال تحقیق بر روی CMPهایی با هشتاد هسته کش/پردازنده یکپارچه شده در یک Die (بسته) است، و تحقیقات دانشگاه برکلی نیز نشان می‌دهد که CMPهای آینده می‌توانند حاوی هزاران هسته باشند [4].

پردازنده­های چند هسته­ای عمومی[5] در سالیان اخیر در تمام بخش­های صنعت برای کاربردهای مختلف به­منظور افزایش کارایی و برنامه­نویسی موازی مورد استفاده فراگیر قرار گرفته­اند. پردازش موازی امکان تسریع در پردازش با رویکرد استفاده از تمام ظرفیت منابع[6] سیستم را فراهم می­کند. از این­رو تکنولوژی ساخت و طراحی پردازنده­های چند هسته­ای در سالیان اخیر بسیار مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

پیاده­سازی و طراحی پردازنده­های چندهسته­ای بسیار متنوع و متعدد است. این پیاده­سازی­ها شامل طرح­های مرسوم ماشین­های چندپردازنده­ای[7] تا طرح­هایی موسوم به دریایی از واحد محاسبه و منطق[8] را شامل می­شود[5].

تاریخچه پردازنده­های چندهسته­ای به خیلی وقت پیش و به کامپیوترهای Solomon در میانه دهه 1960 برمی­گردد [6]. سختی برنامه­نویسی و کار با این پردازنده­ها باعث شده بود که در اوایل فقط دانشمندان و مهندسان که حوزه کاربرد پردازنده را می­دانستند، بتوانند از آن استفاده کنند. اما در سالیان اخیر، شرکت­های تولیدکننده پردازنده به جای پیشنهاد استفاده از ماشین­های موازی که هر کدام دارای پردازنده با یک هسته هستند، مشتریان و کاربران را به استفاده از پردازنده­های چندهسته­ای که از نظر برنامه­نویسی و پیاده­سازی نیز استاندارد شده­اند، سوق می­دهند.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

مزیت اصلی پردازنده­های چندهسته­ای به صورت زیر بیان می­شود:

در پردازنده­های تک­هسته­ای برای افزایش کارایی پردازنده می­بایست فرکانس آن افزایش یابد که افزایش فرکانس از یک حدی بیشتر باعث افزایش نمایی میزان انرژی در پردازنده می­شود. اما در پردازنده­های چندهسته­ای از افزایش تعداد هسته­ها به­منظور افزایش کارایی پردازنده استفاده می­شود که در مقایسه با حالت تک­پردازنده مصرف انرژی بسیار کمتری را دارد [7].

در پردازندهای چندهسته­ای روش­های گوناگونی برای طراحی و معماری آن تاکتون ارائه شده است. یکی از مهم­ترین آن­ها استفاده از کش[9] برای دسترسی سریع به اطلاعات پراستفاده است.

در سالیان اخیر استفاده از کش در معماری پردازنده­ها به­عنوان عضو جدایی ناپذیر آن مطرح شده است. کش مکانیزمی برای دسترسی سریع و با پهنای باند بسیار بالا فراهم می­کند. اهمیت کش در پردازنده­های چندهسته­ای دوچندان است، زیرا دسترسی چندین پردازنده به حافظه با سرعت پایین و پهنای باند کم، موجب افت بسیار شدید کارایی پردازنده می­شود، مشکلی که با استفاده از کش مرتفع می­شود.

پردازنده­های چندهسته­ای عمومی که در کاربردها و اهداف مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند، یکی از مهم­ترین حوزه­های تحقیقاتی و کاربردی در صنعت هستند و بهینه­سازی عملکرد و معماری آن یکی از ملزومات این حوزه می­باشد. در این تحقیق سعی بر آن داریم تا روشی برای افزایش کارایی این نوع از پردازنده­ها در استفاده از کش ارائه کنیم.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1-2 بیان مساله

در پردازنده­های چندهسته­ای باتوجه به اینکه چندین کش محلی در هسته­ها وجود دارد، کنترل دسترسی به داده­های موجود در این کش­ها یکی از چالش­های مهم معماری کش در پردازنده­های چندهسته­ای است. برای این منظور مفهوم انسجام کش[10] مطرح شده است. این مفهوم به سازگاری میان داده­ها و اطلاعات میان کش­های محلی در هسته­های پردازنده­های چندهسته­ای اشاره دارد. زمانی­که کش­ها اطلاعات حافظه را در داخل خود نگه می­دارند، این مشکل به­وجود می­آید که در صورت بروز شدن متغیری در حافظه، این مقدار در تمام کش­های محلی در هسته­های دیگر نیز بروز شود، تا انسجام منطقی برنامه حفظ شود. وظیفه انسجام کش، معرفی پروتکل و فرآیندی برای حفظ سازگاری مقادیر داده­ها در کش­های محلی در یک پردازنده چندهسته­ای می­باشد [8].

در شکل زیر این مفهوم به صورت گرافیکی نمایش داده شده است.

 

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-1 مکانیزم انسجام کش در پردازنده­های چندهسته ­ای

 

مکانیزم‌های Cache Coherence، مؤلفه‌ای کلیدی جهت تداوم در رشد تصاعدی عملکرد، از طریق موازی‌سازی گسترده در سطح نخ[11]، هستند. در ادامه برخی فرصت­ها و رویه­های مربوط به CMPها بیان می­شود تا مساله همگام­سازی و انسجام حافظه در این پردازند­ه­ها که موضوع اصلی این پایان­نامه است، بهتر و واضح­تر بیان شود.

 1-2-1 محدویت­ های مهندسی اتصالات داخلی[12]

برخی طرح‌ها مربوط به Cache Coherence ارتباط بسیار نزدیکی با خواص ترتیب­دهی به اتصالات داخلی دارند. اتصالات داخلی چندهسته‌ای‌های آینده با محدودیت‌های مهندسی متفاوتی نسبت به چندپردازنده‌های اولیه روبه­رو خواهند بود. نه­تنها ویژگی‌های الکتریکی شبکه‌های قرار گرفته بر تراشه از همتایان خارج از تراشه آن­ها متفاوت است، بلکه اکنون یک رابطه جانشینی پیچیده میان منابع اتصالات داخلی، ظرفیت کش، قابلیت‌های پردازنده، و استفاده از انرژی (قدرت) وجود دارد که هنگامی که تک­پردازنده‌ها مستقل از اتصالات داخلی چندپردازنده‌ها طراحی می‌شدند، وجود نداشت. بیشتر چندپردازنده‌هایی که موفقیت تجاری داشتند از گذرگاه‌هایی برای ایجاد ارتباط متقابل میان تک­‌پردازنده‌ها و حافظه استفاده می‌کردند. با افزایش تعداد هسته‌های موجود در درون یک CMP، یک گذرگاه با محدویت‌های مقیاس ‌پذیری[13] رو­به­رو خواهد شد. راه‌حل‌های اولیه برای چندپردازنده‌های مقیاس‌­پذیرتر متضمن به کاربردن اتصالات داخلیpacket-switched  در جانمایی‌هایی[14] مانند شبکه‌ها یا tori بود. در نهایت اتصالات داخلیpacket-switched  در چندهسته‌ای‌ها یکپارچه خواهند شد، البته تا زمانی که فن‌آوری بتواند هزینه packet-switching را کاهش دهد، راه‌حل‌های فرعی و جایگزین در اولویت خواهند بود. به‌کارگیری Coherence برای چنین اتصالات داخلی مرتب نشده‌ای نیازمند تکنیک‌هایی مانند استفاده از سطوحی اضافی از انجام اعمال غیرمستقیم خواهد بود. CMPها می‌توانند از یک اتصالات داخلی استفاده کنند که ساده‌تر از اتصالات داخلیpacket-switched  بوده و در عین­حال ویژگی‌هایی بهتر از یک گذرگاه داشته باشد. یک حلقه یکی از چنین گزینه‌هایی خواهد بود [9].

1-2-2 ساخت سیستم ­های بزرگ­تر با استفاده از چندهسته­ ای ­ها به عنوان اجزا سازنده

مدت‌ها است که شرکت‌های فروشنده قطعات رایانه‌ای به بهره گرفتن از سخت‌افزار ساخته شده با استاندارد باز برای ساخت سیستم‌های توانمندتر علاقه نشان می‌دهند. در بخش اعظمی از سیستم‌های اولیه چندین تک­پردازنده ساخته­شده با استاندارد باز با یکدیگر ادغام می‌شدند تا یک ماشین حافظه تسهیم­شده بزرگ­تر ساخته شود. درحال حاضر، جزء سازنده ساخته­شده با استاندارد باز، به­جای تک پردازنده‌ها، خود چندپردازنده است. بنابراین سیستم‌های سلسله‌مراتبی، که نیازمند تکنیک‌های Cache Coherence سلسله‌مراتبی هستند، گسترش و کاربرد بیشتری خواهند یافت.

سیستم‌های حافظه پیچیده بوده و همچنان­که تعداد اشکالات[15](باگ‌ها) موجود در محصولات موجود در بازار نشان می‌دهد، ساخت و اجرای صحیح آن­ها دشوار است. بخش قابل توجهی از پیچیدگی سیستم حافظه ناشی از پروتکل Coherence است [10].

1-2-3 یک­پارچه­ سازی بار کاری[16] و تسهیم فضا

استفاده از یکپارچه‌سازی سرور به عنوان راهی برای مدیریت سیستم، روزبه­روز در حال افزایش است. برای مثال،  برنامه‌های پایگاه داده‌ها و وب موجود بر روی سرورهای جداگانه در یک سرور واحد، که تحت ماشین‌های مجازی کار می‌کند، یکپارچه‌سازی می‌شوند. یکپارچه‌سازی سرور و به طور کلی‌تر، یکپارچه‌سازی بارکاری، می‌تواند بازدهی ماشین‌ها را بالابرده و هزینه‌های اجرایی را کاهش دهد. از آنجا که رشد تعداد نخ‌ها در هر CMP در مقایسه با توانایی برنامه‌نویسان در بهره‌برداری از آنها برای برنامه‌های واحد سریع‌تر است، فرصت برای  یکپارچه‌سازی نیز افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود، به جای آن­که بر روی یک یا چند هسته تسهیم زمان صورت بگیرد، فراوانی هسته‌ها باعث استفاده بیشتر از تسهیم فضا شود. با استفاده از تسهیم فضا، کارهای یک یا چند نخی به طور همزمان، و برای فواصل زمانی طولانی، به گرو‌ه‌های مجزایی از هسته سپرده خواهد شد. به نظر نمی‌رسد که هدف سیستم‌های حافظه CMP پیشنهادی جاری یکپارچه‌سازی بارهای کاری با تسهیم فضای منابع باشد [11].

1-2-4 پهنای باند و روند­های نهفتگی[17]

دو رویه تکنویوژیکی اصلی که محرک تحقیقات و طراحی CMP بوده‌اند عبارتند از افزایش تأخیر کابلی[18] روی تراشه و شکاف رو به افزایش میان سرعت حافظه و پردازنده که بسیار مهم و حیاتی هستند. در پردازنده‌های سنتی دهه‌های 80 و 90 میلادی، امکان دسترسی در یک سیکل واحد به تمامی تراشه وجود داشت. فن‌آوری دهه‌های آینده وجود چندین سیکل برای یک سیگنال جهت حرکت از لبه‌ی یک Die به لبه دیگر را الزامی می‌سازد. به­علاوه، با افزایش شکاف میان سرعت حافظه و پردازنده، به حداکثر رساندن ظرفیت کش تراشه امری حیاتی برای دستیابی به یک عملکرد خوب است.

طراحان سیستم حافظه از سلسله‌مراتب‌هایی از کش‌ها جهت مدیریت نهفتگی و پهنای باند استفاده می‌کنند. در بسیاری از CMPهای امروزی (از جمله طراحی‌های تحقیقاتی) کش‌های L1 اختصاصی (خصوصی) و یک کش L2 مشترک دارند. البته، در برخی موارد، نهفتگی و پهنای باند محدود یک کش L2 مشترک، وجود سطوحی اضافی از سلسله‌مراتب را الزامی خواهد ساخت.‌ یکی از گزینه‌های پیش­ روی طراحان، اجرای یک سلسله‌مراتب فیزیکی است که حاوی چند خوشه باشد، که در آن هر خوشه شامل گروهی از هسته‌های پردازنده است که یک کش L2 را به اشتراک گذاشته‌اند. ‌البته، اثربخشی یک سلسله‌مراتب فیزیکی این چنینی، به کیفیت اشاره (و رجوع) برنامه‌ها به این سلسله‌مراتب بستگی دارد [12].

1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

روی آوردن به چندهسته‌ای‌ها، برای دستیابی به بهره‌های عملکرد نمایی مستمر، به نرم‌افزار موازی وابسته است. اکثر نرم‌افزارهای موازی موجود در بازار بر مدل‌هایی از برنامه‌نویسی حافظه تسهیم­شده[19] تکیه دارد که در آنها تمامی پردازنده‌ها به فضای آدرس فیزیکی یکسانی دسترسی دارند. اگرچه منطقاً پردازنده‌ها به یک حافظه دسترسی دارند، با این حال سلسله‌مراتب‌های کش موجود بر روی تراشه نیز برای دستیابی به عملکرد سریع، برای اکثر مراجعات به حافظه توسط پردازنده‌ها، نقشی حیاتی دارند. به این ترتیب یکی از مشکلات کلیدی چندپردازنده‌های حافظه تسهیم­شده،  فراهم کردن چشم‌اندازی از حافظه است که با سلسله‌مراتب‌های مختلف کش، سازگاری داشته باشد. مشکل Cache Coherence یک نکته طراحی حساس به عملکرد و صحت، جهت پشتیبانی (کمک به) مدل حافظه تسهیم­شده است. Cache Coherence نه­تنها ارتباطات موجود در حافظه تسهیم­شده را اداره می‌کند، بلکه معمولاً تعیین می‌کند که سیستم حافظه چگونه داده‌ها را میان پردازنده‌ها، کش‌ها و حافظه انتقال دهد. با فرض این­که مدل برنامه‌نویسی حافظه تسهیم­شده همچنان نقش برجسته خود را حفظ کند، بارهای کاری[20] آینده به عملکرد سیستم Cache Coherence بستگی داشته و ادامه نوآوری در این قلمرو بر پیشرفت در طراحی رایانه موثر خواهد بود.

جامعه تحقیقاتی توجه بسیاری به Cache Coherence نموده است، در حالی­که در تحقیقات پیشین به ماشین‌های چندپردازنده (MP[21]ها) تشکیل­شده از چند پردازنده تک­هسته‌ای پرداخته می‌شد. شاید مهم­ترین تفاوت در طراحی CMPها، در مقایسه با MPهای پیشین، فرصت به­وجود آمده برای اتخاذ رویکردی کلی به طراحی است. ماشین‌های پیشین معمولاً از تک­پردازنده‌های ساخته شده با استاندارد باز[22] استفاده می­کردند که در آن­ها تمرکز طراحی بر عملکرد تک­هسته‌‌ای بوده است. در حال حاضر سیستم حافظه Cache Coherence یک مسئله طراحی درجه اول در سطح تراشه محسوب می‌شود.

1-4 اهداف پژوهش

اهداف پژوهش را می­توان در دو قسمت اهداف اصلی و اهداف فرعی طبقه­بندی کرد. اهداف اصلی عبارتنداز:

  • ارائه روشی مبتنی بر پروتکل ring برای مکانیزم Cache Coherence.
  • نشان دادن کارایی پروتکل ring برای این منظور به صورت تئوری.
  • نشان دادن کارایی این پروتکل در عمل و محیط آزمایش.

و اهداف فرعی به­صورت زیر هستند:

  • تنظیم و تطبیق پروتکل ring به­منظور چگونگی ارسال توکن­ها میان کش­ها.
  • تنظیم ترتیب ارسال توکن­ها به نحوی که در نهایت یکپارچگی و انسجام حافظه حاصل شود.
  • ارائه مدل ریاضی برای پروتکل ring و نشان دادن کارایی آن در انسجام حافظه
  • انجام آزمایش­های مختلف برای نشان دادن کارایی روش ارائه شده در عمل.

1-5 سوالات پژوهش

باتوجه به این­که روش ارائه شده، یک روش ترکیبی و جدید برای حل مساله Cache Coherence است، سوالات مختلفی برای مساله تحقیق مطرح می­شود که در ادامه به بخشی از آن اشاره می­شود:

  • آیا پروتکل ring می­تواند کارایی لازم برای حل مساله Cache Coherence در پردازنده­های چندهسته­ای را ایفا کند؟
  • آیا نحوه ارسال توکن­ها در این پروتکل، قابلیت ارضا تمام شروط مساله Cache Coherence را خواهد داشت؟
  • آیا می­توان این پروتکل را به صورت یک مدل ریاضی برای این مساله حل کرد یا فقط می­بایست به روش اکتشافی[23] بسنده کرد؟
  • آیا آزمایش­هایی که در محیط عملیاتی و کاربردی انجام می­شود، کارایی این روش را تایید می­کنند؟

تمام این سوالات، در فصول مختلف پایان­نامه به تفکیک و به­تفصیل پاسخ داده خواهند شد.

1-6 نوآوری تحقیق

امروزه  استفاده از پردازنده های چندهسته ای بسیار فراگیر شده است. یکی از مشکلاتی که درزمینه پردازنده­های چندهسته­ای حافظه اشتراکی وجود دارد، مسئله یکپارچگی سیستم حافظه (به­خصوص کش) است. در این پایان­نامه هدف بهبود کارایی یکی از الگوریتم های یکپارچگی کش به نامring order است.

1-7 روش اجرا

برای حل مساله فوق، از مدل­سازی ریاضیاتی و ارائه راه­حل در قالب یک الگوریتم اثبات شده استفاده خواهد شد. برای شبیه­سازی نیز از نرم­افزار Cacti در محیط سیستم­عامل ابونتو[24] بهره خواهیم گرفت و در انتها نیز برای نگارش متن پیش­رو از نرم­افزار Microsoft Word 2013 استفاده خواهیم کرد.

1-8 نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق

نتایج و دست­آوردهای تحقیق که از این پایان­نامه مستخرج می­شود، می­تواند برای تیم­های تحقیقاتی و پژوهشگران شرکت­های بزرگ سازنده پردازنده­های چندهسته­ای مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر نتایج حاصله می­تواند به­عنوان آغازی برای پژوهش­گران دانشگاهی قرار گیرد.

پیشنهادها و کارهای آتی که در ادامه این تحقیق قابل انجام خواهد بود را در فصل انتهایی به تفکیک و تفصیل ارائه خواهیم کرد.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

[1] Instruction Level Parallelism

[2] Pipelining

[3] Cellular Multi Processing

[4] Thread Level Parallelism

[5] General-Purpose multi core processors

[6] Resource

[7] Conventional Multiprocessor Machines

[8] Arithmetic Logic Unit (ALU)

[9] Cache

[10] Cache Coherence

[11] Widespread Thread-level Parallelism

[12] Interconnect

[13] Scalability

[14] Topologies

[15] Bugs

[16] Workload

[17] Latency Trends

[18] Wire delay

[19] Shared Memory

[20] Workload

[21] Multi Processors

[22] Commodity

[23] Heuristic

[24] Ubuntu

 

اگر در انجام پایان نامه در حوزه معماری کامپیوتر نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه ارشد

یکی از مهمترین وظایف دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام پایان نامه می باشد. کمبود اساتید متبحر در زمینه های مختلف علمی تحقیقاتی در برخی دانشگاه های داخلی و خارجی موجب سردرگمی دانشجویان عزیز گردیده است، موسسه ادیب 24 مفتخر است که در پاسخ به این نیاز طی ده سال فعالیت به تعداد بیشماری از دانشجویان ارشد و دکتری خدمات مشاوره تخصصی ارایه داده است.

ه طور کلی انجام پایان نامه کاری زمان بر است که دانش و تجربه زیادی نیازمند است. موسسه ادیب 24 با چندین سال تجربه در عرصه مشاوره و با در اختیار داشتن متخصصین و اساتیدی با تجربه آماده مشاوره و آموزش پایان نامه در کلیه رشته های دانشگاهی می باشد.

علاوه بر این موسسه ادیب 24، در زمینه شبیه سازی مقالات، پایان نامه ها و انجام پروژه های برنامه نویسی نیز به دانشجویان کشور عزیزمان خدمات لازم را ارائه می کند. این خدمات شامل تحلیل آماری، پیاده سازی با انواع نرم افزارهای مهندسی، برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی و تهیه پرسش نامه می شود.

به طور کلی سر فصل های خدمات موسسه ادیب 24 عبارتند از:

مشاوره پروپوزال در تمامی رشته ها

مشاوره پایان نامه در تمامی رشته ها

استخراج مقاله از پایان نامه در تمامی رشته ها

شبیه سازی انواع مقالات مهندسی

تحلیل آماری پایان نامه های آماری

تهیه پرسش نامه در رشته های مختلف دانشگاهی

تهیه پرسش نامه آنلاین در بستر اینترنت

مشاوره رایگان در انتخاب موضوع پایان نامه های مهندسی و سایر رشته ها

انجام پروژه های برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی از قبیل پایتون، متلب و آموزش کامل پروژه انجام شده در قالب فیلم آموزشی

انجام پروژه های شبیه سازی شبکه یا پایان نامه های مرتبط با شبکه با نرم افزارهای NS2 و NS3

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و استخراج مقاله

موسسه ادیب 24 در زمینه نگارش مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس به یکی از صورت های زیر به شما عزیزان خدمات ارائه می دهد:

تعریف موضوع از سوی ما، ارائه لیست موضوعات به شما و انتخاب یکی از آن ها توسط شما، مشاوره به شما جهت تدوین مقاله، نگارش مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر مرتبط، اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

مشاوره جهت استخراج مقاله، نگارش مقاله از پایان نامه انجام شده شما و به روز رسانی و تقویت آن در حد پذیرش و چاپ در ژورنال های معتبر مورد نظر شما.

انجام کار میدانی و پژوهش آزمایشگاهی توسط شما و مشاوره جهت تدوین مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر توسط ما جهت اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

ارائه مقاله فارسی از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله جهت ترجمه، مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

ارائه مقاله تدوین شده و ترجمه شده از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله و مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

مقالات ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس

موسسه ادیب 24 مفتخر است تا تنها گروهی باشد که خدمات مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI با ضریب تاثیر (Impact Factor) بالای یک و در نشریات معتبر رایگان را در اختیار شما قرار دهد.

ما به شما ژورنال های مورد تائید وزارت علوم، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی می کنیم.

امکان جستجوی مرتبه علمی و سایر مشخصات ژورنال ها در سایت تامسون برای شما وجود دارد.

ژورنال مقصد برای پذیرش و چاپ مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس، پس از نهایی شدن با متقاضیان هماهنگ می شود.

تا حد امکان مقالات به ژورنال های تخصصی موضوع مربوطه و دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) ارسال می گردند.

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و شبیه سازی آن

موسسه ادیب 24 با داشتن اساتیدی مجرب در حوزه کلیه تحلیل های آماری پرسشنامه ای، و انواع آزمون‌های آماری در تکمیل فصل چهار پایان نامه، به دانشجویان در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات مشاوره و آموزش حرفه ای ارائه می دهد. هدف موسسه ادیب این است که دانشجویان کشور عزیزمان را در نگارش با کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد یاری دهد.

خدمات ما شامل مشاوره و آموزش تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزارهای زیر می باشد:

نرم افزار SPSS

با استفاده از این نرم افزار می توانیم آمار توصیفی و آمار استنباطی در پایان نامه ها را محاسبه کنیم. برای سنجش جمعیت شناختی، از آمار توصیفی در SPSS استفاده می شود. همچنین برای سنجش روابط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون یا اسپیرمن (بر اساس نوع توزیع آماری داده ها) استفاده می گردد، و در نهایت برای سنجش تاثیرات از آزمون رگرسیون خطی یا چندگانه استفاده می شود.

نرم افزار Vensim

از این نرم افزار برای سنجش طول زمان استفاده می گردد. به طور مثال وقتی می خواهیم برای مدت ۱۰ ساله تخمین بزنیم که روند فروش در ۱۰ سال آینده چقدر خواهد بود؟ با استفاده از این نرم افزار می توانیم به رشد یا نزول فروش در پایان نامه های مربوط به این حوزه پی ببریم.

نرم افزار LINGO

روش تحلیل پوششی داده ها DEA توسط این نرم افزار قابل مدلسازی و انجام است. در این روش ما با چند واحد تصمیم گیرنده (DMU) مواجه هستیم که هر یک با مصرف برخی ورودی ها، خروجی هایی را تولید می کند. در نهایت هدف اصلی این روش محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده و ارائه راهکار برای افزایش کارایی واحدهای ناکاراست.

نرم افزار Lisrel

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است و برای داده های نرمال استفاده می شود. مدل‌های مرسوم در مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) درواقع متشکل از دو بخش هستند. مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید و مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف) روابط چندگانه  را می تواند برآورد کند ب) قابلیت سنجش متغیرهای مشاهده نشده  ج) خطای اندازه‌گیری را می تواند محاسبه کند د) قابلیت بررسی تأثیر هم خطی ه) آزمون روابط جعلی و غیرواقعی.

نرم افزار Smart PLS

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است. و برای داده های غیرنرمال استفاده می گردد.  تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا فقط از طریق این نرم افزار میسر است. لذا امکان انجام تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا از طریق نرم افزار هایی مثل Amos و Lisrel مقدور نیست و فقط از طریق نرم افزار Smart PLS امکان پذیر می باشد.

نرم افزار Amos

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است برای داده های نرمال استفاده می شود. مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اموس در محیطی با قابلیت گرافیکی بالاتر و برای نمونه هایی با حجم بزرگ صورت می پذیرد. مدل‌های مرسوم در مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در واقع متشکل از دو بخش هستند:

مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید.

مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نرم افزار MATLAB

نرم افزار متلب را می توان به مانند یک ماشین حساب بسیار پیشرفته دانست. این نرم افزار دارای مجموعه ی عظیمی از توابع آماده است که شما را در فرآیند محاسبات یاری می کند. امکان طراحی رابط کاربری و دریافت خروجی ها در قالب نمودارها و جداول مختلف یکی دیگر از قابلیت های مهم این نرم افزار می باشد. این نرم افزار دارای کاربردهای زیادی است که از مهم ترین آن­ها می توان به بهینه سازی سبد سهام و پیش بینی قیمت سهام اشاره کرد.

نرم افزار  GIS

در دهه اخیر به سبب گسترش فناوری های رایانه ای، سیستم اطلاعات جغرافیایی امکان نگهداری به روز داده‌های زمین مرجع و نیز امکان ترکیب مجموعه داده‌های مختلف را به طور موثر فراهم ساخته است. امروزه (GIS) برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت خدمات شهری، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ‏ریزی های توسعه ای به کار گرفته می‏ شود. فناوری (GIS) با جمع آوری و تلفیق اطلاعات، بوسیله تصویر سازی و استفاده ازآنالیزهای جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه فراهم می سازد. گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG) کلیه پروژه های دانشجویی و راهنمایی در مورد پایان نامه های دانشجویی در زمینه های سیستم اطلاعات جغرافیایی، وب GIS، موبایل GIS و … را انجام می دهد.

مشاوره و انجام  پروژه های GIS  در تمام زمینه ها از جمله:

  • طراحی و ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) سازمانی
  • توسعه نرم افزاری Desktop و Mobile و سامانه تحت وب (WebGIS)
  • طراحی و پیاده سازی بانک های اطلاعات مکانی
  • اجرا و پیاده سازی تحلیل های مکانی مربوط به پروژه های منابع طبیعی و برنامه ریزی شهری مانند مکانیابی، مسیریابی
  • انجام کلیه پروژه‌های مکان یابی و درون یابی و تهیه نقشه های مرتبط
  • تهیه نقشه ها در زمینه های مختلف از جمله: محیط زیست، جغرافیا (شهری و روستایی)، باستان شناسی و …
  • اجرای مدل در GISدر AHP, ANP, VIKOR, TOPSIS, ELECTER, SAW
  • تبدیل نقشه های CAD به لایه های GIS  دارای مختصات
  • و…

نرم افزار Excel و SuperDecision:

تکنینک های مختلف تصمیم گیری با معیارها و گزینه های چندگانه (MCDM & MADM) توسط این نرم افزارها قابل انجام است که از جمله این تکنیک ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

روش فرآیند تحلیل شبکه (ANP)

روش تاپسیس (TOPSIS) که مبتنی بر محاسبه فاصله ریاضی گزینه ها از نقاط مطلوب مثبت و منفی می باشد.

روش دیماتل (DEMATEL): در این روش تأثیر و تأثر شاخص ها بر همدیگر محاسبه شده و درنهایت شاخص های پژوهش در دو گروه علی و معلول دسته بندی می شوند.

نکته: تمامی روش های تصمیم گیری چند معیاره فوق در محیط های قطعی و فازی قابل انجام می باشند. معمولاً در مورد موضوعاتی که قطعیت آنها به مراتب کمتر است از فواصل و اعداد فازی جهت محاسبات استفاده می شود.

نرم افزار STATA

تخصص اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است اما در رشته های مالی و حسابداری نیز قابلیت استفاده دارد. مدلهای مختلف رگرسیون و تخمین مدل های اقتصادسنجی سری زمانی، پانل و مقطعی از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار Eviews

تخصص و کاربرد اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است ولی به طور گسترده ای در رشته های حسابداری و مالی نیز وارد شده است. تحلیل های آماری پانل دیتا، انواع مدل رگرسیون، سری زمانی، آزمون های هاسمن چاو، تحلیل سری زمانی های اقتصادی و … از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار R

نرم­ افزار آماری است که در رشته­ های مختلفی کاربرد دارد و قابل استفاده در رشته­ های مالی، اقتصاد و حسابداری است. از جمله کاربردهای این نرم افزار بهینه سازی سرمایه­ گذاری و تخمین مدل های اقتصاد سنجی است.

نرم افزار MINITAP

از جمله کاربردهای این نرم افزار آزمون های آماری نرمال سازی متغیرها، رگرسیون، انواع نمودارهای آماری می باشد.

نرم افزار Microfit

نرم افزار EQS

نرم افزار COMFAR

نرم افزار OXMETRICS

نرم افزار GAMS

نرم افزار SAS

نرم افزار STATISTICA

نرم افزار Splus

نرم افزار Microfit

نرم افزار Mapple

نرم افزار Axume

نرم افزار PHStat

نرم افزار SigmaPlot

نرم افزار DE

نرم افزار PQ Method

نرم افزار GeoDa

نرم افزار FX Equation 4.004.5

نرم افزار Nonlinear Regression Analysis CurveFitter 4.5.3

نرم افزار ProKalc 7.9f

نرم افزار GA Solver

نرم افزار Fuzzy Topsis Solver

نرم افزار Gretl

نرم افزار RATS

نرم افزار CATS

نرم افزار Algebra Equation Solver

نرم افزار WINQSB

نرم افزار SHAZAM 14

نرم افزار Algebrator 4.2 Build

نرم افزار Aptech GAUSS 10.0.0.1276

نرم افزار Basic Math Solved! 2008

نرم افزار Golden Software Grapher 9.1.536

نرم افزار MathMagic Personal Edition 3.64.41

و …

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی آموزش انجام پایان نامه

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و انجام رساله دکتری یکی از مهم ترین مراحل تحصیلات تکمیلی است. مسلما انجام باکیفیت پایان نامه ارشد یا دکتری به طور مستقیم می تواند آینده تحصیلی و شغلی دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد. در آزمون دکتری، مصاحبه تخصصی و حتی مصاحبه های شغلی معمولا به موضوع پایان نامه و نحوه انجام آن و روش تحلیل آماری یا شبیه سازی توجه ویژه ای می شود. کاربردی ترین دوره روش تحقیق و پایان نامه نویسی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری همراه با پشتیبانی خودتان را توانمند کنید. مقاله و پایان نامه خود را به بالاترین کیفیت انجام دهید.

این دوره برای دانشجویان رشته های حسابداری، مدیریت، مکانیک، عمران، جغرافیا ، روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت ، پزشکی و فنی و… توصیه می گردد.

در موسسه ادیب 24 چه چیز هایی خواهید آموخت ؟

  • آموزش نحوه نگارش پروپوزال‌ به صورت کاملاً حرفه ای و کاربردی
  • آشنایی با انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز در نگارش پروپوزال و طرح تحقیقاتی
  • آشنایی با انواع روش‌های پژوهشی و روش های گردآوری داده
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • محاسبات و تحلیلی های آماری
  • ارائه تکنیک های لازم برای ارائه موفق در جلسه دفاع
  • پایان نامه، معرفی و پروپوزال
  • پیدا کردن موضوع پایان نامه، روش نوشتن پروپوزال
  • ساختار پایان نامه نکات لازم برای نوشتن فصل اول
  • نکات لازم برای نوشتن فصل دوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل سوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل چهارم و پنجم
  • اصول و نکات دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه
  • ارائه مدل نظری تحقیق
  • نمونه‌های موردی داخلی و خارجیانواع روش‌های گردآوری داده‌هاجامعه آماری، نمونه و نمونه‌گیری
  • محاسبات آماری و تحلیل داده‌ها
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • جداول مربوطه به طرح پژوهشی مانند هزینه و زمان بندی

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

اگر برای هریک از موارد فوق نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین الان با ما تماس بگیرید.


همراهان گرامی موسسه ادیب 24، می توانید تمامی سفارشات ترجمه خود را به سامانه آنلاین مترجم فوری، فوری ترین و سریعترین سامانه ترجمه کشور ارسال نمائید.


سامانه ترجمه مترجم فوری

مترجم فوری

ترجمه تخصصی

ترجمه فوری

ترجمه مقاله


انجام پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

انجام پایان نامه دکتری

انجام رساله دکتری

انجام پایان نامه در مشهد

انجام پایان نامه در کرمان

انجام پایان نامه در شیراز

انجام پایان نامه در تبریز

انجام پایان نامه در اصفهان


ترجمه فوری

ترجمه سریع

ترجمه ارزان

ترجمه خیلی فوری

مترجم فوری

مترجم ارزان

ترجمه مقاله

ترجمه کتاب

ترجمه تخصصی

آموزش انجام پایان نامه رایانش ابری

آموزش انجام پایان نامه رایانش ابری

در این مقاله سعی داریم تا نمونه ای از انجام پایان نامه در حوزه رایانش ابری را خدمت شما عزیزان معرفی نمائیم. یکی از موضوعاتی که در رایانش ابری مورد توجه پژوهشگران این حوزه قرار دارد و برای انجام پایان نامه نیز بسیار مناسب است توازن بار به صورت پویا و ایستا در رایانش ابری می باشد. مقاله پیش رو فصل اول یک پایان نامه در این حوزه می باشد. این مقاله می تواند چراغ راهی برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه رایانش ابری و توازن بار پویا باشد.

 

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1-1مقدمه

رایانش ابری[1] تکنولوژی نسبتاً جدیدی است که در سال‌های اخیر نظر خیلی از محققان را به خود جلب نموده است. هدف آن ارائه روش‌هایی برای افزایش ظرفیت‌های پردازشی به‌صورت پویا  می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های رایانش ابری مجازی‌سازی[2] است و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مجازی‌سازی مهاجرت ماشین‌های مجازی[3] است، که از اهداف آن می‌توان به توازن بار[4]، افزایش کیفیت سرویس، کاهش مصرف  انرژی و نگهداری سرورها اشاره نمود.

در ادامه با تعریف رایانش ابری و مجازی‌سازی و همچنین مهاجرت ماشین‌های مجازی زمینه مناسب را برای درک بهتر این مقاله فراهم می‌نماییم.

1-1-1 مراکز داده ابر

مراکز داده ابر(CDC) یک استخر از رایانش و اجزا ناهمگن ذخیره‌سازی است که با استفاده از لینک‌های ارتباطی بسیار سریع به برنامه­های میزبان­های متعدد و برای ذخیره داده‌ها متصل می­شوند[1]. یک اپراتور ابراز روش "پرداخت و استفاده" برای ارائه خدمات به مشتری استفاده می‌کند[2]. مرکز داده ابر طیف وسیعی از انواع خدمات از طریق لینک وب ارائه می‌دهد [3]. با این‌ حال هزینه رایانش ابری و عملکرد نرم‌افزار به دلیل تکه‌تکه شدن داخلی منابع (استفاده از سرورهای کم) و محدودیت پهنای باند اعمال ‌شده توسط طراحی معماری مراکز داده ابر، به ‌شدت آسیب ‌دیده است [1].

معماری شبکه یک عنصر حیاتی در طراحی شبکه مرکز داده ابر است و به‌طور قابل‌ توجهی بر روی عملکرد مرکز داده ابر اثرگذار است[4]. طرح معماری مرکز داده در شبکه مدرن مبتنی بر ساختار سه لایه سلسله مراتبی است. در معماری سه لایه‌ای، لایه هسته CDC متصل به ستون فقرات اینترنت است، لایه تجمیع کننده که ویژگی‌های همه فن‌آوری‌ها ازجمله دیوار آتش و تعویض محتوا را پیاده‌سازی می‌کند و لایه دسترسی که اتصال را تضمین می‌کند. شکل زیر نشان‌ دهنده این ساختار سلسله مراتبی است.

با توجه به طراحی شبکه پروتکل مسیریابی، معماری CDC در طبقه‌بندی به‌صورت، راه­یاب مرکزی، سرور مرکزی و مدل ترکیبی است [5]. شکل 2 مجموعه‌ای از خدمات برجسته ارائه ‌شده به مشتریان توسط CDC را نشان می‌دهد.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-1 طراحی اولیه لایه‌ای زیرساخت شبکه مرکز داده [4]

ویژگی‌های مهم مراکز داده مبتنی برابر[6] :

  • ساخت منابع با توجه به تقاضا در دسترس است. عملیات تعمیر و نگهداری از مراکز داده با ارائه‌دهندگان ابر مخفی هستند. بنابراین مدل ابر، کاربران را قادر می‌سازد که یک محیط رایانش بدون سرمایه‌گذاری زیاد برای زیرساخت داشته باشند.
  • تأمین منابع انعطاف‌پذیر است. این توانایی وجود دارد که هرآنچه نیاز است به‌صورت پویا در مقیاس با کوچک شدن منابع فراهم می‌شود.
  • ریزدانه اندازه‌گیری. امکان "پرداخت برای استفاده" را به مدل می‌دهد، کاربران تنها برای خدمات مورد استفاده پرداخت می‌کنند و نیاز نیست تعهدات بلند مدت داشته باشند.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1-1-2 رایانش ابری

با پیشرفت فناوری ‌و اطلاعات نیاز به انجام کارهای رایانشی مشاهده می‌شود. از طرف دیگر افراد بدون داشتن سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای قوی باید بتوانند رایانش سنگین خود را انجام دهند. رایانش ابری روش نوینی برای ارائه سرویس‌های فن‌آوری و اطلاعات مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، داده‌ها و دیگر منابع پردازشی، با هدف ارائه قابل ‌اعتماد، محیط‌های محاسباتی پویای سفارشی و کیفیت سرویس تضمین‌شده برای کاربران نهایی بر پایه­ی شبکه‌های بزرگ همچون اینترنت است[7, 8]. دلیل استفاده از واژه ابر آن است که پردازش‌های ابری از دید کاربر جزئیات فنی‌اش را مخفی نگه می‌دارد و لایه­ی انتزاعی­ای مابین کاربر و جزئیات فنی موجود است.

معماری یک محیط رایانش ابری را ی توان به 4 لایه تقسیم نمود: لایه سخت‌افزاری، لایه زیرساخت، لایه زیرساخت و لایه کاربردی، همان‌طور که در شکل 1 نشان داده ‌شده است [4]. هر لایه را جداگانه توضیح خواهیم کرد:

  • لایه سخت‌افزار : این لایه مسئول مدیریت منابع فیزیکی از ابر، ازجمله سرور فیزیکی، روتر، سوئیچ[5]، دستگاه‌های خنک‌کننده و غیره است. در عمل لایه‌های سخت‌افزاری به‌طور معمول در مراکز داده اجرا می‌شوند. یک مرکز داده معمول شامل هزاران سرور است که در قفسه‌ها سازمان ‌یافته‌اند. مسائل معمولی در لایه سخت‌افزار شامل پیکربندی سخت‌افزار، تحمل خطا و غیره وجود دارد.
  • لایه زیرساخت: این لایه با عنوان لایه مجازی نیز شناخته می‌شود. لایه زیرساخت یک استخر ذخیره‌سازی با استفاده از فن‌آوری‌های مجازی مثل Xen، VMware و غیره ایجاد می‌کند. لایه زیرساخت جز ضروری در رایانش ابری است چراکه بسیاری از ویژگی‌های کلیدی مانند منابع پویا تنها از طریق فن‌آوری‌های مجازی ساخته می‌شود.
  • لایه زیرساخت : در بالای لایه زیرساخت است . لایه زیرساخت شامل سیستم‌عامل و چارچوب برنامه‌ها است. هدف از لایه زیرساخت ارائه پشتیبانی API برای اجرای ذخیره‌سازی، پایگاه داده و استفاده از برنامه‌های کاربردی است.
  • لایه کاربرد : در بالاترین لایه قرار دارد. این لایه شامل برنامه‌های کاربردی واقعی ابر است.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-2 معماری رایانش ابری [4]

 رایانش ابری مدلی برای دسترسی آسان ‌بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه‌ای منابع رایانشی مانند فضای ذخیره‌سازی، سرورها، برنامه‌های کاربردی و غیره با کمترین نیاز مدیریتی است. معمولاً مشتریان رایانش ابری خود صاحب زیرساخت‌های ابری نیستند بلکه آن را به اجاره گرفته‌اند و از منابع و سرویس‌های آن استفاده می‌کنند. مشتریان منابع را در قالب سرویس مصرف می‌کنند و تنها بهای منابعی که به کار می‌برند را می‌پردازند.

مدل‌های متفاوتی برای ارائه سرویس‌ها موجود است که در زیر اشاره‌ای به آن شده است شکل 2 نشان‌دهنده مفاهیم زیر است:

  • نرم‌افزار ابری به‌عنوان سرویس [6](SaaS): چیزی که برای مشتری فراهم ‌شده است برنامه کاربردی فراهم‌کننده است که بر روی زیرساخت ابری، در حال اجراست و توسط دستگاه‌های مشتری مختلف  از طریق یک رابط برای مشتری[7] ضعیف همچون مرورگر وب (مثل: ایمیل وب [8]) در دسترس است. مشتری زیرساخت ابری، شبکه، سرورها، دستگاه‌های عامل، فضای ذخیره‌سازی زیرین یا حتی نرم‌افزار کاربردی را مدیریت یا کنترل نمی‌کند، البته به‌ جز تنظیمات محدود پیکربندی‌های  برنامه در سطح کاربر.[8]
  • بستر ابری به‌عنوان سرویس [9](PaaS):مشتری امکان دارد که برنامه کاربردی ساخته‌شده توسط خود را  بر روی  زیرساخت ابری قرار دهد. این برنامه  با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارهایی که توسط فراهم‌کننده پشتیبانی می‌شوند (مثل: جاوا[10]، پایتون[11]، دات‌نت[12]) ساخته‌شده است. مشتری زیرساخت ابری، شبکه، سرورها یا  فضای ذخیره‌سازی زیرین را مدیریت یا کنترل نمی‌کند اما بر روی برنامه کاربردی قرار داده ‌شده و احتمالاً پیکربندی محیط میزبانی برنامه کنترل دار. [9].
  • زیرساخت ابری به‌عنوان سرویس [13](IaaS):امکانی که برای مشتری فراهم آوری شده توان پردازشی، فضای ذخیره‌سازی، شبکه‌ها و دیگر منابع پایه‌ای رایانشی است به ‌گونه‌ای که مشتری می‌تواند نرم‌افزار دلخواه خود که می‌تواند شامل دستگاه‌های عامل و برنامه‌های کاربردی باشد را قرار داده و اجرا کند. مشتری زیرساخت ابری زیرین را مدیریت یا کنترل نمی‌کند ولی بر روی دستگاه‌های عامل، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های قرار داده‌ شده و احتمالاً گزینش اجزا شبکه‌بندی (مثل: دیواره‌های آتش، همسنگ (متعادل) کننده بار) کنترل دارد. [10]

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-3 مدل سرویس ابر [7]

1-1-3 انواع روش‌های توسعه رایانش ابری

عمومی[14]: در این نوع، قابلیت اطمینان، دسترس‌پذیری و امنیت محدود می‌شود نظیر اینترنت. در واقع قراردادی وجود دارد که بیان‌کننده این امر است که تمامی موارد ( نظیر پاک شدن داده و Hacking و ... ) بر عهده خود فرد است و بسیاری از سرویس‌های این نوع، رایگان یا دارای هزینه بسیار کمی هستند که می‌توان به‌عنوان نمونه سرویس‌های شرکت‌های  آی بی ام[15]، گوگل[16] و آمازون را نام برد[11, 12].

خصوصی[17]: در عمل یک سازمان یک ابر خصوصی برای خود ایجاد می‌نماید و مدیریت آن به‌طور کامل بر عهده خود سازمان است و زمانی دارای معنا است که سازمان دارای فناوری، قابل‌ اندازه‌گیری است که به‌عنوان نمونه می‌توان سرویس‌دهنده‌ای مانند سیسکو[18] را نام برد[8, 12].

ترکیبی[19]: در سازمانی که ابر خصوصی وجود دارد می‌تواند بسته به نیاز از منابع عمومی هم استفاده نماید، در واقع ترکیبی از دو مورد فوق؛ که به‌طور عمده مشتریان این نوع، سازمان‌ها هستند. این مورد زمانی پیش می‌آید که Cloud Burst پیش می‌آید یعنی منابع به­حدی محدودشده و امکان توسعه وجود ندارد و با یک ایجاد اتصال بین ابر خصوصی سازمان و ابر عمومی از منابع عمومی استفاده می‌شود و برنامه‌های کاربردی که حساسیت بیشتری دارند روی ابر خصوصی قرار می‌گیرند و مابقی روی ابر عمومی قرار داده می‌شود که منجر به تعدیل هزینه می‌گردد[12-14].

مزایای اصلی رایانش ابری در زیر لیست شده است :

  • چابکی[20]
  • هزینه
  • نابستگی به دستگاه و مکان
  • چند مستأجری[21]
  • قابلیت اطمینان [22]
  • سنجش پذیری
  • امنیت
  • نگهداری

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1-1-4 تاریخچه رایانش ابری

پیدایش رایانش ابری به دهه 1960 زمانی که جان مک کارتی[23] اظهار داشت " رایانش ممکن است روزی به‌عنوان یکی از صنایع همگانی سازمان‌دهی شود " برمی‌گردد. پارک سرسرا داگلاس[24] در کتابی با عنوان «مشکل صنعت همگانی رایانه» در سال 1966 تمام ویژگی‌های امروز رایانش ابری به همراه مقایسه با صنعت برق و شکل‌های مصرف عمومی و خصوصی و دولتی و انجمنی را آورده است. واژه ابر برگرفته از صنعت تلفن است به‌طوری ‌که شرکت‌های ارتباطات راه دور که تا دهه 1990 تنها خطوط نقطه ‌به ‌نقطه اختصاصی را ارائه می‌کردند شروع به ارائه شبکه‌های خصوصی مجازی با کیفیتی مشابه و با قیمت‌های کمتر نمودند. نماد ابر برای نشان دادن نقطه مرزی بین حیطه مسئولیت کاربر و عرضه‌کننده به کار گرفته می‌شود.

سایت آمازون با مدرن سازی مرکز داده نقش مهمی در گسترش رایانش ابری ایفا نموده است . آمازون از سال 2006 امکان دسترسی به سامانه خود از طریق وب‌سرویس‌های آمازون را بر پایه رایانش همگانی ارائه کرد. در سال 2007 گوگل و آی بی ام به همراه چند دانشگاه پروژه‌های تحقیقاتی در مقیاس بزرگ را در زمینه رایانش ابری را آغاز نمودند. در اواسط سال 2008 شرکت گارتنر[25] متوجه وجود موقعیتی در رایانش ابری شد که برای « شکل‌دهی ارتباط بین مصرف‌کنندگان خدمات فن‌آوری اطلاعات، بین آن‌هایی که سرویس مصرف می‌کنند و آن‌هایی که سرویس می‌فروشند » به وجود می‌آید.

1-1-5 مجازی‌سازی

مجازی‌سازی به انتزاع سازی منابع پردازشی می‌پردازد. مجازی‌سازی سطح نوینی از انعطاف‌پذیری در استفاده از منابع فیزیکی را فراهم آورده و امکان یکپارچه‌سازی منابع فیزیکی که مستقل از یکدیگر هستند را در قالب منابع مجازی را فراهم می‌آورد. هدف اصلی مجازی‌سازی بهینه‌سازی استفاده از منابع است [15]. مجازی‌سازی در سطوح مختلفی صورت می‌گیرد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها که در رایانش ابری مورد استفاده قرار می‌گیرد: مجازی‌سازی سرور، مجازی‌سازی میز کار[26]، مجازی‌سازی نرم‌افزار، مجازی‌سازی ذخیره‌سازی، مجازی‌سازی شبکه است. اما نکته حائز اهمیت این است که مجازی‌سازی به‌ تنهایی، مشکلاتی را در بردارد که در صورت خرابی یک سرور تمامی سرویس‌های مجازی‌سازی شده رویان از مدار خارج خواهند شد. برای حل این مشکل می‌توان از تکنولوژی‌هایی مانند خوشه­بندی که شامل گروهی از میزبان­ها(ESX) می‌باشد استفاده نمود. با استفاده از قابلیت خوشه­بندی ما قادر خواهیم بود تمامی منابع، میزبان­های خود(ESX) را مدیریت نماییم و از مواردی مانند دسترس‌پذیری بالا و توازن بار بهره ‌جوییم.

گاهی به‌اشتباه مجازی‌سازی و رایانش ابری را یکی می‌پندارند درحالی ‌که مجازی‌سازی معمولاً به‌عنوان فن‌آوری پایه‌ای رایانش ابری است. تفاوت اساسی این دو این است که هدف ابر خودکارسازی در اختیار گرفتن منابع است و هدف مجازی‌سازی بهینه‌سازی استفاده از منابع است.

با استفاده از مجازی‌سازی می‌توان در یک ‌زمان بروی یک سرور چندین سیستم‌عامل را راه‌اندازی نمود که هر یک از سیستم‌عامل‌ها به‌طور مستقل برنامه‌های کاربردی خود را اجرا می‌کنند. یک ماشین مجازی همانند یک ماشین فیزیکی دارای منابع سخت‌افزاری مانند پردازنده و حافظه است که در هنگام ایجاد ماشین مجازی به آن اختصاص می‌یابد [16]. شکل 1-4 مجازی‌سازی را به تصویر کشیده است.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-4 مجازی‌سازی[17]

در رایانش، مجازی‌سازی به معنای ایجاد یک نسخه مجازی از یک دستگاه و یا منابع، مانند سرور، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، شبکه و یا حتی سیستم‌عامل که در چارچوب منابع بروی یک یا چند محیط تقسیم می‌شوند. حتی چیزی ساده‌تر مانند پارتیشن بندی حافظه سخت[27] در نظر بگیرید می‌توان آن را مجازی‌سازی کنید، زیرا یک درایو[28] و پارتیشن از آن برای ایجاد دو هارد درایو جداگانه استفاده می‌شود. مجازی‌سازی مدتی است به یک شعار تبدیل‌شده است و درنتیجه این اصطلاح در حال حاضر با تعدادی از فن‌آوری رایانش ازجمله موارد زیر همراه است :

  • مجازی‌سازی ذخیره‌سازی[29] : ادغام دستگاه‌های ذخیره‌سازی شبکه‌های متعدد درصورتی‌ که یک واحد ذخیره‌سازی به ­نظر می­رسد. مجازی‌سازی ذخیره‌سازی معمولاً از طریق برنامه‌های کاربردی اجرا می‌شود و اغلب در SAN(منطقه شبکه ذخیره‌سازی)[30]، یک زیر شبکه با سرعت بالا از دستگاه‌های ذخیره‌سازی مشترک استفاده می‌شود و باعث می‌شود وظایفی مانند آرشیو، برگشت به عقب و بازیابی آسان‌تر و سریع‌تر شود.
  • مجازی‌سازی سرور [31]: پارتیشن بندی یک سرور فیزیکی به سرورهای مجازی کوچک‌تر است که برای کمک به حداکثر رساندن منابع سرور به کار می‌رود. در مجازی‌سازی سرور از منابع سرور خود پنهان هستند و یا با نقابی از کاربران و نرم‌افزار استفاده ‌شده به تقسیم سرور فیزیکی به محیط‌های متعدد مجازی به نام سرورهای مجازی و یا خصوصی می‌پردازد.
  • استفاده معمول از سرور مجازی : یکی از استفاده‌های مشترک از این تکنولوژی در سرورهای وب است. با استفاده از وب سرور مجازی راه‌حلی محبوب برای ارائه هزینه کم خدمات میزبانی وب است. به‌جای نیاز به یک سرور جداگانه برای هر سرویس‌دهنده وب، ده‌ها تن از سرورهای مجازی می‌توانند از یک سرور استفاده کنند.
  • مزایای سرور مجازی : مجازی‌سازی سرور فواید بسیاری دارد . به‌عنوان ‌مثال اجازه می‌دهد تا هر سرور مجازی سیستم‌عامل خود را اجرا کند و هر سرور مجازی می‌تواند مستقل از دیگری شروع به­کار[32] شود. مجازی‌سازی سرور هزینه‌ها را به دلیل سخت‌افزارهای قوی کمتر کاهش می‌دهد.
  • سیستم‌عامل در سطح مجازی[33] : معمولاً سیستم‌عامل در سطح مجازی نامیده می‌شود. یک نوع از تکنولوژی سرور مجازی است که در لایه سیستم‌عامل (هسته) صورت می‌گیرد. بروی سرور فیزیکی قسمت­بندی[34] متعدد ایجاد شده که در هر پارتیشن یک سرور واقعی مجازی ایجاد می‌شود. هسته سیستم‌عامل یک سیستم‌عامل تک اجرا خواهد کرد و قابلیت آن را دارد که در هر پارتیشن یک سیستم‌عامل اجرا شود.
  • مجازی‌سازی شبکه[35] : مجازی‌سازی شبکه (NV) با استفاده از منابع شبکه از طریق یک تقسیم‌بندی منطقی از یک شبکه فیزیکی است. مجازی‌سازی شبکه با نصب نرم‌افزار و خدمات برای مدیریت به اشتراک‌گذاری ذخیره‌سازی، حلقه­های[36] اصلی و برنامه‌های کاربردی رایانش به دست آید. مجازی‌سازی شبکه رفتار همه سرورها و سرویس در شبکه به‌عنوان یک استخر تک منابع است که می‌توان بدون توجه به اجزای فیزیکی قابل‌دسترسی است. اصطلاح مجازی‌سازی شبکه اغلب برای توصیف بسیاری چیزها ازجمله مدیریت شبکه، مجازی‌سازی ذخیره‌سازی و حتی رایانش شبکه استفاده می‌شود.
  • مجازی‌سازی برنامه کاربردی [37]: مجازی‌سازی‌ای است که در بالای فن‌آوری‌های مجازی دیگر، مانند مجازی‌سازی ذخیره‌سازی یا ماشین مجازی قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهد تا لایه میانی رایانشی به‌صورت پویا و در زمان واقعی توزیع شود. در رایانش استاندارد، برنامه‌های کاربردی بروی میزبان نصب‌شده و سخت‌افزار و برنامه‌نویسی آن متناسب با نیاز نرم‌افزار تنظیم می‌شود. با مجازی‌سازی هر برنامه مجموعه تنظیمات با توجه به تقاضای خود را دارد و طوری اجرا می‌شود که تنها تنظیمات خود قابل ‌مشاهده است.

به‌طور کلی مزایای مجازی‌سازی شامل موارد ذیل است:

  • کاهش هزینه خرید تجهیزات سخت‌افزاری زیاد
  • متمرکز سازی
  • کاهش هزینه‌های جاری نظیر برق، نگهداری، تعمیرات
  • کاهش گرمای تولیدی توسط دستگاه‌ها
  • عدم نیاز به فضای زیاد به نسبت حالت سنتی
  • استفاده از بیشترین ظرفیت تجهیزات سخت‌افزاری
  • جابجایی راحت
  • پشتیبان گیری راحت از اطلاعات
  • تسریع امور به خاطر وجود بالقوه دستگاه‌ها و عدم نیاز به ‌صرف زمان برای خرید، نصب و آماده‌سازی
  • امکان تنظیم و نصب سرورها و تجهیزات مجازی با استفاده از الگو و نسخه‌برداری[38]

دو نوع مجازی‌سازی در مورد ابرها وجود دارد :

  • مجازی‌سازی کامل : در مجازی‌سازی کامل نصب و راه‌اندازی کامل یک دستگاه بر روی دستگاه دیگر انجام می‌شود. اهداف مجازی‌سازی کامل – به اشتراک‌گذاری یک سیستم کامپیوتری در میان کاربران مختلف – جداسازی کاربران از یکدیگر و از برنامه کنترل – تقلید سخت‌افزار در دستگاه دیگر، است. شکل زیر بیانگر مجازی‌سازی کامل است.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-5 مجازی‌سازی کامل[18]

  • شبه مجازی‌سازی : در شبه مجازی‌سازی، سخت‌افزار اجازه می‌دهد چندین سیستم‌عامل را بروی دستگاه واحد با استفاده از منابع سیستم مانند حافظه، پردازنده، اجرا شود شکل 6 نشان‌دهنده شبه مجازی‌سازی است. شبه مجازی‌سازی دارای مزایای زیر است :
  • بازیابی فاجعه : در صورت خرابی سیستم، می‌تواند تا زمانی که سیستم تعمیر و یا جایگزین شود به سیستم دیگر مهاجرت کند.
  • مدیریت ظرفیت : در یک محیط مجازی افزودن ظرفیت حافظه و قدرت پردازش آسان‌تر و سریع‌تر است [19].

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-6 شبه مجازی‌سازی[18]

1-1-6 مهاجرت ماشین مجازی

یکی از دستاوردهای مهم در مجازی‌سازی مهاجرت ماشین مجازی است. مهاجرت به معنی انتقال حالت ماشین مجازی از یک ماشین فیزیکی به ماشین فیزیکی دیگر است[20]. مهاجرت ماشین از تکنیک انتقال پردازش تکامل‌یافته است. هدف از مهاجرت رسیدن به تعادل بار، تحمل خطا و تعمیر و نگهداری سیستم در یک DC است. در شکل یک‌ روند کلی از مهاجرت ماشین مجازی در CDC نشان داده ‌شده است.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-7 روند کلی مهاجرت ماشین مجازی در CDC [7]

 روش زنده مهاجرت ماشین مجازی تأمین خدمات مستمر به برنامه‌های کاربردی میزبانی در طول فرآیند انتقال حافظه ماشین مجازی را تضمین می‌کند و هیچ وقفه‌ای[39] در سرویس رخ نخواهد داد [21]، درحالی ‌که در روش غیر زنده مهاجرت ماشین مجازی اجرای برنامه‌ها قبل از انتقال را تعلیق می‌کند، در این روش کاربر متوجه قطع سرویس می‌شود[22]. مهاجرت زنده به دو روش قبل از کپی و یا پس از کپی طبقه‌بندی می‌شود. چرخه زندگی قبل از کپی و بعد از کپی در شکل 1-8 نشان داده ‌شده است.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-8 مراحل مهاجرت ماشین مجازی الف) پیش از کپی ب) بعد از کپی [23]

روش مهاجرت ماشین مجازی پیش از کپی به شرح : انتخاب سرور هدف، رزرو منابع در سرور هدف، تکرارکننده دورهای پیش از کپی، توقف و کپی و فاز ازسرگیری[40] است ( شکل2 قسمت الف ). در این روش همچنان که ماشین منبع در حال کار است همه صفحات از منبع به مقصد کپی می‌شوند اگر برخی از صفحات حافظه در حین کپی تغییر کنند باید مجدداً کپی شوند پس از اتمام کپی ماشین مجازی در مقصد از آخرین حالت قبل از تعلیق در مبدأ شروع به کار می‌کند.

 مراحل روش بعد از کپی، مدیریت مهاجرت یک سرور مناسب( با منابع کافی)، رزرو منابع موردنیاز سیستم برای ماشین مجازی و صفحات حافظه تکرار شونده به سرور هدف انتخابی تا زمانی که فاز توقف و کپی ( دور نهایی) موجب توقف و انتقال صفحات باقی‌مانده شود. هنگامی ‌که ماشین‌های مجازی هماهنگ شدند سرور هدف ماشین مجازی شروع کرده و اتصال با منبع پایان می‌پذیرد (شکل 2 قسمت ب). به ‌عبارت ‌دیگر ابتدا حالات پردازنده به مقصد ارسال خواهند شد و پس از شروع به کار ماشین عمل ارسال صفحات حافظه از مبدأ به مقصد انجام می‌شود. اگر همزمان با مرحله ارسال صفحه‌ای نیاز شد و صفحه موجود نبود (هنوز انتقال نیافته است) وقفه فقدان صفحه رخ می‌دهد. برعکس روش قبل که احتمال کپی چندباره صفحات وجود داشت این روش تضمین می‌کند هر صفحه فقط یک ‌بار کپی خواهد شد که باعث کاهش سربار ناشی از ارسال چندباره می‌شود. البته قابل ‌ذکر است که کارایی این روش به تعداد وقفه‌های فقدان صفحه بستگی دارد.

در مدیریت منابع، می‌توان گفت مهاجرت با 2 هدف اصلی توازن بار و تلفیق سرورها انجام می‌شود. که منظور از توازن بار: بار پردازشی به‌صورت مساوی مابین سرورهای فیزیکی توزیع گردد. تلفیق سرورها از اهمیت به سزایی برخوردار است و از الگوریتم‌های بهینه‌سازی در خصوص تصمیم‌گیری این‌ که ماشین مجازی در کدام سرور مجاز باید قرار گیرد استفاده می‌شود.

فن‌آوری مهاجرت ماشین مجازی با اهداف دستیابی به اهداف مختلف مدیریت منابع به وجود آمده است در شکل زیر این اهداف مشاهده می‌شود.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-9 برنامه‌های کاربردی مهاجرت ماشین مجازی [7]

1-1-7 مزایای مهاجرت ماشین مجازی

  • تغییر حجم کار به‌صورت پویا در سرور، یک تعداد درخواست ناگهانی وجود دارد. هر بار که این اتفاق می‌افتد ممکن نیست بتوان به‌صورت دستی به آن‌ها سرویس اراده شود. بنابراین مهاجرت ماشین مجازی برای تغییر حجم کار به‌صورت خودکار انجام می‌شود ( این روند توازن بار را ایجاد می‌کند ).
  • تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده به ‌طور معمول در برخی از خرابی‌ها برای کاربران از سرور است. اما با مهاجرت ماشین مجازی، ماشین مجازی می‌تواند به برخی از سرورهای دیگر مهاجرت(برای دوره تعمیر و نگهداری) و به سرور الی پس از تعمیر و نگهداری بازگردد.
  • مهاجرت ماشین مجازی باعث می‌شود که کاربران در تمام زمان‌ها دسترسی بالا به برنامه‌های کاربردی داشته باشند.
  • مهاجرت یک ماشین مجازی از یک سرور به سرور دیگر از مهاجرت سیستم‌عامل و نرم‌افزار به‌صورت جداگانه ساده‌تر و راحت‌تر است.
  • با استفاده از مهاجرت ماشین مجازی ممکن است مهاجرت سیستم‌عامل و برنامه‌های کاربردی از سرور قدیمی به سرور جدیدتر به‌راحتی و بدون اختلال در خدمات صورت گیرد.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1-1-8   اهداف مهاجرت ماشین مجازی

اهداف اصلی عبارت‌اند از[24] :

  • یکپارچگی سرور: الگوریتم یکپارچگی سرور برای کاهش پراکندگی سرور در مرکز داده نیاز است. تلاش برای استفاده بیشتر از دارایی‌ها است که این امر کاهش هزینه‌های عملیاتی را برای مدیران مراکز داده کاهش می‌دهد.
  • توازن بار : این امر باعث کاهش عدم تعادل در میزان استفاده از منابع در سرورها می‌شود. بار سیستم با حرکت دادن ماشین‌های مجازی به توازن خواهد رسید.
  • کاهش نقطه گرم و نقطه سرد[41]: به‌طور معمول، بهره‌برداری از منابع به حد بالا و حد پایین نزدیک است. به حد بالا نقاط گرم و به حد پایین نقاط سرد گویند.

1-1-9 مزایا و چالش‌های خدمات میزبانی ماشین مجازی

زیبایی مجازی‌سازی و رایانش ابری آن است که برای شرکت‌ها در همه اندازه کارایی بالا و در دسترس بودن شبکه بهره‌مند می‌شوند بدون آنکه هزینه سخت‌افزارهایی که اجرا می‌کنند را پرداخت کنند. ماشین‌های مجازی ایده آل برای شرکت‌های کوچک تا متوسط که نیاز به خدمات قابل‌اعتماد و کم‌هزینه دارند، است.

اما همانند اجرای سخت‌افزار سرور اختصاصی تعدادی مزایا و معایب در ماشین‌های مجازی وجود دارد.

1-1-10 مزایای خدمات سرور مجازی

  • رابط آشنا[42] : محیط‌های مجازی به تقلید از ماشین‌های فیزیکی ساخته‌شده‌اند، درنتیجه نباید ایده این ‌که شما بروی ماشین مجازی اجرا می‌کنید وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال در شبکه‌های مجازی شامل کارت شبکه مجازی، سوئیچ‌های مجازی و غیره است. و دیگر اینکه با حرکت فیزیکی سرور، شما تجربه و عملکرد مشابه در یک شبکه مجازی را همانند زمانی که بروی سرور فیزیکی هستید، خواهید داشت.
  • دسترس‌پذیری بالا : با توزیع بار در سراسر ماشین‌های مجاری، سرور مجازی دسترس‌پذیری بالا از برنامه‌های کاربردی و داده را تضمین می‌کند. حتی اگر یک سرور خراب شود ماشین مجازی دیگری می‌تواند بدون از دست دادن داده و در کمترین زمان جایگزین شود.
  • مقیاس‌پذیری : ماشین مجازی اجازه می‌دهد تا بدون افزودن منابع فیزیکی مقیاس‌پذیری در تقاضا وجود داشته باشد. افزودن یک حافظه اضافه در ماشین مجازی در طی چند دقیقه قابل انجام خواهد بود درحالی ‌که این عمل در ماشین فیزیکی در یک روز کاری میسر خواهد بود.
  • پشتیبان گیری با بازیابی سریع: مجازی‌سازی و رایانش ابری راه‌حل‌های قدرتمندی برای تهیه پشتیبان و بازیابی ارائه داده‌اند. حتی اگر سخت‌افزاری خراب شود ماشین مجازی بلافاصله و با دقت می‌تواند به سخت‌افزار دیگر با کمترین خرابی مهاجرت کند.
  • شبیه‌سازی آسان : شبیه‌سازی یک ماشین مجازی تنها با چند کلیک و در عرض چند ثانیه انجام می‌شود. درحالی‌که شبیه‌سازی یک ماشین فیزیکی می‌تواند یک اقدام جدی باشد.

1-1-11 چالش‌های میزبان ماشین مجازی

هیچ فن‌آوری بدون چالش نخواهد بود. مجازی‌سازی مزایای زیادی دارد اما برخی چالش‌ها در هنگام انتخاب شرکت سرور مجازی وجود دارد.

  • امنیت : اگر شما در حال حرکت برنامه‌های کاربردی از سرور فیزیکی به یک ابر عمومی هستید، تعدادی از خطرات امنیتی وجود خواهد داشت زیرا سرورهای ابری خود بروی ماشین‌های مجازی در زیرساخت‌های به اشتراک گذاشته ‌شده سرورها هستند. ماشین‌های مجازی در برابر حمله از یک سیستم‌عامل ضعیف‌تر هستند. البته هنوز دستگاه‌های پیچیده که هدف جدید برای حمله را فراهم می‌کنند به خصوصی در ابر عمومی وجود دارد. برای مثال لوله داده[43] یک محیط ابر فوق‌العاده امن را فراهم می‌کند که از نزدیک نظارت برای اطمینان از امنیت صورت می‌گیرد.
  • احتمال خاموشی[44](ازکارافتادن) : احتمال آنکه منابع مجازی همه به ‌یک‌باره خراب شوند بعید به نظر می‌رسد، اما راه‌اندازی مجدد ماشین‌های مجازی در صورت خرابی سخت‌افزار فاجعه است. ماشین‌های مجازی می‌توانند به‌راحتی به‌عنوان یک ماشین فیزیکی خاموش و روشن شوند اما یک ماشین مجازی برای راه­اندازی مجدد به زمان زیادی نیاز دارد.
  • کاهش بیش‌ازحد[45] : تقریباً تمام محیط‌های ابر مدرن بر یک مدل کاهش بیش‌ازحد ساخته‌شده‌اند. اساساً اگر شما پنج ماشین مجازی با استفاده از 2 گیگا بایت[46] حافظه در حال اجرا در یک ماشین فیزیکی با 8 گیگا بایت حافظه داشته باشید سخت‌افزار شما کاهش بیش‌ازحد است. خوشبختانه کاهش بیش‌ازحد بیش از ظرفیت نیست. اجتناب از کاهش بیش‌ازحد بروی ماشین مجازی خود مستلزم توجه اطمینان از تخصیص منابع در هنگام نیاز دارد.

1-1-12 توازن بار

یکی از چالش‌های مهم در زمینه رایانش‌ابری ، حفظ توازن بار بهینه[47] در محیط ابر در سرورها است [25]. رایانش ابری در سرور های توزیع شده[48] اصطلاحاً شامل مجازی سازی[49]، محاسبات توزیعی[50]، شبکه[51]، نرم افزار[52] و سرویس های وب می‌باشد. یک سرور از چندین عنصر مانند کلاینت‏ها[53]، مراکز داده و سرور‌های توزیع شده تشکیل شده است که در آن مباحث تحمل خطا[54]، دسترسی بالا[55]، مقیاس پذیری[56]، انعطاف‌پذیری[57]، کاهش سربار[58] برای کاربران، کاهش هزینه ی مالکیت[59]، سرویس‏دهی به درخواست‌ها و غیره وجود دارد. بررسی روش‌های مختلف توازن بار به منظور کاهش زمان پاسخ در محیط‌های رایانش ابری که از مهم‌ترین موارد توافق سرویس و افزایش رضایت‌مندی مشتری محسوب می‌گردد، پرداخته می‌شود. در واقع با بهبود توازن بار، می‌توان به درجه‌ای از اطمینان در حوزه کارایی در رایانش ابری و در نتیجه افزایش رضایتمندی مشتری از سرویس دریافتی توسط شبکه ابری دست پیدا نمود [26] و [27].

توازن بار، فرایند توزیع بار بین انواع نودهای پخش شده در سیستم می­باشد تا بدین وسیله هم بهره­وری منابع و هم زمان پاسخ کار بهبود پیدا کند [28]. از طرفی وضعیتی که برخی از نود ها دارای بار زیاد و برخی نود ها بدون بار و یا کم بار می‌باشند اجتناب شود. توازن بار روشی است که ارائه حداکثر گذردهی و حداقل زمان پاسخگویی را در شبکه ها و منابع تسهیل می‌کند. با تقسیم ترافیک بین سرورها، داده ها بدون تاْخیر عمده ای ارسال و دریافت می‌شوند [26]. الگوریتم‌های زمان‌بندی بسیاری برای این منظور از پیش آماده شده‌اند، مانند الگوریتم کاوش قطره های آب، خوشه بندی فعال ، OLB[60]+LBMM[61]، Min-Min،Max-Max[62] و غیره. می‌توان از یک الگوریتم خاص بر اساس نیاز استفاده کرد، اما رایانش ابری حوزه‌های وسیعی را تحت پوشش توزیع می‌کند، بنابراین به روش‌هایی نیاز است که برای انواع محیط‌ها مناسب باشد و هزینه را نیز کاهش دهد [27].

از آنجایی که الگوریتم‏های توازن بار به رفتار فعلی سیستم بستگی دارند پویا هستند. موارد مهمی که باید هنگام توسعه‌ی این نوع الگوریتم‌ها در نظر گرفته شوند شامل تخمین بار، نسبت بار، ماندگاری (ثبات) سیستم‌های مختلف، کارایی سیستم، تعامل بین نودها، مهاجرت [25]، ماهیت کاری که منتقل می‌شود، انتخاب نودها و بسیاری دیگر است. هنگامی که یک حجم کار داده شده به هر ماشین یک خوشه اعمال می‌شود(شکل 1-10)، اگر منابع در دسترس به طور موثر استفاده شوند،  این بار می‌تواند به صورت موثر اجرا شود. بنابراین باید مکانیسمی برای انتخاب ماشین‌هایی که این منابع را دارند، وجود داشته باشد. همانطور که در شکل 1-10 مشاهده می‏شود کاربرانی که به شبکه ابری متصل هستند، با ارسال درخواست به شبکه ابر می‏توانند از امکانات شبکه استفاده نمایند. از آنجایی که با درخواست زیاد از سوی کاربران، شبکه مجبور به جابجایی ماشین‏های مجازی می‏کند. زمانی که کاربران شبکه زیاده شود، بحث بار بر روی خوشه های ابری جدی می‏شود. با زیاد شدن کاربران و درخواست‏های متفاوت آنها، حالت های زیر رخ می‏دهد.

1- ممکن است ماشین مجازی در حال انجام عملیات باشد و درخواست دیگری را قبول کند [29].

2- درخواست بر روی ماشین جدیدی صورت گیرد [30].

3- درخواست بر روی ماشینی که مشغول است و توانایی دریافت کاربر جدید نیست اعمال گردد [31].

4- ممکن است عمل مهاجرت صورت گیرد (روش مد نظر این پروژه).

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

 

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-10 شمای کلی شبکه ابری

زمانی که پهنای باند یک ماشین مجازی رو به پر شدن باشد، خوشه مرکزی درخواست‏ها را بر روی ماشین دیگری ارسال می‏کند. در این مرحله نیاز به الگوریتمی جهت برطرف کردن مشکل توازن بار می‏باشد. در این پروژه روشی برای کنترل توازن بار پیشنهاد می‏گردد. همانطور که در شکل 1-10 مشاهده می‏شود کاربرانی که به شبکه ابری متصل هستند، با ارسال درخواست به شبکه ابر می‏توانند از امکانات شبکه استفاده نمایند. با درخواست زیاد از سوی کاربران، شبکه مجبور به جابجایی ماشین‏های مجازی می‏نماید. زمانی که پهنای باند یک ماشین مجازی رو به پر شدن باشد، خوشه مرکزی درخواست‏ها را بر روی ماشین دیگری ارسال می‏کند. در این مرحله الگوریتم پیشنهادی پیاده‏سازی شده، عمل توانایی برطرف کردن مشکل توازن بار را دارد.

زمانی که در شبکه ابری بار بزرگی توسط کاربر (مانند بارگذاری فایل ویدیو توسط کاربر) بر روی شبکه قرار گیرد احتمال بروز اختلال بر روی محیط ابری امکان پذیر است. با افزایش بار ناگهانی، در صورتی که سرور ابری توانایی پردازشی کافی را نداشته باشد مابقی کاربران آن سرور برای دریافت خدمات دچار مشکل می شوند. برای جلوگیری از این مشکل چندین راه حل پیشنهاد شده است که به صورت مختصر در ذیل آمده :

  • کاربری که بر روی محیط بار زیادی قرار داده است از شبکه قطع شود.
  • عمل مهاجرت به سرور قوی تر برای ادامه عملیات صورت پذیرد.
  • با زمانبندی و اختصاص پهنای باند مناسب از بروز مشکل جلوگیری نمود.

در این پیشنهاد تمرکز بر روی عمل مهاجرت می باشد. با توجه به اینکه اکثر سرورهای محیط ابر از نرم افزارهای مجازی سازی برای ارایه خدمات به مشتریان استفاده می‏کنند می توان عمل مهاجرت را انتقال سرور مجازی تعریف نمود. هدف این پیشنهاد در واقع ارایه روشی برای مهاجرت در صورتی که بار اضافی وارد شده به شبکه را کنترل نماید و از توانایی ارایه خدمات به مشتریان ابری را داشته باشد.

در محیط ابر سرورهای متفاوتی از جهت قدرت پردازشی، فضای حافظه، پهنای باند شبکه و غیره وجود دارد. با بروز بحران بار توسط کاربری خاص سروری که توانایی پردازشی پایین داشته باشد جواب گو نمی‏باشد. پس با عمل مهاجرت می‏توان بر این مشکل غلبه نمود و کیفیت شبکه را افزایش داد. برای روش پیشنهادی باید پارامترهایی در شبکه در نظر گرفته شود. برای مثال روشی برای مشخص نمودن سرورهای قوی که توانایی قدرت پردازشی بالایی دارند یافته شود. از طرف دیگر با بررسی شبکه برای عمل انتقال باید مسیری که از جنبه پهنای باند ، فاصله و کیفیت خط بهینه است انتخاب گردد.

 

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1-1-13 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

توافقنامه سطح سرویس یکی از مهمترین مسائلی که باید در رایانش ابری به آن توجه شود، فرآیندهای فراهم­کننده سرویس بر اساس توافقنامه سطح سرویس و مدیریت کارای منابع در یک وضعیت اتوماتیک، به عنوان چالش تحقیقاتی در محیط­های ابری شناسایی شده­اند. توافقنامه سطح سرویس برای تضمین کردن یک سطح مشخصی از کیفیت برا ی سرویس­های مشتریان استفاده می­شود. در صورتی که این سطح کیفیت مهیا نشود، فراهم­کننده باید به دلیل نقض قرارداد جریمه­ای پرداخت کند [31].

 دیگر از روش های برقراری توازن بار، الگوریتم تصادفی می‏باشد. این الگوریتم از شماره‌های تصادفی برای انتخاب پردازنده‌های برده[63] استفاده می‌کند. پردازنده‌های برده به طور تصادفی با شماره‌های تصادفی تولید شده بر اساس توزیع آماری انتخاب می‌شوند. این الگوریتم می‌تواند بهترین کارایی را میان تمام الگوریتم‌های توازن بار برای یک برنامه کاربردی با هدف خاص داشته باشد [32].

الگوریتم بعدی برای ایجاد توازن بار، الگوی مدیر مرکزی است[32]. در هر گام، پردازنده مرکزی یک پردازنده برده  را برای تخصیص کار انتخاب خواهد کرد. پردازنده برده انتخاب شده، پردازنده‌ای با حداقل بار است. پردازنده مرکزی قادر به جمع‌آوری اطلاعات بار تمامی پردازنده‌ی برده است؛ بنابراین انتخاب ممکن است بر اساس این الگوریتم انجام شود. مدیر بار تصمیمات توازن بار را بر اساس اطلاعات بار سیستم می‌گیرد و اجازه می‌دهد هنگامی که فرآیند ایجاد می‌شود، بهترین تصمیم گرفته شود. انتظار می‌رود که این الگوریتم بهتر از برنامه‌های کاربردی موازی اجرا شود. به ویژه زمانی که فعالیت‌های پویا توسط میزبان‌های متفاوت ایجاد می‌شوند [19].

در منبع [28] و [33] الگوریتم‌های توازن بار پویا مورد بررسی قرار گرفته است. در الگوریتم‌های توازن بار پویا حجم کاری در زمان اجرا میان پردازنده‌ها، توزیع می‌شود. ارباب[64] فرآیند جدید را بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده‌ی جدید به پردازنده برده تخصیص می‌دهد. در یک سیستم توزیع شده، توازن بار پویا می‌تواند به دو روش صورت پذیرد: توزیع شده و توزیع نشده. در نوع توزیع شده، الگوریتم‌های توازن بار توسط تمام ماشین‌های سیستم اجرا می‌شود و مسئولیت حفظ تعادل بار میان تمام آن‌ها مشترک می‌باشد. ارتباط میان ماشین‌ها برای دستیابی به توازن بار می‌تواند به دو شکل مشارکتی و غیر مشارکتی باشد. در الگوریتم‌های مشارکتی، پردازش‌ها برای یک توازن عمومی مشترک در عرض سیستم، با همدیگر کار می‌کنند. تصمیمات زمانبندی پس از در نظر گرفتن تاثیرات آن‌ها روی همان معیارهای موثر عمومی گرفته می‌شوند (به عنوان مثال زمان اتمام عمومی). از سوی دیگر، در الگوریتم‌های غیر مشارکتی، هر ماشین روی زمانبندی منابع خودش، مستقل است که در آن تصمیمات مستقل از بقیه‌ی سیستم گرفته می‌شود؛ بنابراین ماشین ممکن است بر اساس کارایی محلی وظایف را مهاجرت یا تخصیص دهد [26].

الگوریتم‌های (توزیع شده) توازن بار پویا می‌توانند تعداد پیام‌های بیشتری نسبت به نوع توزیع نشده تولید کنند؛ چرا که هر ماشین درون سیستم احتیاج به برقراری ارتباط با تمام ماشین‌های دیگر دارد. مزیت آن این است که اگر یک یا تعدادی از ماشین‌های سیستم دچار شکست شوند، روند کلی توازن بار از کار نخواهد افتاد و فقط می‌تواند روی کارایی سیستم تاثیر بگذارد [26] و [33] و [9].

 

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

[1] Cloud Computing

[2] Virtualization

[3] Virtual machine migration

[4] Load balancing

[5] switch

[6] Software as a Service

[7] Client

[8] Web-mail

[9] Platform as a Service

[10] Java

[11] Python

[12] .Net

[13] Infrastructure as a Service

[14] Public

[15] IBM

[16] Google

[17] Private

[18] Cisco

[19] Hybrid

[20] Agility

[21] Multi-tenancy

[22] Reliability

[23] John Mc-Carty

[24] Douglas park

[25] Gartner

[26] Desktop

[27] Hard Disk

[28] Drive

[29] Storage virtualization

[30] Storage Area Network

[31] Server virtualization

[32] Boot

[33] Operating system-level virtualization

[34] Partitioning

[35] Network virtualization

[36] Cycles

[37] Application virtualization

[38] Copy

[39] Interrupt

[40] Resume

[41] Hotspot & Cold spot Mitigation

[42] Familiar Interfaces

[43] Data pipe

[44] Downtime

[45] Oversubscription

[46] Giga Byte

[47] Keep optimal load balancing

[48] Distributed

[49] Virtualization

[50] Distributed computing

[51] Network

[52] Software

[53] Clients

[54] Error tolerance

[55] High Availability

[56] Scalability

[57] Flexibility

[58] Overhead reduction

[59] Reduce cost of ownership

[60] Opportunistic Load Balancing

[61]Load Balance Min-Min

[62] Min-Min،Max-Max

[63] Slave

[64] Master

اگر برای انجام پایان نامه در حوزه رایانش ابری نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه ارشد

یکی از مهمترین وظایف دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام پایان نامه می باشد. کمبود اساتید متبحر در زمینه های مختلف علمی تحقیقاتی در برخی دانشگاه های داخلی و خارجی موجب سردرگمی دانشجویان عزیز گردیده است، موسسه ادیب 24 مفتخر است که در پاسخ به این نیاز طی ده سال فعالیت به تعداد بیشماری از دانشجویان ارشد و دکتری خدمات مشاوره تخصصی ارایه داده است.

ه طور کلی انجام پایان نامه کاری زمان بر است که دانش و تجربه زیادی نیازمند است. موسسه ادیب 24 با چندین سال تجربه در عرصه مشاوره و با در اختیار داشتن متخصصین و اساتیدی با تجربه آماده مشاوره و آموزش پایان نامه در کلیه رشته های دانشگاهی می باشد.

علاوه بر این موسسه ادیب 24، در زمینه شبیه سازی مقالات، پایان نامه ها و انجام پروژه های برنامه نویسی نیز به دانشجویان کشور عزیزمان خدمات لازم را ارائه می کند. این خدمات شامل تحلیل آماری، پیاده سازی با انواع نرم افزارهای مهندسی، برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی و تهیه پرسش نامه می شود.

به طور کلی سر فصل های خدمات موسسه ادیب 24 عبارتند از:

مشاوره پروپوزال در تمامی رشته ها

مشاوره پایان نامه در تمامی رشته ها

استخراج مقاله از پایان نامه در تمامی رشته ها

شبیه سازی انواع مقالات مهندسی

تحلیل آماری پایان نامه های آماری

تهیه پرسش نامه در رشته های مختلف دانشگاهی

تهیه پرسش نامه آنلاین در بستر اینترنت

مشاوره رایگان در انتخاب موضوع پایان نامه های مهندسی و سایر رشته ها

انجام پروژه های برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی از قبیل پایتون، متلب و آموزش کامل پروژه انجام شده در قالب فیلم آموزشی

انجام پروژه های شبیه سازی شبکه یا پایان نامه های مرتبط با شبکه با نرم افزارهای NS2 و NS3

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و استخراج مقاله

موسسه ادیب 24 در زمینه نگارش مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس به یکی از صورت های زیر به شما عزیزان خدمات ارائه می دهد:

تعریف موضوع از سوی ما، ارائه لیست موضوعات به شما و انتخاب یکی از آن ها توسط شما، مشاوره به شما جهت تدوین مقاله، نگارش مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر مرتبط، اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

مشاوره جهت استخراج مقاله، نگارش مقاله از پایان نامه انجام شده شما و به روز رسانی و تقویت آن در حد پذیرش و چاپ در ژورنال های معتبر مورد نظر شما.

انجام کار میدانی و پژوهش آزمایشگاهی توسط شما و مشاوره جهت تدوین مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر توسط ما جهت اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

ارائه مقاله فارسی از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله جهت ترجمه، مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

ارائه مقاله تدوین شده و ترجمه شده از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله و مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

مقالات ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس

موسسه ادیب 24 مفتخر است تا تنها گروهی باشد که خدمات مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI با ضریب تاثیر (Impact Factor) بالای یک و در نشریات معتبر رایگان را در اختیار شما قرار دهد.

ما به شما ژورنال های مورد تائید وزارت علوم، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی می کنیم.

امکان جستجوی مرتبه علمی و سایر مشخصات ژورنال ها در سایت تامسون برای شما وجود دارد.

ژورنال مقصد برای پذیرش و چاپ مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس، پس از نهایی شدن با متقاضیان هماهنگ می شود.

تا حد امکان مقالات به ژورنال های تخصصی موضوع مربوطه و دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) ارسال می گردند.

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه و شبیه سازی آن

موسسه ادیب 24 با داشتن اساتیدی مجرب در حوزه کلیه تحلیل های آماری پرسشنامه ای، و انواع آزمون‌های آماری در تکمیل فصل چهار پایان نامه، به دانشجویان در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات مشاوره و آموزش حرفه ای ارائه می دهد. هدف موسسه ادیب این است که دانشجویان کشور عزیزمان را در نگارش با کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد یاری دهد.

خدمات ما شامل مشاوره و آموزش تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزارهای زیر می باشد:

نرم افزار SPSS

با استفاده از این نرم افزار می توانیم آمار توصیفی و آمار استنباطی در پایان نامه ها را محاسبه کنیم. برای سنجش جمعیت شناختی، از آمار توصیفی در SPSS استفاده می شود. همچنین برای سنجش روابط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون یا اسپیرمن (بر اساس نوع توزیع آماری داده ها) استفاده می گردد، و در نهایت برای سنجش تاثیرات از آزمون رگرسیون خطی یا چندگانه استفاده می شود.

نرم افزار Vensim

از این نرم افزار برای سنجش طول زمان استفاده می گردد. به طور مثال وقتی می خواهیم برای مدت ۱۰ ساله تخمین بزنیم که روند فروش در ۱۰ سال آینده چقدر خواهد بود؟ با استفاده از این نرم افزار می توانیم به رشد یا نزول فروش در پایان نامه های مربوط به این حوزه پی ببریم.

نرم افزار LINGO

روش تحلیل پوششی داده ها DEA توسط این نرم افزار قابل مدلسازی و انجام است. در این روش ما با چند واحد تصمیم گیرنده (DMU) مواجه هستیم که هر یک با مصرف برخی ورودی ها، خروجی هایی را تولید می کند. در نهایت هدف اصلی این روش محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده و ارائه راهکار برای افزایش کارایی واحدهای ناکاراست.

نرم افزار Lisrel

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است و برای داده های نرمال استفاده می شود. مدل‌های مرسوم در مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) درواقع متشکل از دو بخش هستند. مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید و مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف) روابط چندگانه  را می تواند برآورد کند ب) قابلیت سنجش متغیرهای مشاهده نشده  ج) خطای اندازه‌گیری را می تواند محاسبه کند د) قابلیت بررسی تأثیر هم خطی ه) آزمون روابط جعلی و غیرواقعی.

نرم افزار Smart PLS

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است. و برای داده های غیرنرمال استفاده می گردد.  تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا فقط از طریق این نرم افزار میسر است. لذا امکان انجام تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا از طریق نرم افزار هایی مثل Amos و Lisrel مقدور نیست و فقط از طریق نرم افزار Smart PLS امکان پذیر می باشد.

نرم افزار Amos

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است برای داده های نرمال استفاده می شود. مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اموس در محیطی با قابلیت گرافیکی بالاتر و برای نمونه هایی با حجم بزرگ صورت می پذیرد. مدل‌های مرسوم در مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در واقع متشکل از دو بخش هستند:

مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید.

مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نرم افزار MATLAB

نرم افزار متلب را می توان به مانند یک ماشین حساب بسیار پیشرفته دانست. این نرم افزار دارای مجموعه ی عظیمی از توابع آماده است که شما را در فرآیند محاسبات یاری می کند. امکان طراحی رابط کاربری و دریافت خروجی ها در قالب نمودارها و جداول مختلف یکی دیگر از قابلیت های مهم این نرم افزار می باشد. این نرم افزار دارای کاربردهای زیادی است که از مهم ترین آن­ها می توان به بهینه سازی سبد سهام و پیش بینی قیمت سهام اشاره کرد.

نرم افزار  GIS

در دهه اخیر به سبب گسترش فناوری های رایانه ای، سیستم اطلاعات جغرافیایی امکان نگهداری به روز داده‌های زمین مرجع و نیز امکان ترکیب مجموعه داده‌های مختلف را به طور موثر فراهم ساخته است. امروزه (GIS) برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت خدمات شهری، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ‏ریزی های توسعه ای به کار گرفته می‏ شود. فناوری (GIS) با جمع آوری و تلفیق اطلاعات، بوسیله تصویر سازی و استفاده ازآنالیزهای جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه فراهم می سازد. گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG) کلیه پروژه های دانشجویی و راهنمایی در مورد پایان نامه های دانشجویی در زمینه های سیستم اطلاعات جغرافیایی، وب GIS، موبایل GIS و … را انجام می دهد.

مشاوره و انجام  پروژه های GIS  در تمام زمینه ها از جمله:

  • طراحی و ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) سازمانی
  • توسعه نرم افزاری Desktop و Mobile و سامانه تحت وب (WebGIS)
  • طراحی و پیاده سازی بانک های اطلاعات مکانی
  • اجرا و پیاده سازی تحلیل های مکانی مربوط به پروژه های منابع طبیعی و برنامه ریزی شهری مانند مکانیابی، مسیریابی
  • انجام کلیه پروژه‌های مکان یابی و درون یابی و تهیه نقشه های مرتبط
  • تهیه نقشه ها در زمینه های مختلف از جمله: محیط زیست، جغرافیا (شهری و روستایی)، باستان شناسی و …
  • اجرای مدل در GISدر AHP, ANP, VIKOR, TOPSIS, ELECTER, SAW
  • تبدیل نقشه های CAD به لایه های GIS  دارای مختصات
  • و…

نرم افزار Excel و SuperDecision:

تکنینک های مختلف تصمیم گیری با معیارها و گزینه های چندگانه (MCDM & MADM) توسط این نرم افزارها قابل انجام است که از جمله این تکنیک ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

روش فرآیند تحلیل شبکه (ANP)

روش تاپسیس (TOPSIS) که مبتنی بر محاسبه فاصله ریاضی گزینه ها از نقاط مطلوب مثبت و منفی می باشد.

روش دیماتل (DEMATEL): در این روش تأثیر و تأثر شاخص ها بر همدیگر محاسبه شده و درنهایت شاخص های پژوهش در دو گروه علی و معلول دسته بندی می شوند.

نکته: تمامی روش های تصمیم گیری چند معیاره فوق در محیط های قطعی و فازی قابل انجام می باشند. معمولاً در مورد موضوعاتی که قطعیت آنها به مراتب کمتر است از فواصل و اعداد فازی جهت محاسبات استفاده می شود.

نرم افزار STATA

تخصص اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است اما در رشته های مالی و حسابداری نیز قابلیت استفاده دارد. مدلهای مختلف رگرسیون و تخمین مدل های اقتصادسنجی سری زمانی، پانل و مقطعی از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار Eviews

تخصص و کاربرد اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است ولی به طور گسترده ای در رشته های حسابداری و مالی نیز وارد شده است. تحلیل های آماری پانل دیتا، انواع مدل رگرسیون، سری زمانی، آزمون های هاسمن چاو، تحلیل سری زمانی های اقتصادی و … از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار R

نرم­ افزار آماری است که در رشته­ های مختلفی کاربرد دارد و قابل استفاده در رشته­ های مالی، اقتصاد و حسابداری است. از جمله کاربردهای این نرم افزار بهینه سازی سرمایه­ گذاری و تخمین مدل های اقتصاد سنجی است.

نرم افزار MINITAP

از جمله کاربردهای این نرم افزار آزمون های آماری نرمال سازی متغیرها، رگرسیون، انواع نمودارهای آماری می باشد.

نرم افزار Microfit

نرم افزار EQS

نرم افزار COMFAR

نرم افزار OXMETRICS

نرم افزار GAMS

نرم افزار SAS

نرم افزار STATISTICA

نرم افزار Splus

نرم افزار Microfit

نرم افزار Mapple

نرم افزار Axume

نرم افزار PHStat

نرم افزار SigmaPlot

نرم افزار DE

نرم افزار PQ Method

نرم افزار GeoDa

نرم افزار FX Equation 4.004.5

نرم افزار Nonlinear Regression Analysis CurveFitter 4.5.3

نرم افزار ProKalc 7.9f

نرم افزار GA Solver

نرم افزار Fuzzy Topsis Solver

نرم افزار Gretl

نرم افزار RATS

نرم افزار CATS

نرم افزار Algebra Equation Solver

نرم افزار WINQSB

نرم افزار SHAZAM 14

نرم افزار Algebrator 4.2 Build

نرم افزار Aptech GAUSS 10.0.0.1276

نرم افزار Basic Math Solved! 2008

نرم افزار Golden Software Grapher 9.1.536

نرم افزار MathMagic Personal Edition 3.64.41

و …

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

مشاوره تخصصی آموزش انجام پایان نامه

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و انجام رساله دکتری یکی از مهم ترین مراحل تحصیلات تکمیلی است. مسلما انجام باکیفیت پایان نامه ارشد یا دکتری به طور مستقیم می تواند آینده تحصیلی و شغلی دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد. در آزمون دکتری، مصاحبه تخصصی و حتی مصاحبه های شغلی معمولا به موضوع پایان نامه و نحوه انجام آن و روش تحلیل آماری یا شبیه سازی توجه ویژه ای می شود. کاربردی ترین دوره روش تحقیق و پایان نامه نویسی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری همراه با پشتیبانی خودتان را توانمند کنید. مقاله و پایان نامه خود را به بالاترین کیفیت انجام دهید.

این دوره برای دانشجویان رشته های حسابداری، مدیریت، مکانیک، عمران، جغرافیا ، روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت ، پزشکی و فنی و… توصیه می گردد.

در موسسه ادیب 24 چه چیز هایی خواهید آموخت ؟

  • آموزش نحوه نگارش پروپوزال‌ به صورت کاملاً حرفه ای و کاربردی
  • آشنایی با انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز در نگارش پروپوزال و طرح تحقیقاتی
  • آشنایی با انواع روش‌های پژوهشی و روش های گردآوری داده
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • محاسبات و تحلیلی های آماری
  • ارائه تکنیک های لازم برای ارائه موفق در جلسه دفاع
  • پایان نامه، معرفی و پروپوزال
  • پیدا کردن موضوع پایان نامه، روش نوشتن پروپوزال
  • ساختار پایان نامه نکات لازم برای نوشتن فصل اول
  • نکات لازم برای نوشتن فصل دوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل سوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل چهارم و پنجم
  • اصول و نکات دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه
  • ارائه مدل نظری تحقیق
  • نمونه‌های موردی داخلی و خارجیانواع روش‌های گردآوری داده‌هاجامعه آماری، نمونه و نمونه‌گیری
  • محاسبات آماری و تحلیل داده‌ها
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • جداول مربوطه به طرح پژوهشی مانند هزینه و زمان بندی

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

اگر برای هریک از موارد فوق نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین الان با ما تماس بگیرید.


همراهان گرامی موسسه ادیب 24، می توانید تمامی سفارشات ترجمه خود را به سامانه آنلاین مترجم فوری، فوری ترین و سریعترین سامانه ترجمه کشور ارسال نمائید.


سامانه ترجمه مترجم فوری

مترجم فوری

ترجمه تخصصی

ترجمه فوری

ترجمه مقاله


انجام پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

انجام پایان نامه دکتری

انجام رساله دکتری

انجام پایان نامه در مشهد

انجام پایان نامه در کرمان

انجام پایان نامه در شیراز

انجام پایان نامه در تبریز

انجام پایان نامه در اصفهان


ترجمه فوری

ترجمه سریع

ترجمه ارزان

ترجمه خیلی فوری

مترجم فوری

مترجم ارزان

ترجمه مقاله

ترجمه کتاب

ترجمه تخصصی

آموزش انجام پایان نامه هوش مصنوعی

آموزش انجام پایان نامه هوش مصنوعی

در سلسله مقالاتی که تاکنون برای چگونگی انجام پایان نامه در موضوع های مختلف ارائه کردیم، در این مقاله سعی داریم تا نحوه انجام پایان نامه در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی را آموزش دهیم. در مقاله پیش رو، فصل اول از یک پایان نامه در حوزه هوش مصنوعی با موضوع "بهینه سازی خوشه بندی با الگوریتم ازدحام ماهی ها" ارائه شده است.

 

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1.1 مقدمه

در این قسمت به توضیح و توصیف فرآیند داده­کاوی و زیرشاخه­های آن به­خصوص الگوریتم­های خوشه­بندی برای ورود به موضوع و آشنایی خواننده با حوزه تحقیق، ارائه خواهد شد.

داده­کاوی به معنای یافتن نیمه خودکار الگوهای پنهان موجود در مجموعه داده­های[1] موجود می­باشد. داده­کاوی از مدل­های تحلیلی، کلاس­بندی و تخمین و برآورد اطلاعات و ارائه نتایج با استفاده از ابزارهای مربوطه بهره می­گیرد. می­توان گفت که داده­کاوی در جهت کشف اطلاعات پنهان و روابط موجود در بین داده­های فعلی و پیش­بینی موارد نامعلوم و یا مشاهده نشده عمل می­کند. برای انجام عملیات داده­کاوی لازم است قبلا روی داده­های موجود پیش­پردازش­هایی انجام گیرد. عمل پیش­پردازش اطلاعات خود از دو بخش کاهش اطلاعات و خلاصه­سازی و کلی­سازی داده­ها تشکیل شده است. کاهش اطلاعات عبارت است از تولید یک مجموعه کوچک­تر، از داده­های اولیه، که تحت عملیات داده­کاوی نتایج تقریبا یکسانی با نتایج داده­کاوی روی اطلاعات اولیه به دست دهد. پس از انجام عمل کاهش اطلاعات و حذف خصایص غیر مرتبط نوبت به خلاصه­سازی و کلی­سازی داده­ها می­رسد. داده­های موجود در بانک­های اطلاعاتی معمولا حاوی اطلاعات در سطوح پایینی هستند، بنابراین خلاصه­سازی مجموعه بزرگی از داده­ها و ارائه آن به صورت یک مفهوم کلی اهمیت بسیار زیادی دارد. کلی­سازی اطلاعات، فرآیندی است که تعداد زیادی از رکوردهای یک بانک اطلاعاتی را به صورت مفهومی در سطح بالاتر ارائه می­نماید. خود روش­های داده­کاوی به سه دسته کلی تقسیم می­شوند که عبارتنداز خوشه­بندی، طبقه­بندی و کشف قواعد وابستگی. در ادامه هریک از این روش­ها را بطور کلی معرفی می­نماییم.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

1.1.1 خوشه ­بندی

فرآیند خوشه­بندی سعی دارد که یک مجموعه داده را به چندین خوشه­ تقسیم نماید بطوری­که داده­های قرار گرفته در یک خوشه با یکدیگر شبیه بوده و با داده­های خوشه­های دیگر متفاوت باشند. در حال حاضر روش­های متعددی برای خوشه­بندی داده­ها وجود دارد که بر اساس نوع داده­ها، شکل خوشه­ها، فاصله داده­ها و غیره عمل خوشه­بندی را انجام می­دهند. مهم­ترین روش­های خوشه­بندی در زیر معرفی شده­اند:

  • روش­ های تقسیم­بندی : روش­های خوشه­بندی که به روش تقسیم­بندی عمل می­کنند، داده­های موجود در یک مجموعه داده را به k خوشه تقسیم می­کنند، به­طوری­که هر خوشه دو خصوصیت زیر را داراست :
    • هر خوشه یا گروه حداقل شامل یک داده می­باشد.
    • هر داده موجود در مجموعه داده دقیقا به یک گروه یا خوشه تعلق دارد.

معیار اصلی در چنین مجموعه داده­هایی میزان شباهت داده­های قرار گرفته در هر خوشه می­باشد. در حالی­که داده­های قرار گرفته در دو خوشه مختلف از نظر شباهت با یکدیگر فاصله زیادی دارند. مقدار k که به­عنوان پارامتر استفاده می­گردد، هم می­تواند به­صورت پویا تعیین گردد و هم این­که قبل از شروع الگوریتم خوشه­بندی مقدار آن مشخص گردد.

  • روش ­های سلسله مراتبی : روشهای سلسله مراتبی به دو دسته کلی روش­های پایین به بالا و روش­های بالا به پایین تقسیم می­گردند. روش­های سلسله مراتبی پایین به بالا به این صورت عمل می­کنند که در شروع هر کدام از داده­ها را در یک خوشه جداگانه قرار می­دهد و در طول اجرا سعی می­کند تا خوشه­هایی نزدیک به یکدیگر را با هم ادغام نماید. این عمل ادغام تا زمانی که یا تنها یک خوشه داشته باشیم و یا این­که شرط خاتمه برقرار گردد، ادامه می­یابد. روش­های بالا به پایین دقیقا به­طریقه عکس عمل می­کنند، به این طریق که ابتدا تمام داده­ها را در یک خوشه­ قرار می­دهد و در هر تکرار از الگوریتم، هر خوشه به خوشه­های کوچک­تر شکسته می­شود و این­کار تا زمانی ادامه می­یابد که یا هر کدام از خوشه­ها تنها شامل یک داده باشند و یا شرط خاتمه الگوریتم برقرار گردد. شرط خاتمه معمولا تعداد کلاستر یا خوشه می­باشد.
  • روش ­های مبتنی بر چگالی: اکثر روش­های خوشه­بندی که به­روش تقسیم­بندی عمل می­کنند. معمولا از تابع فاصله به­عنوان تابع معیار خود بهره می­برند. استفاده از چنین معیاری باعث می­گردد که الگوریتم خوشه­بندی تنها قادر به ایجاد خوشه­هایی با اشکال منظم باشد. در صورتی­که اگر خوشه­های واقعی در داده­ها دارای اشکال غیرمنظمی باشند، این الگوریتم­ها در خوشه­بندی آن­ها با مشکل مواجه می­گردند. برای حل این­گونه مشکلات یک سری از روش­ها برای خوشه­بندی پیشنهاد گردیده­اند که عمل خوشه­بندی را بر مبنای چگالی داده­ها انجام می­دهند. ایده اصلی در این روش­ها بر این اساس است که خوشه­ها تا زمانی که داده­های قرار گرفته در همسایگی خوشه­ها از حد معینی بیشتر باشد، رشد می­کنند و بزرگ می­شوند. چنین روش­هایی قادرند خوشه­هایی با شکل­های نامنظم نیز ایجاد نمایند.

البته دسته دیگری از روش­های خوشه­بندی مانند روش­های مبتنی بر شبکه[2]، روش­های مبتنی بر مدل و ... وجود دارند که از حوصله این تحقیق خارج است.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

2.1.1 کشف قواعد وابستگی

بحث قواعد وابستگی به مقوله کشف عناصری یا المان­هایی در یک مجموعه داده می­پردازد که معمولا با یکدیگر اتفاق می­افتند و به­عبارتی رخداد آن­ها به­نوعی با یکدیگر ارتباط دارد. به­طور کلی هر قاعده یا rule که از این مجموعه داده­ به­دست می­­آید، دارای شکل کلی بصورت  می­باشد که نشان می­دهد چنانچه الگوی X اتفاق بیفتد، با احتمال بالایی الگوی Y نیز اتفاق خواهد افتاد.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

3.1.1 طبقه ­بندی

فرایند طبقه­بندی در واقع نوعی یادگیری باناظر می­باشد که در طی دو مرحله انجام می­گردد. در مرحله اول مجموعه­ای از داده­ها که در آن هر داده شامل تعدادی خصوصیت دارای مقدار و یک خصوصیت به­نام خصوصیت کلاس می­باشد، برای ایجاد یک مدل داده بکار می­روند که این مدل داده در واقع توصیف­کننده مفهوم و خصوصیات مجموعه داده­هایی است که این مدل از روی آن­ها ایجاد شده است. مرحله دوم فرآیند طبقه­بندی اعمال یا به­کارگیری مدل داده ایجاد شده بر روی داده­هایی است که شامل تمام خصوصیات داده­هایی که برای ایجاد مدل داده به­کار گرفته­ شده­اند، می­باشد، به­جز خصوصیت کلاس این مقادیر که هدف از عمل طبقه­بندی نیز تخمین مقدار این خصوصیت می­باشد.

الگوریتم­ها و روش­های مختلفی برای طبقه­بندی تاکنون پیشنهاد شده­اند که برای مثال می­توان از روش­های طبقه­بندی با استفاده از درخت تصمیم، طبقه­بندی بیزین، SVM[3] ، طبقه­بندی با استفاده از شبکه­های عصبی، طبقه­بندی مبتنی بر قواعد و ... نام برد.

در این تحقیق قصد نداریم به مبحث طبقه­بندی پرداخته شود، از این­رو در ادامه به توصیف خوشه­بندی که موضوع اصلی تحقیق است پرداخته خواهد شد.

خوشه­بندی یکی از شاخه­های یادگیری بدون نظارت می­باشد و فرآیند خودکاری است که در طی آن، نمونه­ها به دسته­هایی که اعضای آن مشابه یکدیگر می­با­شند تقسیم می­شوند که به این دسته­ها خوشه[4] گفته می­شود. بنابراین خوشه، مجموعه­ای از اشیاء می­باشد که در آن اشیاء با یکدیگر مشابه بوده و با اشیاء موجود در خوشه­های دیگر غیرمشابه می­باشند. برای مشابه بودن می­توان معیارهای مختلفی را در نظر گرفت مثلا می­توان معیار فاصله را برای خوشه­بندی مورد استفاده قرار داد و اشیائی را که به یکدیگر نزدیک­تر هستند را به­عنوان یک خوشه در نظر گرفت که به این نوع خوشه­بندی، خوشه­بندی مبتنی بر فاصله[5] نیز گفته می­شود. به­عنوان مثال در شکل 1-1 نمونه­های ورودی در سمت چپ به چهار خوشه مشابه در شکل سمت راست تقسیم می­شوند. در این مثال هر یک از نمونه­های ورودی به یکی از خوشه­ها تعلق دارد و نمونه­ای وجود ندارد که متعلق به بیش از یک خوشه باشد.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-1 مثالی از ساختار خوشه­بندی

به­عنوان یک مثال دیگر شکل 1-2 را در نظر بگیرید، در این شکل هر یک از دایره­های کوچک یک وسیله نقلیه (شیء) را نشان می­دهد که با ویژگی­های وزن و حداکثر سرعت مشخص شده­اند. هریک از بیضی­ها یک خوشه می­باشد و عبارت کنار هر بیضی برچسب آن خوشه را نشان می­دهد. کل دستگاه مختصات که نمونه­ها در آن نشان داده شده­اند را فضای ویژگی می­گویند.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-2 خوشه­بندی وسایل نقلیه

همان­طور که در شکل می­بینید وسایل نقلیه به سه خوشه تقسیم شده­اند. برای هریک از این خوشه­ها می­توان یک نماینده در نظر گرفت، مثلا می­توان میانگین وسایل نقلیه باری را محاسبه کرد و به­عنوان نماینده خوشه وسایل نقلیه باری معرفی نمود. در واقع الگوریتم­های خوشه­بندی اغلب بدین گونه­اند که یک سری نماینده اولیه برای نمونه­های ورودی در نظر گرفته می­شود و سپس از روی میزان تشابه نمونه­ها با این نماینده­ها مشخص می­شود که نمونه به کدام خوشه تعلق دارد و بعد از این مرحله نماینده­های جدید برای هر خوشه محاسبه می­شود و دوباره نمونه­ها با این نماینده­ها مقایسه می­شوند تا مشخص شود که به کدام خوشه تعلق دارند و این کار آن­قدر تکرار می­شود تا زمانی­که نماینده­های خوشه­ها تغییری نکنند.

خوشه­بندی با طبقه­بندی[6] متفاوت است. در طبقه­بندی، نمونه­های ورودی برچسب­گذاری شده­اند ولی در خوشه­بندی نمونه­های ورودی دارای بر چسب اولیه نمی­باشند و در واقع با استفاده از روش­های خوشه­بندی است که داده­های مشابه مشخص و به­طور ضمنی برچسب­گذاری می­شوند. درواقع می­توان قبل از عملیات طبقه­بندی داده­ها یک خوشه­بندی روی نمونه­ها انجام داد و سپس مراکز خوشه­های حاصل را محاسبه کرد و یک بر چسب به مراکز خوشه­ها نسبت داد و سپس عملیات طبقه­بندی را برای نمونه­های ورودی جدید انجام داد.

هدف خوشه­بندی یافتن خوشه­های مشابه از اشیاء در بین نمونه­های ورودی می­باشد اما چگونه می­توان گفت که یک خوشه­بندی مناسب است و دیگری مناسب نیست؟ می­توان نشان داد که هیچ معیار مطلقی برای بهترین خوشه­بندی وجود ندارد بلکه این بستگی به مساله و نظر کاربر دارد که باید تصمیم بگیرد که آیا نمونه­ها به­درستی خوشه­بندی شده­اند یا خیر. با این حال معیارهای مختلفی برای خوب­بودن یک خوشه­بندی ارائه شده است که می­تواند کاربر را برای رسیدن به یک خوشه­بندی مناسب راهنمایی کند که در بخش­های بعدی چند نمونه از این معیارها آورده شده است. یکی از مسایل مهم در خوشه­بندی انتخاب تعداد خوشه­ها می­باشد. در بعضی از الگوریتم­ها تعداد خوشه­ها از قبل مشخص شده است و در بعضی دیگر خود الگوریتم تصمیم می­گیرد که داده­ها به چند خوشه تقسیم شوند. در ادامه به معرفی خوشه­بندی فازی پرداخته می­شود.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

برای درک بهتر خوشه­بندی فازی و الگوریتم­های مختلف آن لازم است تا ابتدا با مفهوم مجموعه­های فازی و تفاوت آن­ها با مجموعه­های کلاسیک آشنا شویم. در مجموعه­های کلاسیک، یک عضو از مجموعه مرجع یا عضوی از مجموعه A است یا عضو مجموعه A نیست. مثلا مجموعه مرجع اعداد حقیقی را در نظر بگیرید. عدد 2.5 عضو مجموعه اعداد صحیح نمی­باشد حال آن­که عدد 2 عضو این مجموعه است. به­زبان دیگر تعلق عدد 2.5 به مجموعه اعداد صحیح 0 است و تعلق عدد 2 به این مجموعه 1 است. در واقع می­توان برای هر مجموعه یک تابع تعلق تعریف کرد که مقدار این تابع تعلق برای اعضای مجموعه  1 می­باشد و برای بقیه 0. در مجموعه­های کلاسیک مقدار این تابع تعلق یا 0 است یا 1. حال مجموعه انسان­های جوان و پیر را در نظر بگیرید. سوالی که در اینجا مطرح می­شود این است که آیا فردی با سن 25 جزء این مجموعه است یا خیر؟ سن 30 چطور؟ 35؟ همان­طور که حدس زدید نمی­توان بطور قطع و یقین مرزی برای انسان­های جوان و پیر در نظر گرفت. دلیل آن هم این است که اگر فرضا 35 جوان محسوب شود 36 نیز می تواند جوان باشد و همینطور 37 و 38 و غیره. درواقع در این­جا با مفهوم عدم قطعیت[7] مواجه هستیم. ما خودمان نیز از عدم قطعیت در زندگی روزمره بارها استفاده کرده­ایم، مثلا هوای سرد، آب داغ و غیره. در واقع تمامی مثال­های بالا مثال­هایی از مجموعه­های فازی می­باشند. تفاوت اصلی مجموعه­های فازی و مجموعه­های کلاسیک در این است که تابع تعلق مجموعه­های فازی دو مقداری نیست (0 یا 1) بلکه می­تواند هر مقداری بین 0 تا 1 را اختیار کند. حال مجموعه انسان­های جوان و پیر را در نظر بگیرید اگر 25 سال را سن جوانی در نظر بگیریم می­توانیم به 25 تعلق 1 بدهیم و مثلا به 30 تعلق 0.8 و به 35 تعلق 0.75 و به 90 تعلق 0.1 را بدهیم. اگر اعضای یک مجموعه فازی تنها دارای تابع تعلق 0 و 1 باشند این مجموعه فازی یک مجموعه کلاسیک خواهد بود. نکته جالب توجه این است که مثلا سن 50 می­تواند با تعلق 0.5 عضو مجموعه جوان باشد و با تعلق 0.5 عضو مجموعه پیر یعنی یک عضو مجموعه مرجع می­تواند با درجه­های تعلق مختلف عضو مجموعه­های فازی تعریف شده روی مجموعه مرجع باشد.

در خوشه­بندی کلاسیک هر نمونه ورودی متعلق به یک و فقط یک خوشه می­باشد و نمی­تواند عضو دو خوشه و یا بیشتر باشد. مثلا در شکل دو هر یک وسایل نقلیه عضو یک خوشه می­باشد و نمونه­ای عضو دو خوشه نیست و به زبان دیگر خوشه­ها هم­پوشانی ندارند. حال حالتی را در نظر بگیرید که میزان تشابه یک نمونه با دو خوشه و یا بیشتر یکسان باشد، در خوشه­بندی کلاسیک باید تصمیم­گیری شود که این نمونه متعلق به کدام خوشه است. تفاوت اصلی خوشه­بندی کلاسیک و خوشه­بندی فازی در این است که یک نمونه می­تواند متعلق به بیش از یک خوشه باشد. برای روشن شدن مطلب شکل 1-3 را در نظر بگیرید:

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-3 مجموعه داده پروانه ­ای

اگر نمونه­های ورودی مطابق شکل فوق باشند، مشخص است که می­توان داده­ها را به دو خوشه تقسیم کرد اما مشکلی که پیش می­آید این است که داده مشخص­شده در وسط می­تواند عضو هر دو خوشه باشد، بنابراین باید تصمیم گرفت که داده مورد نظر متعلق به کدام خوشه است، خوشه سمت راست یا خوشه سمت چپ. اما اگر از خوشه­بندی فازی استفاده کنیم داده مورد نظر با تعلق 0.5 عضو خوشه سمت راست و با تعلق مشابه عضو خوشه سمت چپ است. تفاوت دیگر در این است که مثلا نمونه­های ورودی در سمت راست شکل 1-3 می­توانند با یک درجه تعلق خیلی کم عضو خوشه سمت چپ نیز باشند که همین موضوع برای نمونه­های سمت چپ نیز صادق است.

انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام رساله دکتری

به­عنوان یک مثال دیگر شکل 1-4 را در نظر بگیرید. در این شکل نمونه­هایی که با علامت بعلاوه مشخص شده­اند به بیش از یک خوشه تعلق دارند.

انجام پایان نامه، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام پایان نامه دکتری

شکل 1-4 خوشه­ بندی فازی داده­ ها

در مورد چگونگی عملکرد و تعریف رسمی و ریاضی الگوریتم خوشه­بندی فازی در فصل سوم این سند توضیحات کامل­تر و جتمع­تر ارائه خواهد شد.

2.1 بیان مسئله

در حال حاضر باتوجه به افزایش روز افزون داده‌ها، بحث خوشه‌بندی و طبقه‌بندی داده‌ها در اولویت علم یادگیری ماشین قرار دارد. ارایه‌ی یک روش هوشمند کارآمد در حوزه‌ی علوم کامپیوتر می‌تواند بسیار مفید و کاربردی واقع شود.

با توجه به این­که ذات الگوریتم­های خوشه­بندی بدون ناظر هستند، دقت و کارایی این الگوریتم­ها یکی از چالش­های اصلی این حوزه است. در اکثر الگوریتم­های خوشه­بندی بدون در نظر گرفتن ماهیت داده و ساختار آن­ها، اقدام به خوشه­بندی داده­ها می­شود که در برخی از مجموعه داده­ها این روش­ها از دقت کافی برخوردار نیستند. مهم­ترین مشکلی که اکثر الگوریتم­های خوشه­بندی مانند FCM با آن روبرو هستند، گرفتار شدن در مینیمم محلی است که می­بایست برای حل این مشکل از روش­های بهینه­سازی مختلفی استفاده کرد.

از این­رو، لزوم ارائه روش­های خوشه­بندی ترکیبی که قابلیت سازگاری و تطابق با داده­ها را نسبت به سایر الگوریتم­های خوشه­بندی داشته باشند و بهینه­سازی تابع هزینه خوشه­بندی را نیز به بهترین شکل ممکن انجام دهند، پرواضح است. الگوریتم­هایی که برای شناسایی نمونه­ها و داده­های مشابه، از تکنیک­های اکتشافی و یادگیری ماشین مختلف استفاده می­کنند تا دقت الگوریتم خوشه­بندی را افزایش دهند و داده­ها به نحو بهتری جداسازی و در خوشه­ها قرار گیرند. هدف این تحقیق نیز ارائه روشی ترکیبی برای حل این مشکل در حوزه مسائل خوشه­بندی است.

استفاده از روش ترکیبی مبتنی بر الگوریتم PSO[8] و الگوریتم Fuzzy C-means می‌تواند برای برآورد هزینه نرم افزارهایی که از آنالیز داده‌ها استفاده می کنند و نیز رسیدن به قوانین پر تکرار انجمنی، مفید واقع شود. به­کارگیری روش ترکیبی الگوریتم PSO و سیستم استنتاجی تطبیقی عصبی-فازی (ANFIS[9]) برای خوشه بندی فازی نیز قابل استفاده است (PSO+ANFIS). از طرف دیگر به­کارگیری الگوریتم‌های تکاملی در هسته‌ی الگوریتم Fuzzy C-means نیز پیشنهاد شده است. برای همین منظور سعی بر این است تا با استفاده از روش ترکیبی هوشمندی که بر مبنای الگوریتم Fuzzy C-means و الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ماهی‌ها [10](AFSA)، روشی کارآمد را ارایه داد که به خوشه­بندی داده‌ها کمک نماید.

3.1 اهمیت، نوآوری و ضرورت انجام تحقیق

الگوریتم­های خوشه­بندی را می­توان به چند دسته کلی تقسیم کرد که از جمله می­توان الگوریتم­های خوشه­بندی انحصاری، الگوریتم­های خوشه­بندی دارای همپوشانی، الگوریتم­های خوشه­بندی سلسله­مراتبی و الگوریتم­های خوشه­بندی احتمالی را نام برد. در بسیاری از کاربردهای واقعی ممکن است خوشه­ها دارای همپوشانی باشند، بدین صورت که برخی از اشیاء دارای صفات مشترکی از چند خوشه باشند. یک راه منطقی برای لحاظ کردن هم­پوشانی خوشه­ها انتساب مجموعه­ای از درجه عضویت به هر داده است. انتساب چندگانه درجه عضویت ناشی از ماهیت فازی خوشه­ها است. مسأله دیگر این­که مجموعه تمامی افرازهای حاصل از خوشه­بندی قطعی بسیار زیاد می­باشد و این امر جستجوی کامل فضا را بسیار دشوار می­سازد. از طرف دیگر در تابع هزینه خوشه­بندی فازی نیز امکان گرفتار شدن در مینیمم­های محلی وجود دارد، از این­رو لزوم ارائه روشی کارا و مبتنی بر الگوریتم­های بهینه­سازی برای خوشه­بندی فازی داده­ها به­شدت احساس می­شود.

4.1 اهداف پژوهش

اهداف اصلی پژوهش را می­توان در قالب نکات زیر اشاره کرد.

  • هدف ارایه‌ی یک روش ترکیبی کارآمد با توجه به کاربردهای خوشه­بندی داده‌ها است.
  • فشردگی داده‌ها در هنگام خوشه بندی بهبود یابد.
  • با استفاده از ضریب آستانه فازی، کیفیت خوشه­بندی بهبود پیدا کند.
  • با استفاده از شبکه‌های عصبی فازی داده محور، کیفیت خوشه­بندی را ارتقا دهیم.

5.1 روش اجرا

ابتدا داده‌های ورودی به الگوریتم Fuzzy C-means داده و خوشه­بندی انجام می‌شود. سپس با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ماهی‌ها، این خوشه­بندی بهبود داده می‌شود و در انتها از ضریب آستانه‌ی فازی، شبکه‌های عصبی فازی داده محور و توابع برازش الگوریتم ژنتیک برای بهبود خوشه­بندی حاصل شده استفاده می‌شود.

6.1 نتایج مورد انتظار پس از تحقیق

همان­طور که در بررسی کارهای انجام شده مشاهده گردید، موضوعات مهمی در خوشه­بندی در نظر گرفته شده است که می­توان به شبکه­های عصبی، PSO، الگوریتم ژنتیک، فازی نوع 1 و 2، و الگوریتم خوشه­بندی FCM اشاره نمود.  استفاده از فازی نوع 2 برای کاهش اثر عدم قطعیت در قوانین فازی می­تواند تاثیر مناسبی در خوشه­بندی بگذارد. اما یکی از الگوریتم­های دیگر که می­توان از آن با ترکیب FCM ، استفاده کرد الگوریتم ازدحام ماهی مصنوعی می­باشد. این الگوریتم دارای سرعت همگرایی، انعطاف­پذیری و تحمل­پذیری خطای بالایی است و از مزیت­های دیگر آن حساس­نبودن به مقادیر اولیه می­باشد که می­تواند یک مزیت مهم باشد. در اکثر الگوریتم­های اکتشافی، چگونگی و نحوه انتخاب مقادیر اولیه که اکتشاف فضای حالت مساله از آن آغاز می­شود بسیار مهم است، زیرا ممکن است در چندین اجرای مختلف یک الگوریتم، باتوجه به این­که مقادیر اولیه مناسب یا نامناسب باشند در مینیمم یا ماکسیمم محلی گرفتار بشود یا نشود، اما در این الگوریتم ساختار آن بدین صورت است که نتایج الگوریتم مستقل از مقادیر اولیه است و در همه حالات الگوریتم همگرا خواهد شد.

هدف ما در این کار رسیدن به نتیجه بهتری از لحاظ فشردگی، جدایی با حفظ مصالحه و دقت خوشه­ بندی نسبت به سایر روش ­ها می­ باشد.

7.1 نتیجه­ گیری

در این فصل به معرفی حوزه تحقیق، ارائه مقدمه­ای از داده­کاوی و خوشه­بندی، مسئله تحقیق، ضرورت حل آن، اهداف تحقیق و جنبه نوآوری آن پرداخته شد. در فصل بعد مرورد ادبیات تحقیق و مقالات مربوطه ارائه می­شود.

[1] Dataset

[2] Grid

[3] Support Vector Machine

[4] Cluster

[5] Distance-based Clustering

[6] Classification

[7] Uncertainty

[8] Particle swarm optimization

[9] Adaptive-Network-based Fuzzy Inference Systems

[10] Artificial Fish Swarm Algorithm

 

اگر برای انجام پایان نامه در رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش هوش مصنوعی نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین الان با ما تماس بگیرید.

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه هوش مصنوعی

یکی از مهمترین وظایف دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام پایان نامه می باشد. کمبود اساتید متبحر در زمینه های مختلف علمی تحقیقاتی در برخی دانشگاه های داخلی و خارجی موجب سردرگمی دانشجویان عزیز گردیده است، موسسه ادیب 24 مفتخر است که در پاسخ به این نیاز طی ده سال فعالیت به تعداد بیشماری از دانشجویان ارشد و دکتری خدمات مشاوره تخصصی ارایه داده است.

ه طور کلی انجام پایان نامه کاری زمان بر است که دانش و تجربه زیادی نیازمند است. موسسه ادیب 24 با چندین سال تجربه در عرصه مشاوره و با در اختیار داشتن متخصصین و اساتیدی با تجربه آماده مشاوره و آموزش پایان نامه در کلیه رشته های دانشگاهی می باشد.

علاوه بر این موسسه ادیب 24، در زمینه شبیه سازی مقالات، پایان نامه ها و انجام پروژه های برنامه نویسی نیز به دانشجویان کشور عزیزمان خدمات لازم را ارائه می کند. این خدمات شامل تحلیل آماری، پیاده سازی با انواع نرم افزارهای مهندسی، برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی و تهیه پرسش نامه می شود.

به طور کلی سر فصل های خدمات موسسه ادیب 24 عبارتند از:

مشاوره پروپوزال در تمامی رشته ها

مشاوره پایان نامه در تمامی رشته ها

استخراج مقاله از پایان نامه در تمامی رشته ها

شبیه سازی انواع مقالات مهندسی

تحلیل آماری پایان نامه های آماری

تهیه پرسش نامه در رشته های مختلف دانشگاهی

تهیه پرسش نامه آنلاین در بستر اینترنت

مشاوره رایگان در انتخاب موضوع پایان نامه های مهندسی و سایر رشته ها

انجام پروژه های برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی از قبیل پایتون، متلب و آموزش کامل پروژه انجام شده در قالب فیلم آموزشی

انجام پروژه های شبیه سازی شبکه یا پایان نامه های مرتبط با شبکه با نرم افزارهای NS2 و NS3

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

 

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه هوش مصنوعی و استخراج مقاله

موسسه ادیب 24 در زمینه نگارش مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس به یکی از صورت های زیر به شما عزیزان خدمات ارائه می دهد:

تعریف موضوع از سوی ما، ارائه لیست موضوعات به شما و انتخاب یکی از آن ها توسط شما، مشاوره به شما جهت تدوین مقاله، نگارش مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر مرتبط، اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

مشاوره جهت استخراج مقاله، نگارش مقاله از پایان نامه انجام شده شما و به روز رسانی و تقویت آن در حد پذیرش و چاپ در ژورنال های معتبر مورد نظر شما.

انجام کار میدانی و پژوهش آزمایشگاهی توسط شما و مشاوره جهت تدوین مقاله، ارسال مقاله به یکی از ژورنال های ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی معتبر توسط ما جهت اخذ پذیرش و در نهایت چاپ مقاله.

ارائه مقاله فارسی از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله جهت ترجمه، مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

ارائه مقاله تدوین شده و ترجمه شده از سوی شما، ویرایش مقاله و اعمال تغییرات لازم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی مقاله و مشاوره جهت ارسال و پذیرش مقاله به یکی از ژورنال های معتبر و مرتبط ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی.

مقالات ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس

موسسه ادیب 24 مفتخر است تا تنها گروهی باشد که خدمات مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI با ضریب تاثیر (Impact Factor) بالای یک و در نشریات معتبر رایگان را در اختیار شما قرار دهد.

ما به شما ژورنال های مورد تائید وزارت علوم، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی می کنیم.

امکان جستجوی مرتبه علمی و سایر مشخصات ژورنال ها در سایت تامسون برای شما وجود دارد.

ژورنال مقصد برای پذیرش و چاپ مقاله ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و کنفرانس، پس از نهایی شدن با متقاضیان هماهنگ می شود.

تا حد امکان مقالات به ژورنال های تخصصی موضوع مربوطه و دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) ارسال می گردند.

 

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه هوش مصنوعی و شبیه سازی آن

موسسه ادیب 24 با داشتن اساتیدی مجرب در حوزه کلیه تحلیل های آماری پرسشنامه ای، و انواع آزمون‌های آماری در تکمیل فصل چهار پایان نامه، به دانشجویان در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات مشاوره و آموزش حرفه ای ارائه می دهد. هدف موسسه ادیب این است که دانشجویان کشور عزیزمان را در نگارش با کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد یاری دهد.

خدمات ما شامل مشاوره و آموزش تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزارهای زیر می باشد:

نرم افزار SPSS

با استفاده از این نرم افزار می توانیم آمار توصیفی و آمار استنباطی در پایان نامه ها را محاسبه کنیم. برای سنجش جمعیت شناختی، از آمار توصیفی در SPSS استفاده می شود. همچنین برای سنجش روابط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون یا اسپیرمن (بر اساس نوع توزیع آماری داده ها) استفاده می گردد، و در نهایت برای سنجش تاثیرات از آزمون رگرسیون خطی یا چندگانه استفاده می شود.

نرم افزار Vensim

از این نرم افزار برای سنجش طول زمان استفاده می گردد. به طور مثال وقتی می خواهیم برای مدت ۱۰ ساله تخمین بزنیم که روند فروش در ۱۰ سال آینده چقدر خواهد بود؟ با استفاده از این نرم افزار می توانیم به رشد یا نزول فروش در پایان نامه های مربوط به این حوزه پی ببریم.

نرم افزار LINGO

روش تحلیل پوششی داده ها DEA توسط این نرم افزار قابل مدلسازی و انجام است. در این روش ما با چند واحد تصمیم گیرنده (DMU) مواجه هستیم که هر یک با مصرف برخی ورودی ها، خروجی هایی را تولید می کند. در نهایت هدف اصلی این روش محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده و ارائه راهکار برای افزایش کارایی واحدهای ناکاراست.

نرم افزار Lisrel

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است و برای داده های نرمال استفاده می شود. مدل‌های مرسوم در مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) درواقع متشکل از دو بخش هستند. مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید و مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف) روابط چندگانه  را می تواند برآورد کند ب) قابلیت سنجش متغیرهای مشاهده نشده  ج) خطای اندازه‌گیری را می تواند محاسبه کند د) قابلیت بررسی تأثیر هم خطی ه) آزمون روابط جعلی و غیرواقعی.

نرم افزار Smart PLS

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است. و برای داده های غیرنرمال استفاده می گردد.  تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا فقط از طریق این نرم افزار میسر است. لذا امکان انجام تحلیل عاملی مرتبه دوم به بالا از طریق نرم افزار هایی مثل Amos و Lisrel مقدور نیست و فقط از طریق نرم افزار Smart PLS امکان پذیر می باشد.

نرم افزار Amos

این نرم افزار، از نرم افزارهای مدل معادلات ساختاری است برای داده های نرمال استفاده می شود. مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اموس در محیطی با قابلیت گرافیکی بالاتر و برای نمونه هایی با حجم بزرگ صورت می پذیرد. مدل‌های مرسوم در مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در واقع متشکل از دو بخش هستند:

مدل اندازه‌گیری که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سوالات) مربوطه را بررسی می‌نماید.

مدل ساختاری که نشان می‌دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نرم افزار MATLAB

نرم افزار متلب را می توان به مانند یک ماشین حساب بسیار پیشرفته دانست. این نرم افزار دارای مجموعه ی عظیمی از توابع آماده است که شما را در فرآیند محاسبات یاری می کند. امکان طراحی رابط کاربری و دریافت خروجی ها در قالب نمودارها و جداول مختلف یکی دیگر از قابلیت های مهم این نرم افزار می باشد. این نرم افزار دارای کاربردهای زیادی است که از مهم ترین آن­ها می توان به بهینه سازی سبد سهام و پیش بینی قیمت سهام اشاره کرد.

نرم افزار  GIS

در دهه اخیر به سبب گسترش فناوری های رایانه ای، سیستم اطلاعات جغرافیایی امکان نگهداری به روز داده‌های زمین مرجع و نیز امکان ترکیب مجموعه داده‌های مختلف را به طور موثر فراهم ساخته است. امروزه (GIS) برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت خدمات شهری، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ‏ریزی های توسعه ای به کار گرفته می‏ شود. فناوری (GIS) با جمع آوری و تلفیق اطلاعات، بوسیله تصویر سازی و استفاده ازآنالیزهای جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه فراهم می سازد. گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG) کلیه پروژه های دانشجویی و راهنمایی در مورد پایان نامه های دانشجویی در زمینه های سیستم اطلاعات جغرافیایی، وب GIS، موبایل GIS و … را انجام می دهد.

مشاوره و انجام  پروژه های GIS  در تمام زمینه ها از جمله:

  • طراحی و ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) سازمانی
  • توسعه نرم افزاری Desktop و Mobile و سامانه تحت وب (WebGIS)
  • طراحی و پیاده سازی بانک های اطلاعات مکانی
  • اجرا و پیاده سازی تحلیل های مکانی مربوط به پروژه های منابع طبیعی و برنامه ریزی شهری مانند مکانیابی، مسیریابی
  • انجام کلیه پروژه‌های مکان یابی و درون یابی و تهیه نقشه های مرتبط
  • تهیه نقشه ها در زمینه های مختلف از جمله: محیط زیست، جغرافیا (شهری و روستایی)، باستان شناسی و …
  • اجرای مدل در GISدر AHP, ANP, VIKOR, TOPSIS, ELECTER, SAW
  • تبدیل نقشه های CAD به لایه های GIS  دارای مختصات
  • و…

نرم افزار Excel و SuperDecision:

تکنینک های مختلف تصمیم گیری با معیارها و گزینه های چندگانه (MCDM & MADM) توسط این نرم افزارها قابل انجام است که از جمله این تکنیک ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

روش فرآیند تحلیل شبکه (ANP)

روش تاپسیس (TOPSIS) که مبتنی بر محاسبه فاصله ریاضی گزینه ها از نقاط مطلوب مثبت و منفی می باشد.

روش دیماتل (DEMATEL): در این روش تأثیر و تأثر شاخص ها بر همدیگر محاسبه شده و درنهایت شاخص های پژوهش در دو گروه علی و معلول دسته بندی می شوند.

نکته: تمامی روش های تصمیم گیری چند معیاره فوق در محیط های قطعی و فازی قابل انجام می باشند. معمولاً در مورد موضوعاتی که قطعیت آنها به مراتب کمتر است از فواصل و اعداد فازی جهت محاسبات استفاده می شود.

نرم افزار STATA

تخصص اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است اما در رشته های مالی و حسابداری نیز قابلیت استفاده دارد. مدلهای مختلف رگرسیون و تخمین مدل های اقتصادسنجی سری زمانی، پانل و مقطعی از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار Eviews

تخصص و کاربرد اصلی این نرم افزار در رشته اقتصاد است ولی به طور گسترده ای در رشته های حسابداری و مالی نیز وارد شده است. تحلیل های آماری پانل دیتا، انواع مدل رگرسیون، سری زمانی، آزمون های هاسمن چاو، تحلیل سری زمانی های اقتصادی و … از کاربردهای آن می باشد.

نرم افزار R

نرم­ افزار آماری است که در رشته­ های مختلفی کاربرد دارد و قابل استفاده در رشته­ های مالی، اقتصاد و حسابداری است. از جمله کاربردهای این نرم افزار بهینه سازی سرمایه­ گذاری و تخمین مدل های اقتصاد سنجی است.

نرم افزار MINITAP

از جمله کاربردهای این نرم افزار آزمون های آماری نرمال سازی متغیرها، رگرسیون، انواع نمودارهای آماری می باشد.

نرم افزار Microfit

نرم افزار EQS

نرم افزار COMFAR

نرم افزار OXMETRICS

نرم افزار GAMS

نرم افزار SAS

نرم افزار STATISTICA

نرم افزار Splus

نرم افزار Microfit

نرم افزار Mapple

نرم افزار Axume

نرم افزار PHStat

نرم افزار SigmaPlot

نرم افزار DE

نرم افزار PQ Method

نرم افزار GeoDa

نرم افزار FX Equation 4.004.5

نرم افزار Nonlinear Regression Analysis CurveFitter 4.5.3

نرم افزار ProKalc 7.9f

نرم افزار GA Solver

نرم افزار Fuzzy Topsis Solver

نرم افزار Gretl

نرم افزار RATS

نرم افزار CATS

نرم افزار Algebra Equation Solver

نرم افزار WINQSB

نرم افزار SHAZAM 14

نرم افزار Algebrator 4.2 Build

نرم افزار Aptech GAUSS 10.0.0.1276

نرم افزار Basic Math Solved! 2008

نرم افزار Golden Software Grapher 9.1.536

نرم افزار MathMagic Personal Edition 3.64.41

و …

 

 

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

 

مشاوره تخصصی آموزش انجام پایان نامه ارشد هوش مصنوعی

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و انجام رساله دکتری یکی از مهم ترین مراحل تحصیلات تکمیلی است. مسلما انجام باکیفیت پایان نامه ارشد یا دکتری به طور مستقیم می تواند آینده تحصیلی و شغلی دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد. در آزمون دکتری، مصاحبه تخصصی و حتی مصاحبه های شغلی معمولا به موضوع پایان نامه و نحوه انجام آن و روش تحلیل آماری یا شبیه سازی توجه ویژه ای می شود. کاربردی ترین دوره روش تحقیق و پایان نامه نویسی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری همراه با پشتیبانی خودتان را توانمند کنید. مقاله و پایان نامه خود را به بالاترین کیفیت انجام دهید.

این دوره برای دانشجویان رشته های حسابداری، مدیریت، مکانیک، عمران، جغرافیا ، روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت ، پزشکی و فنی و… توصیه می گردد.

در موسسه ادیب 24 چه چیز هایی خواهید آموخت ؟

  • آموزش نحوه نگارش پروپوزال‌ به صورت کاملاً حرفه ای و کاربردی
  • آشنایی با انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز در نگارش پروپوزال و طرح تحقیقاتی
  • آشنایی با انواع روش‌های پژوهشی و روش های گردآوری داده
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • محاسبات و تحلیلی های آماری
  • ارائه تکنیک های لازم برای ارائه موفق در جلسه دفاع
  • پایان نامه، معرفی و پروپوزال
  • پیدا کردن موضوع پایان نامه، روش نوشتن پروپوزال
  • ساختار پایان نامه نکات لازم برای نوشتن فصل اول
  • نکات لازم برای نوشتن فصل دوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل سوم
  • نکات لازم برای نوشتن فصل چهارم و پنجم
  • اصول و نکات دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه
  • ارائه مدل نظری تحقیق
  • نمونه‌های موردی داخلی و خارجیانواع روش‌های گردآوری داده‌هاجامعه آماری، نمونه و نمونه‌گیری
  • محاسبات آماری و تحلیل داده‌ها
  • رفرنس نویسی و انواع آن
  • جداول مربوطه به طرح پژوهشی مانند هزینه و زمان بندی

انجام پایان نامه، موسسه ادیب

 

اگر برای هریک از موارد فوق نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین الان با ما تماس بگیرید.

همراهان گرامی موسسه ادیب 24، می توانید تمامی سفارشات ترجمه خود را به سامانه آنلاین مترجم فوری، فوری ترین و سریعترین سامانه ترجمه کشور ارسال نمائید.


سامانه ترجمه مترجم فوری

مترجم فوری

ترجمه تخصصی

ترجمه فوری

ترجمه مقاله


انجام پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

انجام پایان نامه دکتری

انجام رساله دکتری

انجام پایان نامه در مشهد

انجام پایان نامه در کرمان

انجام پایان نامه در شیراز

انجام پایان نامه در تبریز

انجام پایان نامه در اصفهان


ترجمه فوری

ترجمه سریع

ترجمه ارزان

ترجمه خیلی فوری

مترجم فوری

مترجم ارزان

ترجمه مقاله

ترجمه کتاب

ترجمه تخصصی